Gå til innhold

Hjelp til valg av WiFi-router


Anbefalte innlegg

Jeg har en del problemer med internett på hytten, og har kommet frem til at det er verdt å prøve en ny router. Jeg bruker i dag en eldgammel Asus RT-n56u.

Har 100/100 fiber som kommer inn i hytten og en koblet til en router lengst vekk fra alle oppholdsrom, og WiFi-dekningen er derfor skikkelig dårlig fra denne. Jeg har imidlertid flere uttak (2 i hver sin ende av stuen og 1 på soverom i 2. etasje). Bruker i dag Asusen i stuen for å få signal der jeg trenger det, men opplever svært ustabil tilkobling, særlig ved flere enheter tilkoblet.

Har vurdert mesh, men om det er godt nok å plassere en enkel router riktig sted så blir det fort litt sløsing med penger.

Hva kjøper jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har flere kontakter, hvorfor ikke flytte ruteren til et mer hensiktsmessig sted?

Slik jeg da forstår det har du da mulighet for en slik oppkobling: Fibermodem -> kontakt ved siden av fibermodemet -> kontakt i stua -> Ruter

Stemmer at RT-N56U er en eldre sak, og da ei heller en "toppmodell" den gang den kom ut. 

Hvor stor er hytta? Varnlige lettvegger inne? Skulle jo i utgangspunktet tro at ikke mesh var nødvendig. Velger du en Asus-ruter som støtter AI Mesh, har du jo muligheten til å utvide til mesh senere. Men kan jo være her at en mer hensiktsmessig plassering av ruteren i hytta, siden du har disse kontaktene, kan være en god nok løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (44 minutter siden):

Hvis du har flere kontakter, hvorfor ikke flytte ruteren til et mer hensiktsmessig sted?

 

 

Jeg har ikke peiling på hva jeg snakker om så jeg tenker et bilde er enklere. Denne kan vel ikke flyttes? Slik jeg forstår det går signalene inn i denne og så deles de via kabel til de andre uttakene (i tillegg til trådløst som ikke rekker frem dit jeg trenger det).

20231230_201610.jpg

20231230_201622.jpg

Edit: La ved "plantegning" av 1. etasje av hytten. Ikke tegnet etter mål. Ca 12 x 8 meter. Asus-routeren står nå ved uttaket i stuen, nærmest kjøkkenet. Gir god signalstyrke der det trengs, men er veldig ustabilt når flere bruker nett samtidig.

2 etasje er 3 soverom, et lite bad og en gang. Uttak for internett ganske midt på.

Untitled-2.png

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Nei, den kan ikke flyttes, men forstod det slik at du brukte en Asus RT-N56U som ruter. Bruker du Asus-en som ruter, eller bruker du Inteno-gateway-en som ruter? Eller begge deler?

Det var jo ganske mangle kabler som gitt ut fra patch-panelet. Du har ikke flere nettverkskontakter som du ikke vet om? 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (15 minutter siden):

Nei, den kan ikke flyttes, men forstod det slik at du brukte en Asus RT-N56U som ruter. Bruker du Asus-en som ruter, eller bruker du Inteno-gateway-en som ruter? Eller begge deler?

Det var jo ganske mangle kabler som gitt ut fra patch-panelet. Du har ikke flere nettverkskontakter som du ikke vet om? 😉

Jeg bruker begge, men stort sett Asusen. Den er plassert i stuen ved uttaket nærmest kjøkkenet.

Om jeg har flere uttak jeg ikke vet om er vanskelig å svare på da jeg ikke vet om dem. De to i stuen er imidlertid doble, så kanskje det forklarer det? Eller ville det vært én kabel og en splitter ett eller annet sted?

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Dr. Brodsky said:

Jeg bruker begge, men stort sett Asusen. Den er plassert i stuen ved uttaket nærmest kjøkkenet.

Om jeg har flere uttak jeg ikke vet om er vanskelig å svare på da jeg ikke vet om dem. De to i stuen er imidlertid doble, så kanskje det forklarer det? Eller ville det vært én kabel og en splitter ett eller annet sted?

