Gå til innhold

VGS sier at en elev er "rar" og vil stenge han ute


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag opplyst om en elev som av skole-ledelsen ble karakterisert som "rar" (men mindre "rar" en folk med tiks/tourettes). Han hadde vansker med å få venner, sliter med samarbeid etc. Han viser visse tegn på autisme. Han kan dog gjøre det bra rent skolemessig - spesielt i fag der språk ikke er så viktig.

Skolen viser ingen fleksibilitet for å tilpasse skolegangen hans. De sier at han er "rar" og at han derfor er utelukket i mange praktiske yrker - og de vil ikke slippe han til i studie-spesialisering som er det eneste han egentlig mestrer. Jeg synes dette virker lite inkluderende. Dette kan fort bli som å si til en jente at "du er stygg og med få venner - så derfor stenger vi deg ute". 

Noen som har gode råd i denne sammenhengen?

Endret av lada1
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet er å vende skolen ryggen ved å begynne på en annen skole. 

Eller konfrontere skolen, ved å true med å klage til statsforvalteren, eller faktisk klage til statsforvalteren. Det å vente på svar på en klage kan ta tid.

Men kan skolen rett og slett utvise ham? Da må det dokumenteres at han passer bedre på en spesialskole. Høres ut som en utradisjonell grunn, at de "ikke liker eleven fordi han ikke er del av det sosiale samspillet". Triste greier. Tror det er slik i arbeidslivet, at det er de sosiale og utadvendte som er noe. Og nå begynner skolene også.. 

En tredje mulighet er å ta fagene privat. Som privatist. Det høres krevende ut, men mange tar opp igjen fag for å få bedre karakterer. Det koster også noe penger pr fag, men kan være billigere enn å flytte på hybel.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg som trodde i dagen sammfunn, at det var så stor fukus på å inkludere alle med spesielle behov. Har noen prøvd å overbevise læreren dine, utifra utsagnene dem han/hun kommer med ? Håper at foreldrene klager til skolen. 

Endret av Littlecuriousme12
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror hoved-argumentet til ekskludering på skolen er at han ikke kom inn på studie-spesialisering (bl.a. dårlig karakter i norsk og generelt fag med litt udefinert innhold). Han kom i stedet inn på en slags yrkes-rettet "sosial-linje"  hvor han ble vurdert som uegnet. Imidlertid, så mestrer han godt "harde"/"fakta-" fag. Skolen er stor og har et rikt tilbud på fag (inkludert studie-spesialisering), men de vil ikke at det skal se ut som at han kom inn på studie-spesialisering når han ikke gjorde det. Dette er liksom "juks".

Han kan godt ta bl.a. Matematikk 1T, men han får ikke lov til å følge undervisningen der. Studie-veilederen sier til og med at det blir orden-forstyrrelse dersom han følger Matematikk 1T parallelt med klassen ved at han får kopi av prøver derfra via lærer eller kamerat kombinert med hjemme-undervisning. Det eneste han fikk lov til her var å gå på biblioteket og låne læreboka i Matematikk 1T. Bibliotekaren var grei og bare leverte den ut.

Nå venter jeg bare på former for selv-skading og tydelige tegn på de-motivering.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Iki said:

Om personen ikke kom inn på studiespesialisering så er det vel ikke skolen som stenger ham ute, men heller ytelsen tidligere.

Da må eleven enten ta fag som privatist, eller søke på noe annet.

Kunne for eksempel Matematikk 1T (som enkeltfag) fungere som "tilrettelagt undervisning"?  Eller hva er greia? Formaliteter?

Det virker som at denne eleven aldri kan bli god nok i "bløte" (litt udefinerte) fag. Bør han dermed rettes på et spor med diagnose og avhengighet av NAV? Han har i hvert fall glede av og mestrer "harde" fag, og finnes det en nisje i arbeidslivet for disse? Lignelse: enkelte kan aldri bli god i fiolin-spill .....

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Kunne for eksempel Matematikk 1T (som enkeltfag) fungere som "tilrettelagt undervisning"?  Eller hva er greia? Formaliteter?

Det virker som at denne eleven aldri kan bli god nok i "bløte" (litt udefinerte) fag. Bør han dermed rettes på et spor med diagnose og avhengighet av NAV? Han har i hvert fall glede av og mestrer "harde" fag, og finnes det en nisje i arbeidslivet for disse? Lignelse: enkelte kan aldri bli god i fiolin-spill .....

Han kan sikkert ta ulike fag, ikt linjen eller slikt, men om han ikke behersker studiespesialisering så bør han ikke komme inn på studiespesialisering.

