Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær har plutselig blitt treg og uresponsiv


Anbefalte innlegg

Har en 14 år gammel stasjonær som jeg har vært meget fornøyd med. Funker veldig bra til internett.

Men over natten så har den av en eller annen grunn blitt treg til å reagere. F.eks når jeg skriver denne teksten så går det noen ganger tregt før maskinen reagerer. Samme med åpning av vinduer og trykking på knapper i Chrome etc..

Har kjørt en virusscan men ikke noe mystisk der tror jeg.

Hva kan grunnen være? Kan det være noe skadelig program som kjøres i bakgrunnen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du HDD eller SSD? Hvis du har HDD så last ned f.eks. CrystalDIskInfo og sjekk SMART-parameterne. Spesielt 05 (Reallocated Sector Count) og C5 (Current Pending Sector Count).

Maskin som plutselig blir treg og så rask igjen tilsynelatende uten grunn er typisk symptom på feilende HDD.

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (40 minutter siden):

Har du HDD eller SSD? Hvis du har HDD så last ned f.eks. CrystalDIskInfo og sjekk SMART-parameterne. Spesielt 05 (Reallocated Sector Count) og C5 (Current Pending Sector Count).

Maskin som plutselig blir treg og så rask igjen tilsynelatende uten grunn er typisk symptom på feilende HDD.

Jeg har ssd som systemdisk ( har oppgradert noen komponenter siste 14 år)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det @sedsberg sier. I tillegg vil du sjekke hvor mye diskplass du har (hvor mye RAM er det på maskinen?). Hvis du kjører minneintensive programmer (som chrome - og avhengig av hvor mye bloat det er på sidene du besøker veldig chrome) begynner pcen å bruke swap filen i windows for mellomlagring. Hvis du da har lite diskplass på harddisken, vil pcen kontinuerlig jobbe for å pushe og pulle data ut av swapfilen for å frigi og bruke minne til akkurat de oppgavene som programmene bruker minne til.

Hvis du da også tillegg har dårlige sektorer på harddisken så pcen må jobbe rundt det er det en oppskrift på en pc som vil gå i knestående.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, ltdata said:

Ja har 3-4 ekstra endel eldre hdd

Sjekk alle sammen om de har noe på 05 og C5. Det er kjapt gjort og gratis. Har du Reallocated sectors så er det mest sansynlig grunnen til at maskinen gikk tregt. Det er også tegn på at harddiskene kanskje burde blitt byttet ut. Og ihvertfall at du bør ta backup hvis du ikke allerede har gjort det.

Eks:

diskinfo.png.3bfe087e98b11d87b9797e4e92678a87.png

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 20.11.2023 den 15.42):

Sjekk alle sammen om de har noe på 05 og C5. Det er kjapt gjort og gratis. Har du Reallocated sectors så er det mest sansynlig grunnen til at maskinen gikk tregt. Det er også tegn på at harddiskene kanskje burde blitt byttet ut. Og ihvertfall at du bør ta backup hvis du ikke allerede har gjort det.

Eks:

diskinfo.png.3bfe087e98b11d87b9797e4e92678a87.png

Kjørte crystal nå og alle diskene den fant hadde good helse-status

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 24.11.2023 den 9.36):

PC-er holder utrolig lenge nå. I 2000 ville en 14 år gammel typisk PC vært en Commodore 64. Ett år senere kom Amiga 500 på hele 7MHz.

Det er min opplevelse også, så siden jeg ikke gamer e.l for tiden så får jeg bare se hvor lenge pcen holder. Satser på 25 år. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...