Gå til innhold

Hakkete videostrøm over IPVPN


Anbefalte innlegg

Vi har en utfordring på jobb. Hvor vi overfører direkte video (UDP) fra flere anlegg til en sentral over et IPVPN. Men på noen av disse anleggene har vi problem med HD kamera trafikk. Som dere ser på bilde jeg har lagt inn (som er hentet fra WebRTC Debug Tool) så hver gang det kommer en grønn/organge spike, hakker bilde. På det andre bilde er det en graf med blå strek som etter hva jeg kan se viser pakketap. Andre anlegg fungerer det helt fint med samme kamera og over det samme IPVPN.

Vi har hatt leverandør av IPVPN til å feilsøke linja, men di finner bare mikroskopiske pakketap og noe jitter.

Vi har også testet i knutepunktet mellom vårt nettverk og leverandør av IPVPN, der fungerer alt helt fint.

 

Har noen noe godt forslag til hva det kan være? Eller hva vi kan prøve for å finne ut av det?

Screenshot 2024-01-12 130950.png

Screenshot 2024-01-12 131015.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uvist om jeg har all info du skriver om.

Men vi har Fortigate brannmur i begge ender av VPN. Leverandør har en Cisco CPE i begge ender.

Er satt opp BGP ruting

Båndbredde, ett kamera trekker 4-5Mbit/s men vi kjører normalt rundt 30-40Mbit/s totalt. Hakking er uavhengig av båndbreddebruk.

VPN er målt til 100Mbit/s

Lenke til kommentar
19 minutes ago, TSandvik said:

Uvist om jeg har all info du skriver om.

Men vi har Fortigate brannmur i begge ender av VPN. Leverandør har en Cisco CPE i begge ender.

Er satt opp BGP ruting

Båndbredde, ett kamera trekker 4-5Mbit/s men vi kjører normalt rundt 30-40Mbit/s totalt. Hakking er uavhengig av båndbreddebruk.

VPN er målt til 100Mbit/s

  1. Dette er vel ikke tilfeldigvis oppdrettsbransje?
  2. Du sier heller ingenting om transportmetoder (hele veien fra videokilde til konsument).
    1. Er det fiber 100% av veien?
    2. RF på hele/deler?
    3. LTE/5G på hele/deler?
    4. osv... d
  3. Hvilket kamera / videokilde brukes?
    1. (encoding, modellnummer ++)
  4. Sender dere rått over UDP, eller er dette pakket inn i RT(S)P eller lignende? 
  5. Hvor store buffer har dere?
  6. Er det dere som har satt opp BGP eller leverandør av IPVPN?
Lenke til kommentar
Terje2k skrev (1 minutt siden):
  1. Dette er vel ikke tilfeldigvis oppdrettsbransje?
  2. Du sier heller ingenting om transportmetoder (hele veien fra videokilde til konsument).
    1. Er det fiber 100% av veien?
    2. RF på hele/deler?
    3. LTE/5G på hele/deler?
    4. osv... d
  3. Hvilket kamera / videokilde brukes?
    1. (encoding, modellnummer ++)
  4. Sender dere rått over UDP, eller er dette pakket inn i RT(S)P eller lignende? 
  5. Hvor store buffer har dere?
  6. Er det dere som har satt opp BGP eller leverandør av IPVPN?

1. Jo kan godt hende det 😛 

2. Mellom knutepunktet og sentralen er det bare fiber (Telenor og Altibox med IPVPN på toppen), som da er problemet.

3. Orbit 3450-3600 kamera. Onvif.

4. RTSP

5. 100ms

6. Leverandør har satt opp BGP. Vi får bare en IP og AS nummer fra di.

 

Men utfordringer er at dette oppsettet fungerer helt fint andre plasser.  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12.1.2024 at 1:59 PM, TSandvik said:

1. Jo kan godt hende det 😛 

2. Mellom knutepunktet og sentralen er det bare fiber (Telenor og Altibox med IPVPN på toppen), som da er problemet.

3. Orbit 3450-3600 kamera. Onvif.

4. RTSP

5. 100ms

6. Leverandør har satt opp BGP. Vi får bare en IP og AS nummer fra di.

 

Men utfordringer er at dette oppsettet fungerer helt fint andre plasser.  

Nå er det vel kanskje litt lite å dra konklusjon ut fra når du ikke har sagt mye, men svaret ditt på 2 viser vel at du kanskje ikke helt forstår nettverk/problemstillingen. Jeg regner med det er en eller annen form for RF mellom det du kaller "knutepunkt" og forflåte? Og sikkert RF mellom forflåte og merd?

Uansett, jeg vil anbefale dere å leie inn noen som kan nettverk med kunnskap om real-time low latency videostrømming, det bør dere ha penger til når dere skal sentralisere forsentral.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...