Hvis de er doblet, er nok det litt av forklaringen. Men da virker det jo som du har en ok plassering. Problemet kan vel imidlertid i en del tilfeller bli at enheter kanskje har vært koblet til begge nettene på et tidspunkt, og så blir den "stuck" på den ruteren som er lengst unna. Det er her forskjellen mellom mesh og bare flere aksesspunkter ligger - mesh-løsningen vil aktivt be en klient flytte seg til en av de andre nodene, mens hvis man f.eks. kjører med to separate aksesspunkt (eller to rutere med samme SSID for den saks skyld), vil det være opp til klienten å velge å bytte. Ikke alltid dette fungerer optimalt.

Inteno-ruteren står vel med metallplaten som skjerming mot resten av hytta - ikke helt optimalt. Selve skapet er vel ikke i metall, men plast?

I utgangspunktet virker dette såpass lite at en ruter plassert på et ok sted, slik som i stua, egentlig burde kunne dekke det hele, om det ikke er veldig tykke vegger eller varme i gulvet til overetasjen.

Men så kan man si at med mesh er man mer sikret at det faktisk vil være god dekning - da gjerne med ett mesh-AP i stua og ett i overetasjen. Begge da kablet, så velg en løsning som støtter kablet "backhaul". Vil her tro at en løsning med to enheter vil være mer enn nok (kan være bedre med en løsning med to gode enheter i stedet for en løsning med tre "billige").

 

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 minutt siden):

Hvis de er doblet, er nok det litt av forklaringen. Men da virker det jo som du har en ok plassering. Problemet kan vel imidlertid i en del tilfeller bli at enheter kanskje har vært koblet til begge nettene på et tidspunkt, og så blir den "stuck" på den ruteren som er lengst unna. Det er her forskjellen mellom mesh og bare flere aksesspunkter ligger - mesh-løsningen vil aktivt be en klient flytte seg til en av de andre nodene, mens hvis man f.eks. kjører med to separate aksesspunkt (eller to rutere med samme SSID for den saks skyld), vil det være opp til klienten å velge å bytte. Ikke alltid dette fungerer optimalt.

Inteno-ruteren står vel med metallplaten som skjerming mot resten av hytta - ikke helt optimalt. Selve skapet er vel ikke i metall, men plast?

I utgangspunktet virker dette såpass lite at en ruter plassert på et ok sted, slik som i stua, egentlig burde kunne dekke det hele, om det ikke er veldig tykke vegger eller varme i gulvet til overetasjen.

 

Selv om jeg ikke har peiling, har jeg fått med meg forskjellen mellom mesh og flere aksesspunkter. Jeg tror ikke problemet er at jeg hopper mellom de to punktene. Asusen i stuen har 90 % av tiden best dekning, og er den jeg har satt som førstevalg.

Inteno-ruteren står i et metallskap, med både vegger og dør av metall. Jeg har tidligere hatt denne på veggen utenfor skapet, men det utgjorde ingen merkbar forskjell, så jeg satt den inn i igjen i skapet for å slippe å ha ledningene i klem i døråpningen.

Så ja, jeg tenker en ny og moderne router i stuen skal løse problemene, men jeg vet ikke hva jeg skal kjøpe.

Lenke til kommentar

En anbefaling vil ellers være å sette Inteno-gatewayen i "bromodus", slik at ny ruter er det som i praksis fungerer som rutere - i stedet for at trafikken går gjennom to rutere (kan skape problemer for noen typer bruk). Antar internettleverandøren har informasjon på websidene sine om hvordan dette skal gjøres.

Når det gjelder helt konkrete modellanbefaling har jeg ikke full oversikt. Inntrykket mitt er at Asus er av aktørene som gjerne kommer med oppgraderinger en god stund, og har god maskinvarekvalitet, men varierer sikkert en del fra modell til modell. Asus ZenWiFi XD5 er et mesh-sett som er på tilbud nå til ca. 2500 kr (Elkjøp), om du vil sikre deg og gå for en mesh-løsning.

Asus RT-AX59U er en av Asus-modellene som ikke ser helt jævlig ut (hvis WAF er viktig?) og har gode grunnleggende spesifikasjoner, og kan bygges ut til en AIMesh-løsning sammen med andre AI Mesh-produkter fra Asus om behovet skulle melde seg. Med tanke på at du har to etasjer, kan det også være fordeler med at den har interne antenner. Det er ikke så mye ekstra man skal betale dog for å få Asus ZenWiFi AX XT8 i 1-pakk-versjon, som da også kan utvides til mesh via andre Asus-produkter som støtter AIMesh om behovet skulle være der.

Kan dog være at en del rimeligere løsninger også vil dekke behovet. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...