Gå til innhold

Bra BankID løsning


minim

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat melding fra Dnb om at de skal nedgradere min bankid fra bankid på mobil til bankid appen. I den forbindelse trenger jeg tips til tilbydere med en bra bankid løsning. 

Bankid appen har jeg installert, men å knotte inn passord i tide og utide samt at appen må åpnes manuelt ofte gjør at jeg skyr den og bruker bankid på mobil som alltid kommer opp og krever en rask firesifret pin. Skifter også mobil ganske ofte så denne aktiveringen med nedetid er klønete. Er det noen av tilbyderne i dag som har en like bra løsning som bankid på mobil så bytter jeg gjerne bank for å få noe brukende igjen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (12 minutter siden):

"BankID på mobil" fases nå ut, du må bruke BankID appen fremover. Uansett bank.

Er du sikker? Når jeg kontaktet dnb for å prøve å få utsatt det til bra løsning er på plass så sa de at blant annet nordea og sparebank1 hadde egne apper. 

WallieOP skrev (8 minutter siden):

Med biometri godt implementert i løsningen allerede ser jeg på passordet som en unødvendig del av et litt for gammeldags multifaktorautentiserings-system. Vi får da håpe det blir oppdatert etterhvert.

Ja det hadde vært bra, men fortsatt en masse greier som krever fullt passord med bankid appen så det er et stort steg tilbake :( Appen kan sikkert bli bra en gang, men jeg vil helst ha den gode løsningen frem til en like bra eller bedre er klar. Fatter ikke at de har brukt så lang tid på å fikse biometri og skikkelig åpning av app når de visste at dette skulle fases ut. 

Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

Det er en oppgradering

Øhm, nei? Nå må jeg låse opp telefon, og (ofte) finne frem notifikasjon eller åpne app, knotre inn et langt passord (ofte) og logge inn. Før spratt det opp en firesifret kode and "off we go". Det er vesentlig mer tungnrodd enn gammel løsning. 

Enda et minus var når jeg byttet telefon for et par uker siden og skulle signere kontrakt etterpå. Da var det ingen av oss som tenkte på at gammel bankid brukte 1time på å aktivere seg så han andre som ikke hadde bankid på mobil fikk ikke signert, men jeg fikk. Ikke at jeg bryr meg om kontrakt på mobil handel, men han ble hindret av den nye og bedre løsningen. 

Lenke til kommentar
minim skrev (6 minutter siden):

Er du sikker? Når jeg kontaktet dnb for å prøve å få utsatt det til bra løsning er på plass så sa de at blant annet nordea og sparebank1 hadde egne apper. 

Ja.
https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/nettbank-og-mobilbank/utfasing-av-bankid-paa-mobil.html
https://www.sparebank1.no/nb/smn/privat/info/bankid-pa-mobil-fases-ut.html

"BankID på mobil" er en utdatert løsning som er planlagt nedlagt i flere år. Mange banker har ikke tilbudt det til nye kunder av den grunn.
Bankene du nevner har garantert egne apper(for bank tjenester), men ikke som et alternativ til BankID. Mulig de misforstod deg? 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (8 minutter siden):

Ja.
https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/nettbank-og-mobilbank/utfasing-av-bankid-paa-mobil.html
https://www.sparebank1.no/nb/smn/privat/info/bankid-pa-mobil-fases-ut.html

"BankID på mobil" er en utdatert løsning som er planlagt nedlagt i flere år. Mange banker har ikke tilbudt det til nye kunder av den grunn.
Bankene du nevner har garantert egne apper(for bank tjenester), men ikke som et alternativ til BankID. Mulig de misforstod deg? 

Nei se på lenken du la ved fra sparebanken. De har egen app som heter "engangskode" og bruker ikke bankid appen ser det ut for. Det var nok dette de mente. Jeg har ikke noe problem med at man skifter til app løsning, men jeg er ikke ute etter å nedgradere så derfor vil jeg bort fra den Dnb bruker siden den er dårligere enn bankid på mobil løsningen jeg har i dag. Om sparebanken eller nordea har laget en bra app så er det alt jeg er på jakt etter :)

mobile999 skrev (13 minutter siden):

Hva er dette fornoe? Jeg har alltid måtte skrive inn bankid passordet mitt.

