Gå til innhold

Kjøpe bil i firma for å drive bilutleie


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fakturert noen hundre tusen for en provisjonsjobb jeg gjorde tidligere i år, fra mitt investeringsselskap. Og nå får jeg de pengene i selskapet, og tenkte jeg å kjøpe en bil som jeg kan leie ut gjennom bildelingsplattformer. Pluss bruke privat til noen weekendturer i løpet av året.

 

Hvordan vil jeg bli fordelsbeskattet ved privat bruk? Og er det noen fallgruver ved å kjøpe bil i AS for utleie? Jeg har muligheten til å kjøpe bilen privat og, men nå som jeg først får penger inn i firmaet tenker jeg det er like greit å bruke de..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tomre91 skrev (37 minutter siden):

Hvordan vil jeg bli fordelsbeskattet ved privat bruk?

Firmabilbeskatning er komplisert. Hva slags bil dreier det seg om (personbil/varebil), hva er nyprisen på den (inkl.utstyr) og hvor gammel er den?  Hva er din marginalskatteprosent? Bor du i Nord-Norge?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Firmabilbeskatning er komplisert. Hva slags bil dreier det seg om (personbil/varebil), hva er nyprisen på den (inkl.utstyr) og hvor gammel er den?  Hva er din marginalskatteprosent? Bor du i Nord-Norge?

Takk. En personbil til mellom 250-300k. 2017/2018 modell.

Jeg skatter 50% pga flere utleieboliger, bor ikke i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Tomre91 skrev (23 minutter siden):

Jeg skatter 50% pga flere utleieboliger

Det er ikke din marginalskatteprosent. Marginalskatteprosenten er den skatteprosenten "du må betale på 1 krone ekstra i lønnsinntekt". Utleieinntekter påvirker ikke marginalskatteprosenten.

Generelt blir man skattet ihjel med firmabil i Norge. Dersom du kun skal bruke den noen få helger i året og bilen ikke står parkert hjemme hos deg, kan det hende at du kan slippe unna mesteparten av skatten.

Det er mange variabler her.

Dersom du har bilen parkert hjemme hos deg blir din ekstra skatt ca. som vist i denne kalkulatoren (som forsøker å regne ut med riktig marginalskatt):

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (18 minutter siden):

Det er ikke din marginalskatteprosent. Marginalskatteprosenten er den skatteprosenten "du må betale på 1 krone ekstra i lønnsinntekt". Utleieinntekter påvirker ikke marginalskatteprosenten.

Generelt blir man skattet ihjel med firmabil i Norge. Dersom du kun skal bruke den noen få helger i året og bilen ikke står parkert hjemme hos deg, kan det hende at du kan slippe unna mesteparten av skatten.

Det er mange variabler her.

Dersom du har bilen parkert hjemme hos deg blir din ekstra skatt ca. som vist i denne kalkulatoren (som forsøker å regne ut med riktig marginalskatt):

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator

Tusen takk for opplysende svar.

 

Jeg kom på at jeg har lånt inn ganske mye fra meg selv til investeringsselskapet, så jeg kan jo bare betale tilbake deler av lånet, kjøpe bilen privat og leie ut når jeg ikke bruker den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...