Gå til innhold

Skattefradrag for kjøp og bruk av bobil til næringsvirksomhet.


XXX-

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg ønsker å kjøpe seg en bobil han vil bruke i egen næringsvirksomhet. Næringsvirksomheten er slik at han må dra rundt i landet til ulike kunder der han trenger oppholdsplass (overnatting og kontorplass) over flere netter om gangen. Han regner med at det vil kunne bli rundt 8000 km til 12000 km per år. I tillegg vil han leie ut bobilen for å få inn for ekstrainntekter når han selv ikke bruker bobilen. Jeg fant denne uttalelsen fra skatteetaten, men er usikker på om jeg forstår den slik den skal forstås. Kunne noen hjelpe med dette? https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/bfu/skattemessige-sporsmal-i-tilknytning-til-bruk-av-bobil-campingbil-i-naringsvirksomhet-skatteloven--6-12-jf.--5-13/

 

Konklusjon

Ves skattyters bruk av campingbil i næringen vil bilen anses som driftsmiddel i næringen hvis yrkeskjøringen utgjør minst 6000 km per år, sett hen til forholdene over en 3-års periode. Fradrag for kostnad ved bilhold, inkludert eventuelle leasingutgifter, reduseres med det beløp som faller på bruk av bilen som privatbil, jf. § 6-12 og § 5-13. Ved utleie av campingbilen anses bilen ikke stillet til hans disposisjon og fordelsbeskatningen av skattyter reduseres, jf. FSFIN § 5-13-8, og leieinntekten beskattes som næringsinntekt.



Slik jeg forstår uttalelsen, vil bruken av bobilen være fradragsberettiget så lenge den anses å være brukt i næringsvirksomhet. Han får ikke fradrag for bruk av bobilen til private formål. Jeg forstår saken dithen at utleie av bobilen som ekstrainntekt vil også kunne være fradragsberettiget. 

Hvordan blir da regnestykket? 
La oss si at X kjøper en ny bobil til en verdi av 700.000.-  Han kjører 8000 km per år i næringsvirksomhet. Han overnatter i bilen 150 dager i året der han ellers måtte ha brukt hotell. Han leier ut bobilen i 3 måneder per år og har en inntjening på utleie på brutto 180.000.-. Han har verkstedsutgifter per år på 20.000.-. Bilen er forsikret som næringsobjekt der forsikring koster 15000.- per år. 

Mine spørsmål: 
1. Vil kjøp av bobilen være fradragsberettiget? 
2. Vil bruk av bobilen i næringsvirksomhet være fradragsberettiget? 
3. Vil utleie av bobilen som ekstrainntekt være fradragsberettiget?
4. Hvor mye vil X kunne tjene inn på kjøp av bobil i næringsvirksomhet - Er dette en god ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpet av bobilen vil være fradragsberettiget når hovedformålet er å bruke den til å skaffe inntekter (enten i egen næring eller via utleie). 

Bobilen aktiveres i skatteregnskapet som en eiendel, og avskrives i saldogruppe d med 20 % av restverdi per år. Skattemessig fradrag for en bobil med verdi 700k vil da være 140k første år, 112k i år 2, etc. I tillegg får vedkommende fradrag for driftsutgifter - diesel, verksted, forsikring, osv. Fradraget reduseres med privat fordel. 

Regnestykket for bobilen isolert sett blir da: 

Næringsinntekt (utleie av bobilen): +180 000,- (dette høres noe usannsynlig ut - 60k pr måned)

Driftskostnader (år 1):
Dieselkostnader: Ukjent, men anta 8000 km/år, 1 liter per mil og 23 kr/l, 18 400,-
Verkstedutgifter: -20 000,-
Forsikring: -15 000,-

Ytterligere fradrag:
Avskriving: -140 000,-

Privatfordel:
30 % av listepris som ny opp til 338 800 kr, 20 % av listepris over dette. Det tilsvarer 173 880,- kr per år. Privatfordel skal ikke overstige 75 % av faktiske utgifter pluss 17 % saldoavskriving. Maksimal privatfordel per år er da 129 300,-. Privatfordel skal utgjøre 9/12 av dette, ettersom bilen er utleid 3/12 av året. Privatfordelen er da 96 975,- kr. 

