Gå til innhold

Har ledig leilighet, trenger vaskehjelp, hvordan sette det opp?


Gjest 30bd2...591

Anbefalte innlegg

Gjest 30bd2...591

Har ledig leilighet i bolig og trenger vaskehjelp. Leiligheten har verdi kr 10 000,- per måned. Noen som vet hvordan man kan gå frem for å få det riktig skattemessig, men samtidig som jeg ikke trenger å betale vaskehjelpen?

Anonymous poster hash: 30bd2...591

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (3 timer siden):

Denne skjønte jeg ikke. Vil du at noen skal vaske gratis? 

Det er åpenbart at han/hun ønsker å leie ut. Og at en viktig del av leien skal være plikt for leietaker til å hjelpe huseier med vasking. 

F.eks leietaker leier leilighet for 6000 kr + 15 timer i mnd med vasking/lett vedlikehold. 

Er legliheten i ditt eget hus?

Jeg går utifra at du trenger hjelp til vasking av eget hjem. Og at det ikke er f.eks ett utleiehus hvor f.eks leietaker skal tilrettelegge for airbnb eller noe sånt noe. 

Skattemessig så er det litt slitsomt da dette arbeidet som skal utføres normalt er verdt mer enn 6 000 kr i året. Og dermed er skattepliktig. 

Så lenge verdien av arbeidet er under 60 000 kr så slipper du arbeidsgiveravgift. 

Du skal rapportere inntekten til skatteetaten. Og du skulle egentlig trukket skatt, men dette er umulig når det ikke er penger du utbetaler. 

Jeg ville ringt skatteetaten. 

Jeg har ikke vært borti tilsvarende situasjon før. 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest 30bd2...591

Beklager,

 

Jeg var visst noe uklar. Ja, jeg har rom i kjelleren som kan benyttes, der er kjøkken, stue, bad og 2 sov. Det ene soverommet er til tider opptatt, men det andre står ubrukt. Tenkte at en student kan betale kr 6000,- per måned og for å spare, kan hun yte vasketjenester i resten av huset. Kr 6000,- er lav leie, siden kjelleren er stor og ny. Egen inngang. 

Jeg kan enten prise den til kr 10 000,- og så istedenfor å betale, vasker hun. Det blir isåfall kr 215,- per time og ville ha utgjort ca 10 timer med vask per uke. Er vel en greit måte å bo billig på? 

Gjør som anbefalt under, kontakter skatteetaten......

Anonymous poster hash: 30bd2...591

Lenke til kommentar
Gjest 30bd2...591 skrev (På 15.1.2024 den 4:12 PM):

Beklager,

 

Jeg var visst noe uklar. Ja, jeg har rom i kjelleren som kan benyttes, der er kjøkken, stue, bad og 2 sov. Det ene soverommet er til tider opptatt, men det andre står ubrukt. Tenkte at en student kan betale kr 6000,- per måned og for å spare, kan hun yte vasketjenester i resten av huset. Kr 6000,- er lav leie, siden kjelleren er stor og ny. Egen inngang. 

Jeg kan enten prise den til kr 10 000,- og så istedenfor å betale, vasker hun. Det blir isåfall kr 215,- per time og ville ha utgjort ca 10 timer med vask per uke. Er vel en greit måte å bo billig på? 

Gjør som anbefalt under, kontakter skatteetaten......

Anonymous poster hash: 30bd2...591

40 timer til 215 kr er nesten hele husleien (8600), ikke 4000 kr?
5 timer er vel mer realistisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...