 

Det er mulig eleven skulle hatt langt mer oppfølging tidligere i livet, slik at han behersket språkfag godt nok til å komme inn på studiespes?

 

Om personen trenger oppfølging av nav og eller andre så er det vel best at han får dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det hadde vært bedre om at han fikk bedre oppfølging i værdagen også på det faglige mål, fordi det hører ut som det trengs mer behov for å få mer klarhet innefor en ny  diagnose og som kan hjelpe situasjonen mye bedre.

Endret av Littlecuriousme12
Lenke til kommentar

Vil anbefale at det sendes en melding til statsforvalteren om det, siden fylkeskommunen har ansvaret for den videregående skolen.

Det går an å varsle anonymt, men du må angi hvilken vgs-skole det er i hvilken kommune og navnet på vedkommende, så statsforvalteren kan finne ut om han det er snakk om får den hjelpen han har krav på, i følge loven.

Har kommunen svikta i sin oppfølging, så må det på bordet (f.eks. hvordan har han fungert på barne-og ungdomsskolen?).  Dette er  kan statsforvalteren finne ut av og det er viktig at eleven får riktig hjelp, for det virker som at skoleledelsen på vgs ikke tar tak i ting. 

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/spesialpedagogikk/spesialpedagogikk-og-tilrettelegging-hvem-gjor-hva/spesialundervisning-og-tilrettelegging-i-videregaende-opplaring-hvem-gjor-hva/

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
4 hours ago, Iki said:

Han kan sikkert ta ulike fag, ikt linjen eller slikt, men om han ikke behersker studiespesialisering så bør han ikke komme inn på studiespesialisering.

 

Det er mulig eleven skulle hatt langt mer oppfølging tidligere i livet, slik at han behersket språkfag godt nok til å komme inn på studiespes?

 

Om personen trenger oppfølging av nav og eller andre så er det vel best at han får dette?

På meg virker det som at systemet er for fast-låst til å tillate han å ta enkelt-fag på studie-spesialisering som en slags tilpasset undervisning. Her blir private løsninger i ensomhet det eneste mulige. "Akademiske" fag er liksom noe "beskyttet" som grever opptak uten unntak. Hadde det vært sløyd eller gymnastikk som tilpasset opplæring, så tror jeg systemet ikke hadde reagert imot. Matematikk, derimot, er "beskyttet" og krever opptak. Gutten er altfor smart til å ha utbytte av vanlig "spesial-undervisning". Å foreslå slikt er å være på bærtur.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
16 hours ago, lada1 said:

Jeg fikk i dag opplyst om en elev som av skole-ledelsen ble karakterisert som "rar" (men mindre "rar" en folk med tiks/tourettes). Han hadde vansker med å få venner, sliter med samarbeid etc. Han viser visse tegn på autisme. Han kan dog gjøre det bra rent skolemessig - spesielt i fag der språk ikke er så viktig.

Skolen viser ingen fleksibilitet for å tilpasse skolegangen hans. De sier at han er "rar" og at han derfor er utelukket i mange praktiske yrker - og de vil ikke slippe han til i studie-spesialisering som er det eneste han egentlig mestrer. Jeg synes dette virker lite inkluderende. Dette kan fort bli som å si til en jente at "du er stygg og med få venner - så derfor stenger vi deg ute". 

Noen som har gode råd i denne sammenhengen?

Gå til kommunen.

Han har studierett.

 

P.S. ser du har fått gode råd av andre. Poenget er at han har studierett.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (38 minutter siden):

På meg virker det som at systemet er for fast-låst til å tillate han å ta enkelt-fag på studie-spesialisering som en slags tilpasset undervisning. Her blir private løsninger i ensomhet det eneste mulige. "Akademiske" fag er liksom noe "beskyttet" som grever opptak uten unntak. Hadde det vært sløyd eller gymnastikk som tilpasset opplæring, så tror jeg systemet ikke hadde reagert imot. Matematikk, derimot, er "beskyttet" og krever opptak. Gutten er altfor smart til å ha utbytte av vanlig "spesial-undervisning". Å foreslå slikt er å være på bærtur.

Enkelte fag skal han kunne ta som privatist, men han får ikke fullført studiespesialisering uten å kunne ta alle fagene.

Du kan si det er et fastlåst system, men om en "vanlig" elev stryker i matematikk så vil han ikke få bestått i alle fagene.