Summerer man næringsinntekt, driftskostnader, avskriving, og reduksjon for privatfordel, får man et skattemessig overskudd på 83 575,- kr. Innkjøpet av bobilen fører da isolert sett til en ekstraregning på ca. 30k i skatt og trygdeavgift, i år 1. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 26.12.2023 den 2:17 PM):

Kjøpet av bobilen vil være fradragsberettiget når hovedformålet er å bruke den til å skaffe inntekter (enten i egen næring eller via utleie). 

Bobilen aktiveres i skatteregnskapet som en eiendel, og avskrives i saldogruppe d med 20 % av restverdi per år. Skattemessig fradrag for en bobil med verdi 700k vil da være 140k første år, 112k i år 2, etc. I tillegg får vedkommende fradrag for driftsutgifter - diesel, verksted, forsikring, osv. Fradraget reduseres med privat fordel. 

Regnestykket for bobilen isolert sett blir da: 

Næringsinntekt (utleie av bobilen): +180 000,- (dette høres noe usannsynlig ut - 60k pr måned)

Driftskostnader (år 1):
Dieselkostnader: Ukjent, men anta 8000 km/år, 1 liter per mil og 23 kr/l, 18 400,-
Verkstedutgifter: -20 000,-
Forsikring: -15 000,-

Ytterligere fradrag:
Avskriving: -140 000,-

Privatfordel:
30 % av listepris som ny opp til 338 800 kr, 20 % av listepris over dette. Det tilsvarer 173 880,- kr per år. Privatfordel skal ikke overstige 75 % av faktiske utgifter pluss 17 % saldoavskriving. Maksimal privatfordel per år er da 129 300,-. Privatfordel skal utgjøre 9/12 av dette, ettersom bilen er utleid 3/12 av året. Privatfordelen er da 96 975,- kr. 

Summerer man næringsinntekt, driftskostnader, avskriving, og reduksjon for privatfordel, får man et skattemessig overskudd på 83 575,- kr. Innkjøpet av bobilen fører da isolert sett til en ekstraregning på ca. 30k i skatt og trygdeavgift, i år 1. 

180.000.- er estimert utleie for hele året ( tanken var at dette i sum ville bli ca. 180.000). Utleie på 15.000.- for en uke er ikke uvanlig. 
 

Jeg datt litt av når det gjelder privatfordel. Kan si noe om hva det innebærer? 
 

Kan du også si noe om denne ekstraregningen på 30.000.- i skatt og trygdeavgift ? Forstod ikke den.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (12 minutter siden):

Det er firmabilbeskatning. "Privatfordelen" er et inntektspåslag som i eksempelet gir en skatt på ca 30k i året.

Selvsagt. Takk for innspill. 
 

Hvis denne bobilen kjøpes av firmaet, vil da også lån til bilen kunne trekkes fra på skatten? 
 

Hvis den benyttes som kontor, kan også  dette trekkes fra på noe vis?

Lenke til kommentar
XXX- skrev (8 minutter siden):

Hvis denne bobilen kjøpes av firmaet, vil da også lån til bilen kunne trekkes fra på skatten?

Rentene og gebyrer/omkostninger kan trekkes fra på skatten.
 

XXX- skrev (8 minutter siden):

Hvis den benyttes som kontor, kan også  dette trekkes fra på noe vis?

Tvilsomt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
XXX- skrev (2 timer siden):

Selvsagt. Takk for innspill. 
 

Hvis denne bobilen kjøpes av firmaet, vil da også lån til bilen kunne trekkes fra på skatten? 
 

Hvis den benyttes som kontor, kan også  dette trekkes fra på noe vis?

Merk at det kun skal beregnes privatfordel hvis bobilen faktisk brukes privat. 

Hvis bilen kun benyttes til næringskjøring/utleie/kontor så skal det ikke beregnes privatfordel. 

