Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 10 oppstart feil


Anbefalte innlegg

Hei :).

Jeg forsøker å fixe en Thinkpad Lenovo som er noen år gammel. Når jeg starter den opp starter ikke WIndows, men jeg får blå skjerm med meldinger som vist under. Fra siste bilde starter den ikke på nytt, men blir stående på 0%. Tenkte å prøve å lage WIndows repair tool fra en annen Win 10 pc og boote med det.
Noen som har sett noe lignende? 

IMG_20231211_065650.jpg

IMG_20231211_105406.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel litt forskjellig som kan være galt.

Hardware: Elektronikk/hovedkort, CPU, RAM, harddisk

Innstillinger is BIOS/CMOS

Innholdet på harddisk kan være slik at det ikke booter på disk.

Så første steg er å få BIOS/CMOS til å boote på enten interndisk eller en USB-Disk. (gjerne nytt batteri først)

Lenke til kommentar

Ok.

Nå har jeg byttet CMOS batteriet, stilt tiden riktig og lastet "defaults". Men den kommer fortsatt ikke lengre enn til skjermbildet med surefjes og stoppkode "Internal power error" (Bilde nr.2 i start av tråden). 
Jeg får prøve å lage en slik USB boot disc og se om jeg kan starte fra den.

Lenke til kommentar
Asculf skrev (5 timer siden):

Nå har jeg byttet CMOS batteriet, stilt tiden riktig og lastet "defaults". Men den kommer fortsatt ikke lengre enn til skjermbildet med surefjes og stoppkode "Internal power error" (Bilde nr.2 i start av tråden).

Forsøk å starte pcen i safe mode med metode nummer 5 beskrevet her:

https://www.minitool.com/data-recovery/how-to-start-windows-10-in-safe-mode-009.html#5.-initiate-windows-10-in-safe-mode-from-a-black/blank-screen-2769

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Takker så mye for det. Jeg fikk til slutt til å boote fra Windows oppstart USB. På valget om type installasjon valgte jeg avansert. (Ved første forsøk valgte jeg alternativet med å beholde filer, men fikk da melding om at windows ikke kunne installeres.
Men nå sier den at formatet må være NTFS som vist på bildene. Kan jeg trykke på "Formater" knappen? Og hvilken stasjon bør jeg i så fall velge?

IMG_20231221_080322.jpg

IMG_20231221_080335.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...