Med bankid på mobil? Det må ikke jeg. Det står om dette i flere artikler om emnet også. Sitert fra tek sin sak under her:

"Fram til nå har identiteten din vært knyttet til SIM-kortet i telefonen, og det er dette som er i ferd med å endre seg når BankID-appen tar over. Dermed går man også over fra å bruke en kort pinkode for å verifisere deg, til en personlig kode." 

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/RGbmzO/10-spoersmaal-og-svar-om-bankid-appen

Endret av minim
la til info
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Nei se på lenken du la ved fra sparebanken. De har egen app som heter "engangskode" og bruker ikke bankid appen ser det ut for. Det var nok dette de mente. Jeg har ikke noe problem med at man skifter til app løsning, men jeg er ikke ute etter å nedgradere så derfor vil jeg bort fra den Dnb bruker siden den er dårligere enn bankid på mobil løsningen jeg har i dag. Om sparebanken eller nordea har laget en bra app så er det alt jeg er på jakt etter :)

Du har rett, du bør henges 😅
Ser ut som de bruker BankID(API), men har lagt til mer funksjonalitet som biometri, tydeligvis så støtter BankID det, selv om den vanlige BankID appen ikke gjør det(?).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Mulig du har brukt bankid på mobil på annen måte enn jeg har gjort.

Hvorfor er egentlig dette et problem? Har ikke dnb app med pinkode?

Jeg oppdaterte akkurat posten. Jeg bruker den til autentisering til alt i fra altinn, forsikring, nettbank, noen jobb greier osv. Autentiserer med den mange ganger om dagen. 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (8 minutter siden):

Du har rett, du bør henges 😅
Ser ut som de bruker BankID(API), men har lagt til mer funksjonalitet som biometri, tydeligvis så støtter BankID det, selv om den vanlige BankID appen ikke gjør det(?).

Jeg har ikke gjort hjemmeleksen min på den appen. Må søke litt å se om den støtter biometri på alt. I så fall kan jeg bare bytte banktjenestene  til en Sparebank1 bank i stede da jeg uansett bør få byttet fra DnB. At notifikasjon om bankdid ikke alltid kommer opp er sikkert like mye android/samsung issue som appen så det kan være at det er løsbart med å tvinge den til å kunne kjøre i bakgrunn og litt sånt. 


BankID appen støtter også biometri på noe tror jeg, men ikke på alt. Har ikke sett noe mønster i når det går og når det ikke går da jeg har konsekvent holdt meg til mobil siden det alltid virker med fire sifret kode. 

Haha. Nå skulle jeg teste om den fungerte med biometri i nettbanken og hva er det som skjer (se skjermbilder) :D Bankid på mobil derimot den spretter opp på låst skjerm på telefonen og jeg taster bare inn 4 siffer så er jeg inne. En annen verden det! 

Edit2: prøvde med firefox etter jeg fikk feil i opera nettleser. I firefox virker bankid appen, men jeg må manuelt åpne app ved å dra ned notifikasjonene og trykke på den, trykke på login og så får jeg beskjed om å taste inn passordet på pcen. Hvordan noen kan få dette til å være enklere enn at det spretter opp beskjed om 4sifret PIN inntasting på låst skjerm det er for meg en gåte. 

image.png.22be44caa91f88e8021d6b295acd6b54.pngimage.png.a64f9970a8da49208ee2412b6a098f41.png

Endret av minim
Lenke til kommentar
bbios skrev (33 minutter siden):

Har engangskode appen hos sparebank1, logger inn overalt med den.. 

Selve appen er grei nok, popper opp notifikasjon, støtter face id.. Men du må taste inn bank id passordet på det aktuelle nettstedet du skal logge inn. 

