Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Syntes trafikken i Norge går utrolig tregt


dan83

Anbefalte innlegg

barfoo skrev (24 minutter siden):

Nei.

I rushtida er dominerande trafikk folk til og frå jobb. Det er ingen som har så lange arbeidsreiser at dei må lade elbilen på veg til jobb. Samtlige elbiler på markedet har over ti mils rekkevidde. Dei fleste over tjue mil, og mange over 40 mil.

Slutt å poste piss.

Det er vel mange som ikke har lader hjemme som stikker innom superlader på vei hjem eller kanskje på tur til jobb.

Det jeg mener er at det kan bidra til tregere trafikk når folk skal av og på veiene for og kjøre inn til lading og lete etter ladere osv.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Opelduude said:

Svaret er enkelt. Norge henger 40 år etter på vei fordi alt skal overbyråkratiseres og prosjekteres i evigheter. 

Det skal diskuteres i årevis om det skal bygges 3 mil med ny firefelts vei så skal det trippelsjekkes at det ikke er noe verneverdig i det området osv osv. 

Hjelper ikke på at vi gladelig gir bort 50-60 mrd i året bistand. Det ser ikke ut som byråkratiet står i veien da, for det går som en lek. 

Induced demand - Wikipedia

Lenke til kommentar
2 hours ago, 3l33t3 said:

Lite relevant hva folk i enebolig gjør når over 70% av f.eks Oslo beboere bor i blokk.

Gi deg nå.

Nesten alle elbilister lader hjemme:

https://bil24.no/nesten-alle-elbilister-lader-hjemme

Quote

71 prosent opplyser at de har fått montert ladeboks, og bruker vanligvis denne når det skal lade elbilen. Ytterligere 17 prosent sier at de rett og slett bruker en vanlig stikkontakt til ladingen.

Det er 88 % og ikke ett ord om enebolig, leilighet, eller blokk..

Forøvrig er artikkelen snart 2 år gammel. Tror du det har blitt færre?

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (7 minutter siden):

Gi deg nå.

Nesten alle elbilister lader hjemme:

https://bil24.no/nesten-alle-elbilister-lader-hjemme

"Det er elbilistene som sitter mest i kø. En av fem sier at de bruker mer enn ti minutter i kø på hveragsreisen, noe som er høyere enn for de som kjører bensin- hybrid- eller dieselbil. Det er over 60 prosent av bilistene i byområdene som sier at de står i bilkø daglig. Ifølge NAF er bilbruken i byene fortsatt høy, og den faller lite fra tidligere undersøkelser som de har gjennomført."

https://www.oblad.no/mener-kostaing-koster-bilistene-millioner-hver-dag-haper-a-skape-debatt/s/5-68-1372656

Lenke til kommentar
15 minutes ago, 3l33t3 said:

"Det er elbilistene som sitter mest i kø. En av fem sier at de bruker mer enn ti minutter i kø på hveragsreisen, noe som er høyere enn for de som kjører bensin- hybrid- eller dieselbil. Det er over 60 prosent av bilistene i byområdene som sier at de står i bilkø daglig. Ifølge NAF er bilbruken i byene fortsatt høy, og den faller lite fra tidligere undersøkelser som de har gjennomført."

https://www.oblad.no/mener-kostaing-koster-bilistene-millioner-hver-dag-haper-a-skape-debatt/s/5-68-1372656

Har hatt elbil i straks 11 år og jeg har aldri stått i kø på hverdagsreiser fordi jeg kjører elbil. På noen få impulsive "kan du kjøre oss dit nå" reiser har det skjedd.

Ellers virker hele denne teksten over helt meningsløs. Kanskje i beste fall er godt eksempel på latterlig vriding av tall for å fremme et ønsket budskap. Hvis 60 prosent av de som bruker bil i byområdene kjører elbil så er det helt naturlig at det er flere elbilister som står i kø på veien da de utgjør en større andel av totalen. 

