Gå til innhold

AMS og strømforbruksavlesing, what gives?


Kahuna

Anbefalte innlegg

ozone skrev (19 timer siden):

Bilen bør være den smarte her: Den kjenner batteriet sitt og nivåer og temperaturer best, og er den beste til å avgjøre når og hvor kraftig det skal lades. I fullt samarbeid med alskens smart-home og strømspare apper selvfølgelig.

Skulle til å si det, da må jo bilen snakke med smarthuset. Helst må den snakke direkte med sikringsboksen men de fantasiløse rævhåla i nettbransjen har sørget for at data maks sendes ut en gang i timen.

Splittet utifra denne tråden:

 

Endret av Uderzo
splittet ut fra en annen tråd.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Skulle til å si det, da må jo bilen snakke med smarthuset. Helst må den snakke direkte med sikringsboksen men de fantasiløse rævhåla i nettbransjen har sørget for at data maks sendes ut en gang i timen.

Stemmer ikke, er vell 10 minutter nå eller noe slik. Ble gjort en oppdatering for noen timer tilbake.

 

Edit: bommet litt. 15 minutter og endringen skjer senere

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/systemansvaret/kraftmarkedet/15-minutters-avregning-og-energimarkeder/

Men det går rett vei, forhåpentligvis snakker vi sekunder til slutt.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kahuna said:

Skulle til å si det, da må jo bilen snakke med smarthuset. Helst må den snakke direkte med sikringsboksen men de fantasiløse rævhåla i nettbransjen har sørget for at data maks sendes ut en gang i timen.

Smarthussystemet snakker med strømmåleren og mange andre enheter, kverner alle data og sender instruksjoner til bilen, gulvvarmepumpe, vvb. Bilen m fl bare lytter og gjør hva de blir bedt om

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Stemmer ikke, er vell 10 minutter nå eller noe slik. Ble gjort en oppdatering for noen timer tilbake.

 

Edit: bommet litt. 15 minutter og endringen skjer senere

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/systemansvaret/kraftmarkedet/15-minutters-avregning-og-energimarkeder/

Men det går rett vei, forhåpentligvis snakker vi sekunder til slutt.

Jeg ser ikke at det hjelper noe som helst. Om noe blir vi forbrukere pisket *enda* litt hardere.

Poenget mitt er at uten eget utstyr har du null mulighet til å korrigere forbruket før avregningsperioden er over. Om avregningsperioden blir 15 minutter betyr det bare at det er enda lettere å ryke på høyere tariff. Om noen i nettbransjen brydde seg det minste om kundene sine ville de gitt tilgang til nær sanntidsdata via elhub. Etterskuddrapportering er bare et verktøy for å plage oss.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ikke at det hjelper noe som helst. Om noe blir vi forbrukere pisket *enda* litt hardere.

Poenget mitt er at uten eget utstyr har du null mulighet til å korrigere forbruket før avregningsperioden er over. Om avregningsperioden blir 15 minutter betyr det bare at det er enda lettere å ryke på høyere tariff. Om noen i nettbransjen brydde seg det minste om kundene sine ville de gitt tilgang til nær sanntidsdata via elhub. Etterskuddrapportering er bare et verktøy for å plage oss.

Live data for 5+ millioner folk er ikke bare bare. Men jeg er enig i at det burde være en brukbar cloud løsning og det tror jeg kommer. Men ting tar tid:)

Ellers finnes det jo veldig mange løsninger lokalt, som er den aller beste løsningen i min mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Live data for 5+ millioner folk er ikke bare bare. Men jeg er enig i at det burde være en brukbar cloud løsning og det tror jeg kommer. Men ting tar tid:)

Ellers finnes det jo veldig mange løsninger lokalt, som er den aller beste løsningen i min mening. 

Det tragiske er at vi allerede har lokalt utstyr alle sammen, AMS-boksen. Det er dessverre bestemt at den *ikke* skal brukes til vår fordel. :( 

Tror ikke databehovet er all verden . 100 byte ganger 2mill husstander ganger 60 avlesninger i timen blir 12GB i timen. Eller 3,33Mbps.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kahuna said:

Det tragiske er at vi allerede har lokalt utstyr alle sammen, AMS-boksen. Det er dessverre bestemt at den *ikke* skal brukes til vår fordel. :(

Nå er jeg ikke helt med. Jeg har denne her - koster noe men gir forbruksdata med få sekunders mellomrom. Mener det finnes billigere løsninger også.

Men det er altså overhode ikke bestemt at noe ikke skal brukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Det tragiske er at vi allerede har lokalt utstyr alle sammen, AMS-boksen. Det er dessverre bestemt at den *ikke* skal brukes til vår fordel. :( 

Tror ikke databehovet er all verden . 100 byte ganger 2mill husstander ganger 60 avlesninger i timen blir 12GB i timen. Eller 3,33Mbps.

