Gå til innhold

Mageøvelser, sliten i korsrygg


Anbefalte innlegg

Jeg tok en serie med forskjellige sit-ups øvelser. Først med bena på bakken, den er grei. Så forskjellige øvelser der beina er hevet fra bakken. Da blir jeg først sliten i korsryggen slik at jeg må senke beina til bakken for en rask hvil før jeg fortsetter. 

Hvorfor blir jeg først sliten her og hvilke øvelser kan jeg gjøre for å styrke området? Det er ikke stikkende ryggsmerter, men brennende følelse som når man er skikkelig sliten i en muskel. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Azidops skrev (På 17.1.2024 den 6:37 AM):

Jeg tok en serie med forskjellige sit-ups øvelser. Først med bena på bakken, den er grei. Så forskjellige øvelser der beina er hevet fra bakken. Da blir jeg først sliten i korsryggen slik at jeg må senke beina til bakken for en rask hvil før jeg fortsetter. 

Hvorfor blir jeg først sliten her og hvilke øvelser kan jeg gjøre for å styrke området? Det er ikke stikkende ryggsmerter, men brennende følelse som når man er skikkelig sliten i en muskel. 

 

Pass på at du ikke har svai i ryggen når du utfører øvelsen. Utover det er det nok å bedre bevegelsesevnen og kanskje noe svak psoas musklatur. Google Mckenzie øvelser og øvelser for psoas og prøv deg litt fram,ryggrehab kan være veldig individuellt med tanke på treningsfrekvens og øvelser. Kroppsvektssquats er en litt glemt ryggøvelse i og med at man primært tenker på hofteleddsbøyere og framside lår, lett markløft med opphøyd hæl kan også være en aktuell øvelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 17.1.2024 at 6:37 AM, Azidops said:

Jeg tok en serie med forskjellige sit-ups øvelser. Først med bena på bakken, den er grei. Så forskjellige øvelser der beina er hevet fra bakken. Da blir jeg først sliten i korsryggen slik at jeg må senke beina til bakken for en rask hvil før jeg fortsetter. 

Hvorfor blir jeg først sliten her og hvilke øvelser kan jeg gjøre for å styrke området? Det er ikke stikkende ryggsmerter, men brennende følelse som når man er skikkelig sliten i en muskel. 

 

hoftebøyerene brukes vel når du hever bena fra bakken, som er festet i korsryggen. Skjer ofte når en er for ivrig i en øvelse i forhold til hva du takler. Gjør noen øvelser som fyren over nevner, på psoas major, så tar du situps uten å heve bena en liten stund, og gradvis tar det inn igjen når du føler for.
 

Lenke til kommentar
Neffi skrev (På 17.1.2024 den 7:55 AM):

Godt tips! Planken er en av de bedre øvelsene, og den finnes i mange variasjoner slik at du i tillegg til kjernemuskulatur også kan trene litt mer spesifikke områder som feks sidene. 

Jeg har også hørt (korriger meg ved feil) at man ikke bør kun trene magemusklene, at dette kan gi ryggplager fordi man bare styrker musklene foran. 

Ellers så vil jeg anbefale denne siden, her kan du velge muskelgruppe du ønsker øvelser til, som brukere har gitt poeng til: 

https://www.bodybuilding.com/exercises

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...