Gå til innhold

Balanserer batteridrill ladere battericellene?


Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket litt rundt og sett noen videoer og ser at enkelte batteriladere beregnet for batterierpakker som brukes til driller etc. balanserer hver celle, mens andre ikke gjør det i det hele tatt. 

De batteriladerne som faktisk fungerer som en RC lader og balanserer batteripakken hver eneste gang må jo være meget ettertraktet? 

Noen som har tastet dette? Jeg snakker da her i hovedsak om nyere driller og utstyr med lithium batterier. Gjerne i "proff" klassen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (34 minutter siden):

Har du et forslag til hvordan det kan testes?

Jeg har en DeWalt og en blåBosch lader her. Hvilke ladere har du?

Jeg har noen 9V og 18V blåbosh ladere, men dem er nok trolig sikkert 10 år gamle. Litt vanskelig å teste dette tror jeg iten å overvåke strømmen som går fra laderen til hver celle. 

Uansett så krever det vertfall at det går en lrets fra hvert batteri til disse kontaktpinnene på laderen. Er det kun to pinner der (pluss og minus) så balanserer den uansett ikke ladingen. Er det en 18V lader og det er er 4-5 pinner på laderen (eller flere) er det en mulighet for at den kan balansere, men slett ikke sikkert. Det kan hende de ekstra kontaktpinnene er der kun for å overvåke spenningen på hver celle og ikke direkte lade dem. (En ladekrets vil jo øke kostnaden). 

Skal jeg tippe, så tror jeg neppe disse drill batteriladerne lader hver celle individuelt. Noe dem med fordel kunne gjort. Dem kunne vært programmert til å feks. Balansere samt lade hver celle individuelt en gang pr 10'ende lading eller noe. 

Dette burde vertfall vært en mulighet på proffdrill pakkene eller vertfall i det minste som en tilleggs option. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror man meget enkelt kan lage en adapter til et drillbatteri som gjør at man kan balansere alle cellene i pakken ved bruk av en RC lader. Man lager bare et lite hull i batteripakken og setter inn en liten kontakt som har ledninger fra hvert batteri. Da er det bare å koble den rett til en RC lader inni mellom. Da har man også mulighet for å teste batteriene samt veldikeholde dem på en bedre måte. 

Siden man da kobler disse ledningene rett på batteriene så omgår man jo eventuelle kretser i batteripakken som er der fra før. 

Jeg skal teste dette på et eldre batteri jeg har en dag... :)

Lenke til kommentar

Skal jeg gjette så har den 5 batterier i serie. Det vil si at man har pluss og minus samt fire punkter til som trengs for å balansere cellene. Altså 6 stk. pinner. De resterende to kan enten være en ekstra pinne for pluss og eller minus, eller det kan være en eller flere signalpinner. 

Men jeg tror neppe en lader som dette har en aktiv balanseringskrets. Har den det blir jeg i såfall overrasket. 

Lenke til kommentar

Sånne pakker så kan selve batteriet ha styringen, eller passive kretser som "blør" overskuddspenninger mellom cellene integrert i seg. Variabelt om laderen er en lader, eller kun en enkel strømforsyning.

Finnes mye teardowns på nettet av de vanlige typene. Hvis det er en av de vanlige merkene finnes det helt sikkert noen som har åpnet og sett på der ute.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 minutt siden):

Sånne pakker så kan selve batteriet ha styringen, eller passive kretser som "blør" overskuddspenninger mellom cellene integrert i seg. Variabelt om laderen er en lader, eller kun en enkel strømforsyning.

Finnes mye teardowns på nettet av de vanlige typene. Hvis det er en av de vanlige merkene finnes det helt sikkert noen som har åpnet og sett på der ute.

Ja, men så langt kan jeg ikke se å ha sett noe som viser at laderen har noen innebygget aktiv krets for balansering av cellene. Jeg har dog sett enkelte åpne opp batteripakker som ikke har noen balansering i det hele tatt. Ikke engang via en "dum" krets. Så jeg har sett mye forskjellig informasjon her... 

