Gå til innhold

Defekte vifter etter 2 år (reklamasjon avslått)


Agnes i sengA

Anbefalte innlegg

Hei

Det er et Asus ROG Strix 3060 Ti som jeg kjøpte i mars 2021.
To av viftene går ujevnt, hvor den ene vibrerer/slår så mye at man skulle tro den er på tur til å falle av.

Sendte kortet inn til selger som direkte avslo reklamasjonen grunnet "manglende vedlikehold".

Legger til bilder av epost mellom meg og selger i kronologisk rekkefølge:

image.jpeg.544a4b547d28092260635bd649324a58.jpeg

-------------------------------------------------
 

image.thumb.jpeg.13a60d50a4e5c7415128aa581f56ea1c.jpeg

-------------------------------------------------

image.jpeg.5145c67e7d78db7b19dd005861b5d7b2.jpeg

______________________________________________________________________________

Firmaet har satt seg totalt på bakbeina, så jeg ser ikke noe poeng i å fortsette en dialog med de.
Spørsmålet er, har jeg rett på reklamasjon iht forbrukerkjøpsloven?
Skal jeg ta saken til Forbrukerrådet?

Eller må jeg bite i det sure eplet, betale 500,- til for inspeksjonen, og i tillegg kjøpe nye vifter hos en 3.part nettbutikk, som jeg må montere selv og dermed bryte garantien?
Min erfaring når det gjelder rengjøring av skjermkort så MÅ kjøleren av. Trykkluft på boks har tilnærmet ingen effekt på et sammenskrudd skjermkort. Har lest man skal unngå bruk av f.eks. støvsuger, da trykket kan skade viftene eller andre komponenter.

 

 

Endret av Agnes i sengA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg litt enig med selger om du ikke har holdt kortet støvfritt innenfor rimelighetens grenser så er det umulig å stå for garanti på viftene. 

Men det viktige her er hvordan står det i dokumentasjon til kortet at du skal rengjøre det og har du fulgt det som står der? 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Vel, hva er støvfritt innenfor rimelighetens grenser? Jeg har som sagt ikke demontert kjøleren.
Jeg kan uansett ikke bevise hva jeg har gjort av renhold, så tenker det er irrelevant i saken. På samme måte som jeg mener selger ikke kan bevise at det er årsaken til feilen.
Å holde PC-komponenter 100% støvfri er rett og slett umulig.
Kan det ikke være en svakhet i komponentene, men med funn av "støv og hår" så er det lett å legge skylden på det?

Hvis jeg sier jeg har holdt viftebladene støvfri etter beste evne, så spiller det liten rolle når selger skriver det har kommet inn i viftelager/motor. Da må man faktisk demontere kjøleren.

Det jeg etterspør er om GPU-vifter har blitt så støv-sensitive, eller om det er en annen svakhet?
Og er det verdt å ta saken til Forbrukerrådet?
Skjermkort er ment å vare 5+ år. Det vil si hele kortet, ikke deler av det.

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (16 minutter siden):

Hvis kortet er fullt av støv så faller det på deg. Men det kommer samtidig litt an på hvor mye støv. 

Mitt motargument er selv om hele kretskortet er fullstendig dekket av støv, så skal ikke en vifte bli sånn, hvis du har sett videosnutten?
Her kan selger ha åpnet kortet, sett masse støv på kjøleribba og automatisk konkludert med at det er feilen for å få saken raskest og billigst ut av verden.

Lenke til kommentar

At dei blander inn produsenten er vissvass. Du har kjøpt kortet av proshop, og har ein reklamasjon mot proshop. Kva dei har av avtaler med sine levrandører er ikkje ditt problem, og dei kan ikkje fråskrive seg sitt ansvar av den grunn.

Eg hadde bedt dei skjerpe seg, og gjerne mindt dei på at forbrukar stortsett kan rette reklamasjonen mot kredittytar om det er kjøpt med kredittkort - og at så vidt meg bekjent gir t.d. Visa samme vilkår for debetkort. Det bruker ofte å få dei til å revurdere saka.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...