Gå til innhold

Koble fra varmtvannsbereder


opensky

Anbefalte innlegg

Hei

Lang historie kort: jeg har en varmtvannsbereder jeg ønsker å koble fra da stikkontakt pluggene begynner å bli såpass slitt.

Mitt spørsmål er rundt helseaspektet her, da spesielt legionella bakterier som dannes i varmtvannsberedere hvis vannet blir for kaldt inni der.

Kan vannet fra varmtvannsberederen komme inn sammen med det kalde vannet slik at dette blir ugunstig som drikkevann / vann til potetene? Jeg har alle kranene i springen satt helt til høyre altså maksimalt kaldtvann / springvann.

Jeg spør fordi jeg syntes ikke det er forsvarlig å bruke denne berederen mer, samtidig som jeg er bekymret for dannelse / smitte ved legionella.

Burde jeg bare ha berederen koblet til, eller går det greit å koble den fra? (Dusjer primært på treningsstudio, koker bare varmtvann når det kommer til husvasken).

Takker for svar 🙂 

Endret av opensky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare bytte støpselet på den?

1-fas-230v-BT351921-600x600.jpg&f=1&nofb

Ellers er det ingen grunn til å være redd for legionella i private boliger. Dette er som regel noe som skjer på store offentlige bygg der man har lange rørstrekk med lunkent vann, 40-50 grader. Og det er ikke noe som smitter "i vannet" i de fleste tilfeller, men du får det i deg via damp i dusjen, gjennom lufta.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, barfoo said:

Legionella er problem med pisslunka vatn, ikkje kaldt vatn. Så plugg ut, og spyl gjennom slik at du får kaldt vatn.

Takk for svar.

Tenker du da på å la vannet renne i springen, det som er igjen av lunket vann? Eller spyle ut vannet fra berederen?

Endret av opensky
Lenke til kommentar
barfoo skrev (4 timer siden):

Legionella er problem med pisslunka vatn, ikkje kaldt vatn. Så plugg ut, og spyl gjennom slik at du får kaldt vatn.

Legionella bakterien vokser best ved temperaturer mellom 20 og 50°C, men så har man funnet at den også kan forekomme i kaldt vann.

Ny forskning viser at legionella er vanlig også i kaldt drikkevann.
Legionella kan også forekomme i kaldt vann - SINTEF

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...