Lenke til kommentar

En enkel balanseringskrets er ganske billig så jeg mistenker disse gjerne er innebygd i batteripakkene. Disse kan over tid gi noe selvutlading, som igjen kan forklare hvorfor noen batterier ikke tåler å ligge ubrukt over lengre tid. På nikkelbatterier var det ikke nevneverdig behov for balansering, der var det trygt å overlade cellene en god del og det balanserte cellene. 

Jeg vurderer å lage et LiFePo4 batteri til motorsykkelen min, tenker noe sånt som denne kan ta seg av balanseringa. 

Lenke til kommentar

Merk at det jeg mener med balansering her går på hvordan laderen lader batteriene. Altså at laderen lader hver enkelt celle individuelt. Slik en typisk RC lader gjør. 

Jeg tenker da på ladere ala dette:
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=48618

For hvis man åpner en drill batteripakke med lion batterier og lodder en ledning til pluss og minus samt mellom hvert batteri som er i serie, setter en plugg i andre enden og putter den i laderen jeg linket til over, så kan man lade hver celle i denne pakken individuelt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Leo_ said:

En enkel balanseringskrets er ganske billig så jeg mistenker disse gjerne er innebygd i batteripakkene. Disse kan over tid gi noe selvutlading, som igjen kan forklare hvorfor noen batterier ikke tåler å ligge ubrukt over lengre tid.

It's a feature, not a bug. De nyeste generasjonene av disse kretsene begynner å lade seg selv ut til optimal lagringsspenning ca 24 timer etter de tas ut av laderen. For å forlenge levetid på batteriet.

RC-ladere som nevnes lenger oppi tråden her har eget lagrings-program som gjør det samme.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (4 minutter siden):

Joda, jeg skjønner hva du mener, jeg har selv tre HOTA D6 Pro og et par billigere fullprogrammerbare ladere. Poenget mitt er at balansert lading er helt unødvendig om batteriet har en innebygd balanseringskrets. Dog er vet vel vanskelig å vite om batteriet har eller ikke har balanseringkrets uten å fysisk åpne det. 

Den innebyggede balanseringskretsen i slike batteripakker er ikke spesielt effektiv (om pakken i det hele tatt har en slik krets) da de fleste slike kretser kun balanserer batteriene ved topplading og strømmen som går mellom batteriene for å jevne ut er bare rundt 50mA

Hvis det skulle oppstå ubalanse i batteripakken så klarer ikke de innebyggede balanseringskretsene og fikse dette alltid. Det klarer en RC lader da den lader hvert batteri individuelt og med langt høyere strømmengde. 

Lenke til kommentar

Jada, jeg har rundt 20 LiPo-batterier liggende med cellespenning på 3,83V, jeg kjenner til dette. Det jeg snakker om her er når balanseringskretsen ikke tar cellene ned til "storage" (som DJI sine flightbatterier gjør selv) jeg snakker om når kretsen sitt grunnforbruk tømmer batteriet.

 

Lenke til kommentar

Genialt! Så når man kommer på jobb mandag så er alle batteriene halvtomme. :D

8 minutes ago, MailMan13 said:

It's a feature, not a bug. De nyeste generasjonene av disse kretsene begynner å lade seg selv ut til optimal lagringsspenning ca 24 timer etter de tas ut av laderen. For å forlenge levetid på batteriet.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (8 minutter siden):

Jada, jeg har rundt 20 LiPo-batterier liggende med cellespenning på 3,83V, jeg kjenner til dette. Det jeg snakker om her er når balanseringskretsen ikke tar cellene ned til "storage" (som DJI sine flightbatterier gjør selv) jeg snakker om når kretsen sitt grunnforbruk tømmer batteriet.

 

Men vi snakker vel om typiske drillbatterier her?

Drillen skal stå ganske mange uker/måneder/år før batteriet tømmes. Tror ikke det er noe problem i real life?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Den innebyggede balanseringskretsen i slike batteripakker er ikke spesielt effektiv (om pakken i det hele tatt har en slik krets) da de fleste slike kretser kun balanserer batteriene ved topplading og strømmen som går mellom batteriene for å jevne ut er bare rundt 50mA

Hvis det skulle oppstå ubalanse i batteripakken så klarer ikke de innebyggede balanseringskretsene og fikse dette alltid. Det klarer en RC lader da den lader hvert batteri individuelt og med langt høyere strømmengde. 

