Gå til innhold

Uværet "Gerrit"


Mr.M

Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (2 minutter siden):

Hvilken stråmann?

Ja så du snakker om en deviasjon fra snittet. Men når vi snakker om unormalt mye regn så snakker vi jo ikke relativt til snittet til inneværende år. Da snakker vi historisk sett. Så det er mer avstanden av den svarte streken mellom år 2020 og 1970.

Jeg snakker om avvik fra Normalen som kurven viser greit.

At den sorte streken er nærmere normalen mellom 2020 og 1970 er jo fordi Normalen er hentet fra store deler av denne perioden(1990 til 2020)

 

Men som sagt så var poenget mitt at år som har normal nedbør er helt klart i mindretall 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (3 minutter siden):

Jeg snakker om avvik fra Normalen som kurven viser greit.

At den sorte streken er nærmere normalen mellom 2020 og 1970 er jo fordi Normalen er hentet fra store deler av denne perioden(1990 til 2020)

 

Men som sagt så var poenget mitt at år som har normal nedbør er helt klart i mindretall 

Det er derfor jeg spør hva normalen er, for den svarte streken er allerede et snitt av de inneværende årene. At den er klasket midt inni er en naturlig konsekvens av dette.

Om poenget ditt var å motsi bruken av "unormalt vær" så snakker vi om avstanden mellom de laveste og høyeste punktene på hele tidslinjen, ikke den svarte streken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Det er derfor jeg spør hva normalen er, for den svarte streken er allerede et snitt av de inneværende årene. At den er klasket midt inni er en naturlig konsekvens av dette.

Om poenget ditt var å motsi bruken av "unormalt vær" så snakker vi om avstanden mellom de laveste og høyeste punktene på hele tidslinjen, ikke den svarte streken.

 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 28.12.2023 den 2:26 PM):

inntrykk av det er mest låver, driftsbygninger, uthus, og denslags, som får skader og tak blåser av. Gjelder vel også nyere bygg?

btw, om høsten er trampoliner på avveie blitt en farsott, det slår aldri feil :grin2:

WYj22V4.png

Det er vel bare på østlandet at folk er så vær-ignorante at de lar trampolinene stå ute hele året. Hadde vi gjort det på vestlandet, så hadde det bildet der vært normalen HVER høst.

Det første jeg gjorde hver vår når jeg satte opp igjen trampolinen, var selvfølgelig å tjore den skikkelig fast, så den ikke skulle blåse vekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...