Uff.. Samme nedgraderingen der da :( Noen som har erfaring med om Nordea sin er lik? Om de bruker et bankid API så er det vel sikkert samme greiene. At noen har klart å vedta at man skal gjøre at innlogginger som gjøres mange ganger for dagen skal ta minst dobbelt så lang tid som før sånn over natten er en skandale. De har jo allerede klart å solgt dette inn som en bedre løsning også for noen så noe kudos skal de ha for det er virkelig å selge sand i sahara de har gjort når de selger inn en dårligere løsning og folk tror den er bedre :D

Lenke til kommentar
bbios skrev (9 minutter siden):

Lenge siden æ har brukt den gamle løsningen.. Men måtte ikke du når du skal logge inn. Gå på det aktuelle siden, trykke slå inn person nr og  etter det ett passord du lagde når bank id’en ble opprettet? 

Ingen passord nei. Kommer rett inn etter 4-sifret pin kode. Det er en drøm sammenlignet med dette. I tillegg så spretter spørsmål om koden opp på låst skjerm så telefonen kan ligge på bordet uten å måtte låse opp eller gjøre noe annet enn å taste inn koden. Husker ikke om dette er noe jeg har aktivert eller om det var sånn, men sånn er det ihvertfall når jeg logger inn i dag. 

Lenke til kommentar
minim skrev (11 minutter siden):

Ingen passord nei. Kommer rett inn etter 4-sifret pin kode. Det er en drøm sammenlignet med dette. I tillegg så spretter spørsmål om koden opp på låst skjerm så telefonen kan ligge på bordet uten å måtte låse opp eller gjøre noe annet enn å taste inn koden. Husker ikke om dette er noe jeg har aktivert eller om det var sånn, men sånn er det ihvertfall når jeg logger inn i dag. 

Ja se der, noen måneder uten så tenkte æ ikke mer om det.. Bare blitt vant til appen.. Men så bruker æ ikke bank id flere ganger om dagen da.. 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Ingen passord nei. Kommer rett inn etter 4-sifret pin kode. Det er en drøm sammenlignet med dette.

Jeg skjønner ikke dette. Da jeg brukte bankid på mobil måtte jeg skrive bankidpassordet hver gang.

Med bankid appen er det fingeravtrykkavlesning og tre trykk på mobilskjermen samt bankidpassordet i nettleseren som gjelder for å logge inn. Fungerer det ikke slik for deg?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (32 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dette. Da jeg brukte bankid på mobil måtte jeg skrive bankidpassordet hver gang.

Med bankid appen er det fingeravtrykkavlesning og tre trykk på mobilskjermen samt bankidpassordet i nettleseren som gjelder for å logge inn. Fungerer det ikke slik for deg?

Er som det står her Med bankid på mobil bruker man bare en 4 sifret pinkode that's it. Om mobilen min ligger på bordet ved siden av meg så låser jeg den ikke opp en gang. Notifikasjon kommer på låst skjerm, taster inn pin kode på fire siffer og jeg er logget inn. Nå må jeg igjennom hele regla som du beskriver over her + langt passord som tar ihvertfall dobbelt så langt tid. På en mobil tar det enda lenger tid siden passordet er langt. Kan bruke passord manager osv sikkert, men nå tar jeg utgangspunkt i slik det er designet. 

Fra tek artikkel: 

"Fram til nå har identiteten din vært knyttet til SIM-kortet i telefonen, og det er dette som er i ferd med å endre seg når BankID-appen tar over. Dermed går man også over fra å bruke en kort pinkode for å verifisere deg, til en personlig kode." 

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/RGbmzO/10-spoersmaal-og-svar-om-bankid-appen

Lenke til kommentar

Sparebank1 bankene bruker en egen app som du bere trenger epost kode og mobil 2fa for og aktivere. trur og den er uten venting om jeg husker rett.

har og sett di reklamere for en raskere bank id løsning du kan signere opp til  for faceid/fingerprint/pin  som gjør at du slipper passord. men den kan jeg ikke aktivere på graphene helt enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...