Hvis bilen kjøpes av firmaet så er selvfølgelig renter på lån en utgift for firmaet. 

Fordi bilen allerede er 100% kostnadsført fordi du bruker den i næring så vil spørsmål om at du også bruker den som kontor bli uviktig.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, HW1 said:

Merk at det kun skal beregnes privatfordel hvis bobilen faktisk brukes privat. 

Hvis bilen kun benyttes til næringskjøring/utleie/kontor så skal det ikke beregnes privatfordel. 

Fant noe her:

Quote

Ved individuell fastsetting beregnes fordelen av den faktiske private bruken av bilen. For å benytte denne metoden er det et krav at det føres elektronisk kjørebok. Kjøreboken skal administreres av deg og skal dokumentere total kjørelengde, samt kjørelengde for yrkeskjøringen. Differansen skal skattlegges som privat bruk av bilen med en sats på kroner 3,40 for 2023 uansett kjørelengde.

https://info.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/firmabil/

Da kan det vel se ut som at man kan slippe unna med hele fordelsbeskatningen hvis det blir ført elektronisk kjørebok. (Hva nå det egentlig er for noe?)

Spørsmål: Med såpass mye penger i sving, ville det da ikke være en fordel å gjennomføre dette som aksjeselskap, der man slipper å sitte med personlig ansvar for det hele? 

Med drift gjennom aksjeselskap og bruk av elektronisk kjørebok, så skulle vel alle verditap og driftsutgifter kunne utgiftsføres på aksjeselskapet, pluss at det ikke blir noen personlig fordelsbeskatning, som følge av bruk av elektronisk kjørebok ??!

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (50 minutter siden):

Fant noe her:

https://info.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/firmabil/

Da kan det vel se ut som at man kan slippe unna med hele fordelsbeskatningen hvis det blir ført elektronisk kjørebok. (Hva nå det egentlig er for noe?)

Spørsmål: Med såpass mye penger i sving, ville det da ikke være en fordel å gjennomføre dette som aksjeselskap, der man slipper å sitte med personlig ansvar for det hele? 

Med drift gjennom aksjeselskap og bruk av elektronisk kjørebok, så skulle vel alle verditap og driftsutgifter kunne utgiftsføres på aksjeselskapet, pluss at det ikke blir noen personlig fordelsbeskatning, som følge av bruk av elektronisk kjørebok ??!

Reglene for elektronisk kjørebok gjelder i hovedsak biler med grønne skilter. 

Du kan sikkert bruke en elektronisk kjørebok for å dokumentere at du ikke har brukt en vanlig bil privat i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, HW1 said:

Reglene for elektronisk kjørebok gjelder i hovedsak biler med grønne skilter. 

Ja det står jo faktisk det:

Quote

For varebiler og lette lastebiler hvor det foreligger tjenstlig behov, kan du i stedet for de ordinære reglene beskrevet ovenfor, benytte individuell beregning av fordelsskatten (individuell fastsetting).

Ved individuell fastsetting beregnes fordelen av den faktiske private bruken av bilen. For å benytte denne metoden er det et krav at det føres elektronisk kjørebok.

Forstår det slik at de fleste bobiler er med hvite skilter, men at det også er mulig å få dem med grønne skilter. 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/montere-campinginnredning-i-varebil/

Med 3 faktorer på plass, så skulle man kunne trekke alle driftutgifter på firma og slippe all fordelsbeskatning, pluss også slippe unna litt risiko.

1. Drift via aksjeselskap.

2. Bobil registrert som varbil, på grønne skilt.

3. Bruk av elektronisk kjørebok.

Hvis eventuell privat bruk skjer som leie fra aksjeselskap til seg selv, til 3.50 pr kilometer (eller event markedspris), da skulle det vel heller ikke komme noen fordelsbeskatning på den private bruken, selv om den faktisk skjer?!  

Man leier bilen som privatperson av aksjeselskapet likt med alle andre, bare med den fordel at man har et ekstra godt forhold til daglig leder i aksjeselskapet, som også slumper til å være en selv. 

Er det noe som ikke stemmer?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...