Hva er da meningen med artikkelen? At man bør behovsprøve bilbruk? Kan vi se statistikk på aldersgruppene av disse bilistene? Gjerne kombinert med helsesituasjon, bosted og arbeidsted?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Theo343 said:

Har hatt elbil i straks 11 år og jeg har aldri stått i kø på hverdagsreiser fordi jeg kjører elbil. På noen få impulsive "kan du kjøre oss dit nå" reiser har det skjedd.

Det kan vere eit resultat av det motsette. Dei som har kjøpt elbil har vore motivert av tilgang til kollektivfelt fordi det er mykje kø i området. Når mange nok kjøper seg elbil er resultatet samme kø - men i kollektivfeltet.

Det kan og vere at dei som køyrer mest kjøper elbil fordi dei har mest å spare, og dermed og sit mest i kø... Kort sagt mange ulike forklaringer - som gjerne sammen kan utgjere svaret.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror ikke at elbil og ladning er problemet, men at elbil sjåfører(spesielt eldre ) har forandret litt kjøremønster for å bruke minst mulig strøm. Feks følge fartsgrensa slavisk og ikke akselerer for kjapt osv. Bare en tanke.

Men tror også at en av årsakene til mer trafikk, i hvert fall i området jeg bor, er fordi det blir flere og flere eldre som kjører bil og mange orker ikke kollektivt, siden tilbudet er for dårlig rett og slett. Men hovedårsaken er nok tilflytning, er populært for "snobbete" oslo folk å flytte hitt har jeg skjønt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, barfoo said:

Det kan vere eit resultat av det motsette. Dei som har kjøpt elbil har vore motivert av tilgang til kollektivfelt fordi det er mykje kø i området. Når mange nok kjøper seg elbil er resultatet samme kø - men i kollektivfeltet.

Siden jeg har kjørt elbil siden 2013 inn og ut av Oslo på jobb så har jeg sett mye av dette. Denne motivasjonen var kanskje gjeldende frem til ca. 2015-2017. Så begynte restriksjonene og annet å tre inn som nok fjernet mye av den motivasjonen. Jeg brukte sjelden eller aldri kollektivfeltet med min elbil og irriterte meg over de som ikke lot busser og taxi få forkjørsrett.

Quote

Det kan og vere at dei som køyrer mest kjøper elbil fordi dei har mest å spare, og dermed og sit mest i kø... Kort sagt mange ulike forklaringer - som gjerne sammen kan utgjere svaret.

At dette er en del av bildet er jeg enig i. Har man et kjøremønster som passer med å bytte til elbil som gjør at man sparer penger (med unntak av investeringen) så nok det riktig. 

Men ingen av disse forklarer at elbiler bidrar til mer kø. Kun at det er flere elbilister på veien og dermed står de mest i kø.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, dan83 said:

Men tror også at en av årsakene til mer trafikk, i hvert fall i området jeg bor, er fordi det blir flere og flere eldre som kjører bil og mange orker ikke kollektivt, siden tilbudet er for dårlig rett og slett. Men hovedårsaken er nok tilflytning, er populært for "snobbete" oslo folk å flytte hitt har jeg skjønt!

Det er slike ting jeg gjerne skulle sett statistikk på for et subjektivt inntrykk som jeg har sett siste 10 år at det er i hovedregel unge mennesker som har kjøpt elbil (23-45) samt at flere unge kjøpte bil fordi elbil var et nytt og bra alternativ.

Quote

Tror ikke at elbil og ladning er problemet, men at elbil sjåfører(spesielt eldre ) har forandret litt kjøremønster for å bruke minst mulig strøm. Feks følge fartsgrensa slavisk og ikke akselerer for kjapt osv. Bare en tanke.

