Gå til innhold

Verdivurdering på bolig, hvordan sette verdi på tidligere ård


Baba2

Anbefalte innlegg

Jeg hjelper min mor med verdisetting av hennes sekundærbolig. Vi ser at tallene Skatteetaten har brukt, er 1-2 millioner høyere enn hva boligen kan bli solgt for på markedet idag. Vi skal få en verdivurdering for å sjekke hypotesen vår.

 

Men la oss si verdivurderingen vi får fra megler er 1.5 million lavere enn den skatteetaten har brukt. Da er det ganske lurt å sende korrigeringsmelding på tidligere års selvangivelse og. Men hvordan går man da for å beregne verdien til fjoråret og året der igjen. Kan man justere / øke den nye verdivurderingen med en prosentsats basert på noe tall om hvordan boligmarkedet har endret seg år til år?

 

 

Endret av Baba2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er krevende å få til tilbakevirkende kraft ift Skatteetaten, men se det positive i at det høres ut som dere kan få justert ned basert på ny verdivurdering.

Meglere, spesielt de lokalkjente, pleier ellers å ha en pris-statistikk fra området og sikkert litt tilbake i tid - så enkleste er nok å spørre forutsatt at du bruker megler til verdivurdering.

Evt kan du gå til https://www.hjemla.no/ og prøve en mnd medlemsskap for 5,- eller https://www.eiendomspriser.no/  (veldig upresise ca-priser som vises, betaling for å se eksakt pris)

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verdien av fast eiendom som sekundærbolig skal etter skatteloven § 4-10 tredje ledd settes til 100 % av beregnet omsetningsverdi etter fjerde ledd. Beregnet omsetningsverdi er kvadratmetersats multiplisert med antall kvadratmeter. Skattyter kan kreve verdien satt ned til 100 % av "dokumentert omsetningsverdi". 

Dokumentert omsetningsverdi kan gjøres på to måter. Dette vil ikke kunne gjøres i ettertid -- delvis fordi megler ikke kan dokumentere i dag hvordan ting var i fjor, delvis fordi det å sette ned formuesverdien for ett år innebærer at man ikke kan gjøre det samme de neste fem årene, se Skatte-ABC pkt. B-11-7.3. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Verdsettingen for de neste fem årene vil da justeres etter en fastsatt nøkkel, nærmere beskrevet i Skatte-ABC kapittel B-11-7.3

I veldig korte trekk betyr dette at hvis du dokumenterer omsetningsverdi som tilsvarer 50 % av beregnet omsetningsverdi i 2023, så vil det bli lagt inn en "50 % rabatt" i 2024, 2025, 2026, 2027, og 2028. Grunnlaget før "rabatten" vil fortsatt være SSBs tall. På denne måten tar man hensyn både til verdistigningen som antas å ha skjedd i området, samtidig som det tas hensyn til at for din bolig bommet man i 2023 (ved at man reduserer beregnet verdi med hvor mange prosent man bommet med). 

Lenke til kommentar

Skatteetaten sin egen veiledning ser ikke ut til å være enig med krikkert:

Kilde:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/annen-bolig-sekundarbolig/endre-formuesverdien/

Dokumentasjon:

Skatteetaten godtar 3 typer dokumentasjon:

  • "takst som er gitt av kvalifisert takstmann
  • verdivurdering fra eiendomsmegler som har kjennskap til distriktet
  • observerbar markedsverdi - det den aktuelle boligen/tomten eller tilnærmet lik bolig/tomt i samme område er solgt for. Dokumentasjon på observerbar markedsverdi kan være kjøpekontrakt eller lignende der salgssummen framgår."

Endring for tidligere år:

"Endring etter at du har levert skattemeldingen eller mottatt skatteoppgjør: Ønsker du å endre formuesverdien etter at du har levert skattemeldingen eller mottatt skatteoppgjøret, kan du selv endre skattemeldingen og levere på nytt.  Du kan endre for inntektsårene 2020 og 2021 ved å sende endringsmelding. Adgangen til å endre selv gjelder i tre år etter fristen for levering av skattemeldingen (normalt 30. april) for det inntektsåret du ønsker å endre."

Endring for fremtidige år:

"For å unngå at du må kreve nedsettelse av formuesverdien på nytt hvert år, gis det ved fastsettelsen i de fem påfølgende inntektsår et forholdsmessig fradrag i formuesverdien."

En slik automatisk nedsettelse de neste 5 år er, slik jeg leser Skatteetatens veiledning, noe som gjøres for at du skal slippe å måtte ta jobben med å kreve nedsettelse hvert eneste år, men veiledning sier ingenting om at du ikke kan fremskaffe dokumentasjon og kreve endring de neste 5 årene hvis den automatiske justeringen ikke stemmer.

Endret av what_no2000
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke, du må nok:

  • Endre verdien i skattemeldingen for 2023, som kommer i 2024.
    • Denne endringen vil også få effekt 5 år frem i tid, men vil bli oppjustert hvert år som nevnt over.
  • Sende inn skattemelding for tidligere år på nytt.

Basert på egen erfaring:

  • Jeg kontaktet eiendomsmegler, forklarte at jeg trengte vurdering pga skattmelding, oppga addresse/gnr/bnr/snr, og fikk en verdivurdering tilsendt på epost uten hjemmebesøk.
  • Denne vurderingen brukte jeg ved neste normale innsending av skattemelding.
  • I tillegg brukte jeg den samme verdivurdering når jeg sendte inn tidligere skattemeldinger på nytt.
    • Alternativet ville vært å bedt om en egen (og lavere) verdivurdering/observerbar markedsverdi for tidligere år.
  • Året etter fikk jeg en formuesverdi på skattemeldingen som var oppjustert basert på verdivurdering fra året før. Jeg ba om en ny verdivurdering fra eiendomsmegler, som var noe lavere enn skatteetatens estimat, og brukte den nye verdivurderingen for å igjen justere skattemeldingen før innsending. 

 

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...