Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 5: Grå røyk og lite fremdrift


Ludvig86

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Fruen har en eldre Mazda 5 2007/08 Diesel. Den har begynt å fuske og når hun har klampen i bånn, så er det null fremgang. Når clutchen holdes inn så vil turtelleren knapt over 1000/1200 omdreininger ved gasspådrag. 

Når bilen forsøkes å kjøres, så kommer det veldig mye grå røyk. Før bilen plutselig skyter fart, og det kommer en sort sky, og da er bilen plutselig kjørbar. 
 

Noen som har noen formeninger hva som kan forårsake dette?

//

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være en del rart. F.eks. tett partikkelfilter. Egentlig ikke så kjempemye du får undersøkt selv uten diagnoseutstyr. Jeg hadde lest av baktrykket på partikkelfilteret først. Er det høyt så er det trolig tett, da må det renses/byttes og årsaken til at det gikk tett fjernes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (53 minutter siden):

Kan være en del rart. F.eks. tett partikkelfilter. Egentlig ikke så kjempemye du får undersøkt selv uten diagnoseutstyr. Jeg hadde lest av baktrykket på partikkelfilteret først. Er det høyt så er det trolig tett, da må det renses/byttes og årsaken til at det gikk tett fjernes.

Skal nevnes at bilen småkjøres mye, da fruen bruker den til jobb en liten mil unna

Lenke til kommentar

Var og hentet bilen nå. Da reagerte den ikke på gassen i det hele tatt. Klampen i bånn i fri, ingenting skjedde. Men så kom den gradvis, så jeg fill hjulene i gang sakte, kom litt opp i fart nok til å kjøre. Klampen i bånn i 1. gir på veien. Nada. Men plutselig får bilen utløsning og den spinner av gårde i full fart, og da er den kjørbar…

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 minutter siden):

Motoren kan gå dårlig dersom egr ventilen fusker. Det er ikke sikkert det settes feilkode spesielt raskt heller.

Husker jeg renset den for noen år siden, men det kan uansett ikke utelukkes. 

Men når bilen først går, så går den ganske greit. Tok den på en runde nå, hvor jeg kjørte den litt hard. Låg på minimum 2500RPM over lengre tid for å prøve å "kjøre den ren". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...