På lange turer ja, men ikke på hverdagsreiser. Der er elbilene vesentlig mer responsive og effektive ift. kjøreflyt. De beveger seg raskere i kryss og rundkjøringer og det er hovedsaklig manuell clutch bilene som bidrar til treghet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Det er slike ting jeg gjerne skulle sett statistikk på for et subjektivt inntrykk som jeg har sett siste 10 år at det er i hovedregel unge mennesker som har kjøpt elbil samt at flere unge kjøpte bil fordi elbil var et nytt og bra alternativ.

Ja, ikke sikkert det er noe sammenheng i det hele tatt, bare at det er blitt mer el biler på norske veier og derfor vill det også være flere som kjører "merkelig" med elbil.

Men elbil eller ikke, er uansett mye treg kjøring i området jeg bor og blitt mye mer trafikk de siste årene. Men nå er jeg også ekstremt utålmodig i trafikken, så irriterer meg ekstra. Hjelper heller ikke at jeg har manuelt gir. Da ønsker man å unngå for mye stopp og start!

Lenke til kommentar

Jeg er også veldig opptatt av god flyt i trafikken men har inntrykk av at elbiler har bidratt positivt til dette pga. den øyeblikkelige responsen fremfor giring og manuell clutching. Man blir mye mer effektiv i trafikken.

Men en ting jeg har merket meg siste 7 år er stadig mer mobil skjermbruk i biler. Det gjør at folk ikke reagerer når lyset skifter fordi de er på instagram mens de venter på grønt lys. Eller browser tiktok,  svarer på messenger eller andre tjenester. Før når det bare var samtaler og SMS/MMS var det en brøkdel av det man ser i dag.

Jeg har også mange ganger blinket på biler for å slippe dem ut og da reagerer de ikke. Garantert pga. mobil skjermbruk. 

Så jeg vil si at SoME og Smartmobil kombinert med enkeltes mentalitet er årsaken fremfor elbil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg er også veldig opptatt av god flyt i trafikken men har inntrykk av at elbiler har bidratt positivt til dette pga. den øyeblikkelige responsen fremfor giring og manuell clutching. 

Men en ting jeg har merket meg siste 7 år er stadig mer mobil skjermbruk i biler. Det gjør at folk ikke reagerer når lyset skifter fordi de er på instagram mens de venter på grønt lys. Eller svarer på Onlyfans.

man skulle tro det, men har inntrykk av de med elbil(i området her i hvert fall) ikke akselerer noe raskere en andre biler. Men mye "rike" godt voksne som bor her i området, så føler det er mye gamlinger på veien som kjører rett under fartsgrensa. Klarer ikke bruke "hodet" og kjøre etter forholdene. Ekstremt irriterende i lengden.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, dan83 said:

man skulle tro det, men har inntrykk av de med elbil(i området her i hvert fall) ikke akselerer noe raskere en andre biler. Men mye "rike" godt voksne som bor her i området, så føler det er mye gamlinger på veien som kjører rett under fartsgrensa. Klarer ikke bruke "hodet" og kjøre etter forholdene. Ekstremt irriterende i lengden.

Det kan absolutt være at det er spesifikt for området. Jeg har selv sett mer av 70 kmt kjøring på 80 veier (på sommer med god sikt og godt vær) og folk som ligger konstant 5-10kmt under fartsgrensa. Men her er det ikke hovedvekt på elbiler men alle slags biler og det kan være fordi at andelen elbiler er lavere der jeg bor. 

Men fenomenet du nevner har jeg også lagt merke til. Vi har et nytt boligfelt i nabokommunen med dyre og funky eneboliger og tomannsboliger. Her har jeg hvertfall én opplevelse siste 5 år hvor jeg ble liggende bak et ektepar i 50-60 årene i en stor ny mercedes SUV som lå konstant 5-10kmt under fartsgrensen på fint sommerføre kl. 17:30. Hver gang jeg hadde mulighet til å kjøre forbi så økte de farten. Til slutt kjørte jeg forbi hvor de ble så sjokkert at de kjørte opp på siden av meg i neste lyskryss hvor kona i passasjersetet lagde et "skrik ansikt" i vinduet og fektet med armene. Så disse type mennesker som tror de eier veien og kan leke politi finnes det nok en del av ja. 