En RC-lader lader ikke cellene individuelt pr. definisjon, den lader normalt sett celleserien og når første celle når programmert toppspenning begynner den å trekke strøm fra denne cella samtidig som hele serien fortsetter å lades, når alle cellene har den programmerte toppspenningen OG seriens ladestrøm er 0mA (eller under fastsatt verdi da) avbrytes ladingen.

En billig RC-lader balanserer med rundt 200mA, Hota D6 balanserer med opp til 1'600mA. 50mA er mer enn nok til å rimelig effektivt balansere en Litium Ion-serie for håndverktøy OM den faktisk er til stede, men du har rett i at en mer påkostet lader gjør denne jobben raskere OM den har muligheten til dette - tilgang til hver av cellene. 

Fant forresten ut at Hotaen har program for programmerbar PSU faktisk, hadde jeg sjekka det ut tidligere hadde jeg neppe kjøpt meg lab-psu 😛

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Men vi snakker vel om typiske drillbatterier her?

Drillen skal stå ganske mange uker/måneder/år før batteriet tømmes. Tror ikke det er noe problem i real life?

Forventer at dette er et problem som er i ferd med å forsvinne, men det var en helt del av de første drillene med litiumbatteri som "spiste" batterier om de lå ubrukt et par mnd. 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (7 minutter siden):

En RC-lader lader ikke cellene individuelt pr. definisjon, den lader normalt sett celleserien og når første celle når programmert toppspenning begynner den å trekke strøm fra denne cella samtidig som hele serien fortsetter å lades, når alle cellene har den programmerte toppspenningen OG seriens ladestrøm er 0mA (eller under fastsatt verdi da) avbrytes ladingen.

En billig RC-lader balanserer med rundt 200mA, Hota D6 balanserer med opp til 1'600mA. 50mA er mer enn nok til å rimelig effektivt balansere en Litium Ion-serie for håndverktøy OM den faktisk er til stede, men du har rett i at en mer påkostet lader gjør denne jobben raskere OM den har muligheten til dette - tilgang til hver av cellene. 

Fant forresten ut at Hotaen har program for programmerbar PSU faktisk, hadde jeg sjekka det ut tidligere hadde jeg neppe kjøpt meg lab-psu 😛

Jeg har vertfall denne laderen:

ht206acdc-tripple-01-big.jpg.c872cd70728f0c58f49e7372c33eb22e.jpg

Her kan jeg plugge inn tomme og fulle batterier om hverandre og den balanserer alt som er. Den har en maks utladning på 1.5 ampere og kan lade med maks 200W pr. kanal.

Jeg har testet flere slike såkalte BMS kort som jeg har koblet til batteripakker med flere lithium batterier. Dem er ikke veldig effektive. Cellene skal ikke være mye ute av balanse før denne ikke funker i det hele tatt. 

Men en slik krets fungerer nok greit når det gjelder og holde en allerede balansert pakke balansert lenger. Men når en eller flere av batteriene begynner å gli ut, klarer ikke en slik krets og "fikse" problemet. 

Vertfall ikke de jeg har testet og det er ganske mange.

Lenke til kommentar

Ser den er opplyst å kunne balansere med 500mA, den gjør nok den jobben betraktelig raskere enn en enkel innebygd krets ja. Dog vil jeg påstå at om litiumceller som er påkoblet en balanseringskrets likevel kommer ut av balanse, såpass at det må en ekstern kilde til, så mistenker jeg at cellene har sett sine beste dager. 

Har den ladern der innebygd 220V psu til å drive alle kanalene fullt ut? I såfall var den sikkert dyr i innkjøp. Mine 2-kanals ladere klarer bare 200W totalt på 220V, jeg kjører dem stort sett på ekstern psu for å få full effekt (650W).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...