Gå til innhold

AMS og strømforbruksavlesing, what gives?


Kahuna

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (På 23.11.2023 den 9:08 PM):

Er vel forbrukermakt som gjør at de måtte åpne for at man kunne få ut data ved å koble til HAN-porten, som de selv benytter ved lokalt arbeid. Det var ikke noe de i utgangspunktet hadde lyst til å gi oss forbrukere.

Så jeg har ikke bare trua, men er overbevisst om at dette er noe de (strømselskap, nettleverandør) ikke hadde spesielt lyst til å gi oss tilgang til.

Dette er lovregulert uten at nettselskapene kan overprøve:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-03-11-301/KAPITTEL_4#§4-2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (18 minutter siden):

Dette er lovregulert uten at nettselskapene kan overprøve:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-03-11-301/KAPITTEL_4#§4-2

Det er jeg da selvsagt fullstendig klar over. Jeg klarer selvsagt å lese det jeg selv linker til.

Poenget mitt var altså at til tross for at dette var lovregulert, så prøvde nettselskapene å begrense dette ved å ikke åpne opp for tilgang på forespørsel fra forbrukere som ba om dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
trikola skrev (På 23.11.2023 den 5:47 PM):

Smarthussystemet snakker med strømmåleren og mange andre enheter, kverner alle data og sender instruksjoner til bilen, gulvvarmepumpe, vvb. Bilen m fl bare lytter og gjør hva de blir bedt om

Nå har den nesegruse begeistringen for smarthus, duppeditter og dingser blitt en hemsko for konkurransen i strømmarkedet:

https://www.nettavisen.no/okonomi/forbrukerradet-refser-stromselskapene-laser-inne-stromkundene/s/5-95-1622711

Utstyret man må kjøpe/leie er strømleverandør-avhengig og gjør det dyrt å bytte leverandør.

Hvorfor ikke bare skru av varmekabler og billading i de dyreste periodene på døgnet ?
Da har man allerede oppnådd 90 % av potensialet.

HAN-kontakten er unødvendig jåleri for den vanlige forbrukeren……

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig. Jeg jobber selv med elektronikk og IT, og er jo over snittet interessert i duppeditter... men jeg har holdt meg langt unna denne manien med å få alt i huset til "å spille sammen". Av flere grunner:

Det koster skjorta, og man må velge produkter som er kompatible, og det er vanskelig å sette opp riktig, og man er aldri heeelt sikker på at det faktisk funker over tid fordi det er så mange bokser som skal snakke med hverandre, og de "låser seg" med jevne mellomrom... og behovene i huset endrer seg jo hele tiden, så det blir fort mer jobbing med smartsystemet, enn jobben hadde vært med å "bare slå på lyset selv"...

Det eneste jeg har gått for av den slags er å kunne styre varmeovn fra app. Men det gjør jeg med ovnens egen app helt uavhengig av strømpriser eller om bilen lader. Veldig greit å kunne slå varmen på fullt i hus og hytte når man er et par timer unna å komme hjem!
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...