Det har også generelt sett blitt mye mer av "5-10kmt under fartsgrensa" kjøring jevnt over. Jeg ser det omtrent hver dag jeg er ute med bilen og spesielt i helgene eller i tidsrommet kl. 8-10 på hverdager og kveldene (utenom rushtidene). Men da alle typer biler der jeg bor. Det litt morsomme er at når det ikke er "eldre med hatt" eller folk med dårlig nattsyn, så gir de ofte full gass eller øker farten over fartsgrensen når jeg skal forbi.

Med unntak av disse som helt klart liker å irritere andre i trafikken og skal hindre deg i å kjøre forbi så forstår jeg det dog om det er spesielt glatt, stor fare for elg/rådyr eller de har vanskelig for å se godt i mørket. Men nå er det også folk som kjører påvirket av rus og trekant medikamenter som jeg også har inntrykk av har økt siste 10 år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Relativt til hvilket land da? Høres ut som du beskriver konseptet "trafikk", som på ingen måter er særnorsk.

 

Søk opp "induced demand".

Ja har gjort det 

Feks i min hjemkommune (Tønsberg) sitter politikerne og messer og klager over hvorfor så få unge ikke gidder og bli politikere disse politikerne  er primært over 50 år og jobber i kommunen er ikke noe rart det hvor skal overlessede unge foreldre parkere bilene sine ? parkeringsplassen utenfor rådhuset er forbeholdt de som jobber på rådhuset veldig vanskelig for feks meg og kunne parkere der som jobber i privat næring (Entreprenørvirksomhet) hvor ble busslommene av ? nå stopper de midt i veien og hindrer viktig transport etc nei få tilbake busslommene  jeg bor på bygda og det er helt uaktuelt at jeg skal engasjere med i noe politikk for jeg skal på møter rett etter jeg har hoppet ut av gravemaskina jeg skal ikke hjem og parkere bilen for så å ta buss 

Må være Vestfolds dyreste tunell og burde aldri vært bygd 

https://www.vtfk.no/aktuelt/frodeastunnelen-trenger-omfattende-utbedringer/

 

Virker som vi  skal betale masse bompenger for å hindre flyt i trafikken og masse annet surr 

 

Norsk veibygging - Hva gikk galt?

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så har man elefanten i rommet.

Dette har vært en bevisst politikk fra partier som MDG. Bare se på utviklingen i Oslo siste 10 år (førte til at jeg sa opp jobb i Oslo etter 25 år) samt at det nå har spredd seg rundt i mange mindre byer og tettsteder.

Vi fikk nylig en "Miljøgate" ca. 2 mil unna der jeg bor hvor trafikk før ble avviklet trygt og effektivt uten å være et problem. Midt i en hovedfartsåre for folk som skal på jobb og levere i skole og barnehager. Etter miljøgaten kom på plass er det nå ca. 1 times stillestående kø hver morgen og ettermiddag i området. Før merket man såvidt trafikken i området og det var brukt millioner på gangveier, overganger og underganger som sørget for effektiv avvikling og trygghet.

Dette er en stor faktor i problemet man ser utspille seg i stadig større gra. Ren skjær idioti.

Så sier man "at vi nå har nådd et metningspunkt" som å skylde på helt andre faktorer enn det man med viten og vilje har innført på egenhånd. "kolesterol" partiet som med viten og vilje blokkerer nødvendig flyt bør egenhendig få skylden for dette.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Der hvor jeg bor er det 4-5 tunneler fra liten by til stor by. I tunnelene kjører folk 20 km/t under fartsgrensen. Samt der det er flettefelt, fra 2 til 1 felt blir det fullstendig stans i rush trafikken. Det sier meg at folk klarer ikke å samhandle riktig. Men uansett, glad jeg ikke bor i Polen, der kjører de som noen svin og bare en misforståelse i trafikken kan føre til store skader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...