 

Tar han fag som privatist så skulle det være åpent for at han tar fag sammen med andre.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, lada1 said:

På meg virker det som at systemet er for fast-låst til å tillate han å ta enkelt-fag på studie-spesialisering som en slags tilpasset undervisning. Her blir private løsninger i ensomhet det eneste mulige. "Akademiske" fag er liksom noe "beskyttet" som grever opptak uten unntak. Hadde det vært sløyd eller gymnastikk som tilpasset opplæring, så tror jeg systemet ikke hadde reagert imot. Matematikk, derimot, er "beskyttet" og krever opptak. Gutten er altfor smart til å ha utbytte av vanlig "spesial-undervisning". Å foreslå slikt er å være på bærtur.

Hva sier PPT?

Det er liten tvil om at skoleverket er pliktig til å gi han et alternativ som fungerer. Er det slik at teoretiske fag fungerer, må han få tilpasset plass. Han kan bruke opptil fem år på VGS, men det viktige er at PPT kommer på banen, slik at det fattes et vedtak.

 

Det kan også være fornuftig å kontakte BUP. De vil trolig kunne hjelpe deg, og en utredning skader ikke. Trolig har han en utviklingsforstyrrelse. Ofte vil det hjelpe, for han kan forstå hvorfor han er annerledes. De kan i tillegg medisinere, som er noe man ikke skal være redd for og som kan gi han ro.

 

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Iki said:

Enkelte fag skal han kunne ta som privatist, men han får ikke fullført studiespesialisering uten å kunne ta alle fagene.

Du kan si det er et fastlåst system, men om en "vanlig" elev stryker i matematikk så vil han ikke få bestått i alle fagene.

 

Tar han fag som privatist så skulle det være åpent for at han tar fag sammen med andre.

Kunne du utdype hvordan han kan ta fag sammen med andre som privatist?  På den skolen som han er tilknyttet nå, godtar de ikke at han hospiterer på enkeltfag ved studie-spesialisering.  

"Fullført studie-spesialisering" er ikke nødvendigvis et "must" for han, men jeg tror at dersom han fullfører f.eks. 3-4 fag under studie-spesialisering, så vil han uansett ha fordel av dette i livet sitt. Jeg tror at læring og kognitiv trening er et poeng i seg selv. På den aktuelle skolen, som han er tilknyttet nå, sier de at han klarer teoretiske fag helt OK, men han havner mellom to stoler. Han "passer ikke inn" i yrkes-retta linje - og han "kommer ikke inn" på studie-spesialisering på grunn av tidligere dårlige prestasjoner angående mer "udefinerte" og "reflekterende" fag slik som for eksempel norsk er. På meg virker dette som et dysfunksjonelt system.

Det er ikke sikkert at "mentale utfordringer" hos ungdom er noe som en først og fremt bør satse på å rette på eller utdype når hjemmet/omgivelsene ellers er ganske så optimale. Enkelte med visse "autistiske utfordringer" kan kanskje til en viss grad sammenlignes med homo-seksuelle. Mange kan sikkert oppleve utfordringer knyttet til homo-seksualitet - men nå er det blitt kriminalisert å forsøke å rette på det. Å oppleve stadige forsøk på å bli "reparert" og "stemplet" av forstå-seg-påere er ofte en belastning i seg selv. Han er blitt utsatt for dette i oppveksten og det har ikke fungert positivt. Han vil vekk fra dette og prøve å få kontroll med livet sitt.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (17 minutter siden):

Kunne du utdype hvordan han kan ta fag sammen med andre som privatist?  På den skolen som han er tilknyttet nå, godtar de ikke at han hospiterer på enkeltfag ved studie-spesialisering.  

På alle skoler jeg har besøkt så var privatister med i fagene til de vanlige studentene.

Eventuelt en egen klasse for alle som tok faget som privatist.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Iki said:

På alle skoler jeg har besøkt så var privatister med i fagene til de vanlige studentene.

Eventuelt en egen klasse for alle som tok faget som privatist.

Obs, du skulle vel ikke vite om noe slags regler i denne sammenheng? Gir disse skolene slike tilbud bare fordi de har en fleksibel ledelse som har forstått sitt samfunns-oppdrag?  

Bare til info: program-lederen i dette NRK-programmet er visst både professor og autist. En autisme som ikke kan "medikamenteres vekk". Han kunne lett bli en taper og NAV-er:

https://tv.nrk.no/serie/autisme-fra-innsida/sesong/1/episode/1

 

Lenke til kommentar
23 hours ago, Iki said:

Vet ikke om det er noe regler rundt det, men av det jeg finner på nettet så ser det iallefall ut til at det er den vanlige løsningen.

Fant en slik inkludere skole nå. Jeg vil hjelpe til med å ha møte med dem. Kanskje det ordner seg 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...