Gå til innhold

Tips til investering etc...


Anbefalte innlegg

Om ett år vil jeg ha ca. 1.2 millioner på sparekonto, samt en inntekt på ca. 44.000kr netto med inntekt fra jobb og månedlige renter.

Jeg har ingen lyst til å kjøpe bolig. Jeg har ca. 250.000kr i studiegjeld og ingen annen type gjeld. 

Er det lurt å bare ha 1,2 mill på sparekonto med en rente på 4.5%? Hva ville dere gjort økonomisk sett? Tips, invendinger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vaniman skrev (1 minutt siden):

Differensier, spre risikoen

1/3 på konto, nok

1/3 aksjer (USA/Storbritannia/Sveits)

1/3 eiendom, eller statsobligasjoner

 

-Behold studiegjelden

1/3 på aksjer? Mener du fond eller aksjer aksjer? Krever ikke dette mye kunnskap/riktig timing for å vellykkes? Hvorfor akkurat disse landene? :) Spør fordi jeg ikke kan noe.

Lenke til kommentar

Invester en andel av pengene i et globalt indeksfond. Da sprer du risikoen, ikke sett alt inn med en gang, fordel det utover i tid for å redusere risiko ytterligere i tilfelle du skulle være uheldig med timingen. 

Jeg ville holdt meg langt unna enkeltaksjer, da bør du kjenne markedet/objektet godt og være villig til å tape penger. Globalt indeksfond er det beste, spesielt hvis du har en sparehorisont på minst 5 år. 

Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (14 minutter siden):

1/3 på aksjer? Mener du fond eller aksjer aksjer? Krever ikke dette mye kunnskap/riktig timing for å vellykkes? Hvorfor akkurat disse landene? :) Spør fordi jeg ikke kan noe.

Personlig foretrekker jeg aksjeportefølje, som jeg setter sammen selv. 

Velg gjerne Nasdaq, Wall Street. Se på de 50 eller 100 største selskapene, altså indeksen. Velg så 15 eller 20 av de selskapene du liker best, og har mest tro på. Fordel pengebeløpet, og invester like mye i hvert selskap. 

Fond er kjedelige, og de forvaltede fondene slår ikke indeksen likevel, så jeg ser ikke så mye hensikt med dem. 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er så lurt å sette alle pengene i Norge. F eks kan den norske kronen tape seg. 

Derfor kan det være lurt å ha aksjer i USA. Da tjener du på svekket krone. 

Hvis nok derimot styrker seg, tjener du ved å ha penger på sparekonto.

Et ordtak sier "ikke legg alle eggene i en kurv". 

Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (1 time siden):

Om ett år vil jeg ha ca. 1.2 millioner på sparekonto, samt en inntekt på ca. 44.000kr netto med inntekt fra jobb og månedlige renter.

Jeg har ingen lyst til å kjøpe bolig. Jeg har ca. 250.000kr i studiegjeld og ingen annen type gjeld. 

Er det lurt å bare ha 1,2 mill på sparekonto med en rente på 4.5%? Hva ville dere gjort økonomisk sett? Tips, invendinger? 

Hvorfor ikke investere i bolig ?

I dag er det kjøpers marked og det vil det sannsynligvis være det neste året.

Lenke til kommentar

Sett av tilstrekkelig mye kontanter på sparekonto til at du kan leve en stund uten inntekt. Hvor lenge kommer an på livssituasjonen din. Hvis du har en trygg jobb relativt lave utgifter og ingen forsørgerbyrde, holder det med et par måneder. Har du en mer utrygg jobb, lever mer fra hånd til munn og/eller forsørger andre, sett av 6 månedslønner. Resten fordeler du mellom aksjefond og rentefond. Det er ingen grunn til å sette sammen sin egen portefølje av verdipapirer, og om man ikke synes finans er interessant og finner glede i å bruke tid på å lære og forstå mer av dette så er det heller ingen grunn til å investere i andre aktiva. Fordelingen mellom aksjefond og rentefond kommer an på hvor lenge du skal spare dette. Hvis du ikke skal bruke pengene på lang tid kan du i grunn putte det aller meste (endog alt) i aksjefond, men da må du tolerere høye papirtap uten å bli skremt og ta ut pengene. Om du trenger pengene på kortere sikt så skal du ha mer renter. 

Du kan få rådgivning i bank eller hos sparespesialister. De store som Formue AS tror jeg du har for liten portefølje for, men det kan hende de litt mindre som Finansco eller Søderberg & Partners er interessert. Det er veldig dyrt, men kan være verdt det om de "redder deg" fra dårlige valg. Hvis du stoler på deg selv så bruker du Kron, bare svar ærlig når du går gjennom spørsmålslista deres så får du riktig risikonivå. Jeg bruker Kron og er veldig fornøyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...