Gå til innhold

Nvidia kuttar prisane og aukar ytinga


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva blir nå da prisen på vanlig lagerførte 4080 når super kommer? Billigste på komplett er vel til 15k. Her burde det jo da komme ett kraftisk priskutt ned i 10k området på di rimlige utgavene, som igjen drar ned 4070 osv

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
Paccoo skrev (16 minutter siden):

Hva blir nå da prisen på vanlig lagerførte 4080 når super kommer? Billigste på komplett er vel til 15k. Her burde det jo da komme ett kraftisk priskutt ned i 10k området på di rimlige utgavene, som igjen drar ned 4070 osv

I statene så er 4080 Super satt ned med 200 dollar. Så kanskje man får kortet til 13 lapper da? (det går fra 1200 dollar på 4080 til 1000 dollar på 4080 Super).

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (På 9.1.2024 den 5:25 PM):

Tatt i betraktning at før lanseringen av RTX 3080 ble prisen varslet å skulle bli omkring NOK.8.000,-, så HELT klart ALT for høy pris ja!!!

Prisen på Nvidia sine referansekort var 8000,- når det var lansert. Det er jo mye grunnen til at EVGA sluttet med grafikkort, at Nvidia lite å jobbe med, slik at det ikke er mulig å tjene penger, derfor blir kortene fra de andre langt dyrere. Så kom også 3080 midt i det verste kryptokjøret som gjorde at alle valgte å selge OC av toppversjonen i stedet for billigste versjon. Ingen er dumme nok til å selge noe til 10,- når alle er villig til å betale 15,-

For 4080 Super sin nye pris som vel er 999 USD, så er ikke det så galt når man tar med infasjonen. GTX 280 som kom i juni 2008 kostet da 649 USD, som tilsvarer 925 USD i dag. Så 54 USD for alt ekstra de har lagt inn i RTX kortene i dag så er ikke det så galt.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (21 minutter siden):

I statene så er 4080 Super satt ned med 200 dollar. Så kanskje man får kortet til 13 lapper da? (det går fra 1200 dollar på 4080 til 1000 dollar på 4080 Super).

De amerikanske prisene er uten mva, så tar man 1000 og legger på norsk mva så er det 12500,-, og da er ikke norske 4 år ekstra reklamasjon og dyrere lønninger tatt med. Tar man ett kort man vet prisen på begge steder, og så har man ca % påslaget det blir på de her i Norge.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på dette og de "syke" nVitsia prisene... og må komme med et "men":

For nesten 10 år siden kjøpte jeg et GTX 970 (verdens beste skjermkort!) for 3195. OK. Hvor mye er 3195.- i 2024? 4500.-?

I fjor sommer kjøpte jeg et RTX 4070 for 8495.-

Ikke helt det samme som GTX 970 men ~70 serien jadajada, perverst kjappere og mere avansert til samme effektforbruket.

Blodpris fortsatt? Ja, skulle kostet ~5k ikke 8,5k

IKKE glem at i USA prisene er UTEN MVA! USA har forøvrig "sales tax" mellom 2,9~7,25% og av og til litt til som bestemmes per delstat. Ikke moms (VAT).

Litt enklere å svelge pillen eller la være... en MÅ ikke kjøpe et nytt et...

Eller vi raider nVidia og behandler sjefene med litt Norsk trevirke til bedre tanker... (Jeg regner med at ca. 11 stk. stiller opp sammen med meg for dette, ikke 30.000 som jeg trenger..)

Eller vi driter i det og.. og kjøper et nytt..

I mellomtiden har jeg dratt ned rullegardinet for sviket mot forbrukernene med å kjøpe nytt skjermkort og heller koser meg glugg ihjel over ytelsen.

Tja..

 

Lenke til kommentar
On 1/11/2024 at 2:44 PM, AndersT2 said:

For 4080 Super sin nye pris som vel er 999 USD, så er ikke det så galt når man tar med infasjonen. GTX 280 som kom i juni 2008 kostet da 649 USD, som tilsvarer 925 USD i dag. Så 54 USD for alt ekstra de har lagt inn i RTX kortene i dag så er ikke det så galt.

Økt funksjonalitet kunne vært et godt argument om den økte funksjonaliteten hadde vært universellt utnyttbart. Men all den tid Ray Tracing og vel også DLSS avhenger av at spillet/programmet er skrevet for å bruke det gir funksjonalitet som RT og DLSS i stor grad en vesentlig prisøkning uten nødvendigvis gi en tilsvarende bedre brukeropplevelse!

Lenke til kommentar
On 1/12/2024 at 11:46 AM, Brakbjelle said:

Har tenkt litt på dette og de "syke" nVitsia prisene... og må komme med et "men":

For nesten 10 år siden kjøpte jeg et GTX 970 (verdens beste skjermkort!) for 3195. OK. Hvor mye er 3195.- i 2024? 4500.-?

I fjor sommer kjøpte jeg et RTX 4070 for 8495.-

Ikke helt det samme som GTX 970 men ~70 serien jadajada, perverst kjappere og mere avansert til samme effektforbruket.

Blodpris fortsatt? Ja, skulle kostet ~5k ikke 8,5k

IKKE glem at i USA prisene er UTEN MVA! USA har forøvrig "sales tax" mellom 2,9~7,25% og av og til litt til som bestemmes per delstat. Ikke moms (VAT).

Litt enklere å svelge pillen eller la være... en MÅ ikke kjøpe et nytt et...

Eller vi raider nVidia og behandler sjefene med litt Norsk trevirke til bedre tanker... (Jeg regner med at ca. 11 stk. stiller opp sammen med meg for dette, ikke 30.000 som jeg trenger..)

Eller vi driter i det og.. og kjøper et nytt..

I mellomtiden har jeg dratt ned rullegardinet for sviket mot forbrukernene med å kjøpe nytt skjermkort og heller koser meg glugg ihjel over ytelsen.

Tja..

 

Kr.3.195,- i september 2014 tilsvarer kr.4.278,38 i desember 2023. Så en vanvittig overprising av RTX 4070 og alle andre kort i RTX-serien i forhold til normal prisstigning i alle fall!!!

https://www.ssb.no/kalkulatorer/priskalkulator

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...