Ja en kan gå i boksen å lese av, det er sant. 

Men det er en dårlig løsning. Så de har slengt på han porten som det finnes mange løsninger for.

 

Vanskeligere enn det høres ut som, vi har for ikke lenge siden startet med live data i min bedrift og det er ikke rett frem etterhvert som mengden klienter øker. Datamengden er bare en ting. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

Nå er jeg ikke helt med. Jeg har denne her - koster noe men gir forbruksdata med få sekunders mellomrom. Mener det finnes billigere løsninger også.

Men det er altså overhode ikke bestemt at noe ikke skal brukes.

Jeg bruker en slik: https://www.ebay.com/itm/295716646829?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=9c5r488UTeO&sssrc=4429486&ssuid=&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Er nok det billigste foruten å lage egen elektronikk.

Lenke til kommentar
trikola skrev (39 minutter siden):

Nå er jeg ikke helt med. Jeg har denne her - koster noe men gir forbruksdata med få sekunders mellomrom. Mener det finnes billigere løsninger også.

Men det er altså overhode ikke bestemt at noe ikke skal brukes.

Poenget mitt er at AMS-boksen allerede har nettforbindelse som brukes til å sende ut data. Å koble til eget utstyr burde egentlig ikke være nødvendig. At vi allikevel må ha eget utstyr skyldes en kombinasjon av fantasiløshet og vrangvilje fra nettselskapene sin side. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (44 minutter siden):

Vanskeligere enn det høres ut som, vi har for ikke lenge siden startet med live data i min bedrift og det er ikke rett frem etterhvert som mengden klienter øker. Datamengden er bare en ting.

Akkumulert datamengde er ikke mer enn en ganske beskjeden bredbåndslinje til hjemmebruk. ;) 

Ikke helt lyst til å begi meg inn på en designprosess men det her ser overkommelig ut. Du tar den eksisterende databasen som allerede tar i mot data fra 2mill abonnenter, så kloner du den og lar sanntidsdataene gå til klonen. Sanntidsdatane i Klonen kan overskrives fortløpende når avregningsperioden er slutt, altså etter 60(15) minutter. Ikke alle abonnenter kommer til å benytte seg av denne. Dessuten trenger ikke dataene være strengt sanntid, du tåler sannsynligvis både å miste et par måleverdier samt at noen målinger kommer sent frem. Brukere opprettes og slettes i originalen og speiles til klonen. Kanskje ta en refresh i blant..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Jeg vurderte et sånt prosjekt men landet på at jeg ikke hadde tid og kjøpte en ferdig HAN-leser i stedet. Med vennerabatt var ikke prisen så ille. ;) 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Akkumulert datamengde er ikke mer enn en ganske beskjeden bredbåndslinje til hjemmebruk. ;) 

Ikke helt lyst til å begi meg inn på en designprosess men det her ser overkommelig ut. Du tar den eksisterende databasen som allerede tar i mot data fra 2mill abonnenter, så kloner du den og lar sanntidsdataene gå til klonen. Sanntidsdatane i Klonen kan overskrives fortløpende når avregningsperioden er slutt, altså etter 60(15) minutter. Ikke alle abonnenter kommer til å benytte seg av denne. Dessuten trenger ikke dataene være strengt sanntid, du tåler sannsynligvis både å miste et par måleverdier samt at noen målinger kommer sent frem. Brukere opprettes og slettes i originalen og speiles til klonen. Kanskje ta en refresh i blant..

Om det var så enkelt hadde de gjort det allerede og tilbudt ett api mot penger sannsynligvis. Men ting tar tid og jeg er sikker på at vi får bedre ordninger med tiden.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 minutter siden):

Jeg mistenker at det største problemet ikke er av teknisk art.

Hva tenker du det er da? Siden de allerede har laget enn teknisk løsning, som heter Elhub med api?

 

Edit: jeg overså at vi var i Tesla tråden. Så det blir litt mye Elhub forsøpling nå, kanskje vi skulle finne en bedre egna tråd for diskusjonen 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Via utstyr du har betalt selv?

Er vel forbrukermakt som gjør at de måtte åpne for at man kunne få ut data ved å koble til HAN-porten, som de selv benytter ved lokalt arbeid. Det var ikke noe de i utgangspunktet hadde lyst til å gi oss forbrukere.

Så jeg har ikke bare trua, men er overbevisst om at dette er noe de (strømselskap, nettleverandør) ikke hadde spesielt lyst til å gi oss tilgang til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...