Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 10 oppstart feil


Anbefalte innlegg

Ok. Ja jeg har backup. Jeg slettet alle partisjonene og rebootet. Da se jeg at den har laget til to partisjoner hvorav jeg nå forsøker å installere på nytt på den største av de uten å formattere. Den jobbet lenge og til slutt fikk jeg feilkode 0x80070057.
Dato og tid har jeg stilt inn riktig. Mistenker at hard disken kan være kaputt.

"Feilen oppstod under klargjøring av partisjonen som er valgt for installasjon".

"Kan ikke formattere en partisjon på disc 0".
Finner ikke noe valg for NTFS under format knappen jeg trykket ved ny installasjon.

Endret av Asculf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Da har jeg brukt Diskpart og kjørt "clean" på disken. Så formaterte jeg den til NTFS. Når jeg restarter får jeg opp vinduet under, men er usikker på hva jeg skal velge her.

Oppdatering: Når jeg velger den første skjer det ingenting. Men på PCI LAN kommer det melding som vist på bilde nr.2. 


Valgmenyen med tester i Diskpart gav de tre siste bildene under.

IMG_20231221_164948.jpg

IMG_20231221_165642.jpg

IMG_20231221_165408.jpg

IMG_20231221_165442.jpg

IMG_20231221_165505.jpg

Endret av Asculf
Lenke til kommentar
Asculf skrev (21 minutter siden):

Ok. Da har jeg brukt Diskpart og kjørt "clean" på disken. Så formaterte jeg den til NTFS. Når jeg restarter får jeg opp vinduet under, men er usikker på hva jeg skal velge her.

Har du vært uheldig å kjørt clean i diskpart på usb disken?

Du skal ikke partisjonere og formatere disken, det skal windows installasjonsprogrammet gjøre.

 

Lenke til kommentar

Ok, takker så mye for det.
Jeg har nå gjort nøyaktig som videoen til mobile999 viser. Da går det greit til den har samlet informasjon "Kopierer windows filer 0%". Men installasjonsprogrammet stopper der og går ikke videre til steget "Gjør filer klare for installasjon.

 

Lenke til kommentar

Høres vel ut som om harddisken ikke virker. Jeg ville uansett byttet den ut med en SSD.

En kan prøve å installere Linux (f.eks Kubuntu) og se om den installasjonen støter på samme problemet, og om den gir feilmeldinger. Den kan også kjøres "live" fra USB-disk uten installasjon slik at du får prøve at resten av PC virker. Rufus eller balenaEtcher er programmer som ofte brukes for å legge Linux ISO installasjonen på usb-disk.

edit: ser nå at det er en SSD du har

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (24 minutter siden):

Hvorfor tror det at det ikke allerede er en ssd?

Jeg bare antok det.

Jeg ser nå at det vises at det er en SSD: SAMSUNG MZ7TE256HMHP-000L7

Og den passerer testene, så den virker i orden. Da er det mer mystisk hvorfor installasjonen stopper opp. Mener å huske at Windows installasjonen kan bruke svært lang tid.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ok. Ja nå har den jobbet lenge og kommet opp med denne feilmeldingen:
"Kan ikke formatere en partisjon på disk 0. Feilen oppstod under klargjøring av partisjonen som er valgt for installasjon. Feilkode: 0x80070057". 
Ser at den feilkoden kan ha flere årsaker, og kaputt disk er sikkert en av de. Jeg har også hørt at en så gammel PC ikke er laget for windows 10. Mener den har 4 eller 8GB disk, men vanskelig å sjekke i denne tilstanden.
Kan jo forsøke med Linux også.

Lenke til kommentar

Supert! Installerte Ubuntu, og den startet!. Men da jeg skulle restarte kom det opp feilmeldinger i de siste bildene. Forventer ikke å ordne dette, men liker å forsøke. Det blir nok ny pc eller harddisk over nyåret :).
Det siste bildet viser en feilmelding som kom da jeg installerte Ubuntu. Sikkert feil på harddisken ja.

 

IMG_20231223_183429.jpg

IMG_20231223_185542.jpg

IMG_20231223_190401.jpg

IMG_20231223_190413.jpg

IMG_20231223_193417.jpg

Endret av Asculf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Asculf skrev (3 timer siden):

nstallerte Ubuntu, og den startet!. Men da jeg skulle restarte kom det opp feilmeldinger i de siste bildene. Forventer ikke å ordne dette, men liker å forsøke.

Du får vel et skrivebord når du starter datamaskinen med Ubuntu installasjons usb'en?

Da kan du f.eks. bruke et program som heter gsmartcontrol for å sjekke ssd'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...