Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med oppstart av PC


Anbefalte innlegg

Hei

Når jeg skrur på pcen så skrur den seg av igjen automatisk etter 1 sekund. Jeg skrur den på igjen så skjer det samme på nytt. Tredje gangen pleier det funke og da kommer jeg inn i WIndows og alt fungerer normalt. Jeg kan spille spill helt normalt. Men det er altså oppstarten jeg har fått problemer med. Dette begynte for ca 1 uke siden. Har også fjernet så mye støv som mulig fra pcen.

 

Komplett bygde den i desember 2017 for meg og har aldri hatt noen problemer før nå. Har oppdatert alle drivere, Windows er oppdatert og BIOS.

Dette er pcen min:

Corsair TX550M, 550W PSU

ATX 12V v2-4, 80 Plus Gold, Semi Modular, 6+2-pin PCIe, 

 

Intel Core i5-8600K Prosessor

Socket-LGA1151, 6-Core, 6-Thread, 95W, OEM/tray, uten kjøler,

 

Noctua NH-U9S CPU Kjøler

115x/2011/2011-3/2066, AM2/AM3, 400~2000 RPM, 78,9 m³/h, ~22 dBA

 

ASUS TUF Z370-Plus Gaming, S1151

Hovedkort, ATX, Z370, DDR4, 2xPCIe-x16, CFX, 2xM.2, Aura Sync

 

Ballistix Sport LT DDR4 16GB

2x8GB 2666MHz DDR4 CL16 SR x8 Unbuffered DIMM, Grå

 

EVGA GeForce GTX 1070 Ti SC

Skjermkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5, Pascal

 

Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe

V3 TLC, Polaris, up to 2800/1100MB/s read/write, for production only

 

Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD

SATA 6.0Gb/s, 7200RPM, 64MB cache, 3.5'' Production only,

 

Windows 10 Home OA

Nordic + English

 

 

Noen ide om hva som kan være galt her?

Takker for alle innspill!

Endret av Galaxyx32
Lenke til kommentar
  • Galaxyx32 endret tittelen til Problem med oppstart av PC
Videoannonse
Annonse
freedomseeker skrev (9 timer siden):

Skjedde det før eller etter at du fjernet støv?

Har du prøvd å resette cmos?

 

Vil også anbefale å kjøre memtest86 for å utelukke minnefeil, etter det så kan psuen være en potensiell feilkilde.

Dette skjedde før jeg fjernet støv inni PCen. Før det har jeg bare fjernet støv fra støvfiltrene jeg kan ta av foran pcen men tror ikke det kan skade noe inni pcen?

Hvordan resetter jeg cmos? Vet ikke hva det er engang.

Idag resettet pcen automatisk 4 ganger før jeg kom inn i Windows. Idag skrudde den selv seg på. Jeg må alltid innom BIOS før jeg kommer inn i selve Windows og da fungerer ting normalt. Jeg oppgraderte til Windows 11 igår også.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (17 minutter siden):

Du sier du har rensa maskinen for støv?

På hvilken måte? Ikke med støvsuger vil jeg håpe?

Jeg har ikke støvsugd inni pcen, kun støvsugd støvfilterne utenpå.

Inni pcen brukte jeg en mikrofiberklut når pcen var avslått og strømkabelen ute. Men det var ikke på komponentene. Mesteparten av støvet var på viftene og toppen av strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært inne i pcen og sett etter cmos. Kunne ikke finne den på hovedkortet, fant heller ingenting i manualen..

Dro ut og inn noen ledninger, ram brikkene ut og inn, strømforsyning ut og inn, pcen ville ikke starte igjen etter det. Luktet faktisk svidd når jeg prøvde starte! 

Så sjekket jeg på nytt at alt var riktig satt inn. Da startet den men gjorde restarten 3-4 ganger før jeg kom inn i windows. Pcen fungerer jo greit når jeg er i windows så syntes det er veldig rart at det er kun oppstarten!

Noen som vet hva jeg bør gjøre nå?

Edit: Når jeg klikker på "start på nytt" så går det helt fint. Men det er når jeg skrur av pcen den har problemer med å starte.

Endret av Galaxyx32
Lenke til kommentar

Sist jeg hadde slike problemer som dette, var det kondensatorer på hovedkortet som hadde eksplodert. Er det noen av dem som buler på ditt kort?

En annen mulighet er at du grillet noe da du støvsugde støvfiltrene. Hvis viftene gikk rundt da, blir de effektivt generatorer i stedet for elektromotorer, og kan da ha ført nok strøm tilbake til hovedkortet til at noen klretser kan ha tatt skade av det.

Ingen fasit her, jeg bare nevner noen muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aetius skrev (6 minutter siden):

Sist jeg hadde slike problemer som dette, var det kondensatorer på hovedkortet som hadde eksplodert. Er det noen av dem som buler på ditt kort?

En annen mulighet er at du grillet noe da du støvsugde støvfiltrene. Hvis viftene gikk rundt da, blir de effektivt generatorer i stedet for elektromotorer, og kan da ha ført nok strøm tilbake til hovedkortet til at noen klretser kan ha tatt skade av det.

Ingen fasit her, jeg bare nevner noen muligheter.

Alt ser helt fint ut på hovedkortet.

Huff da! Håper ikke noe er ødelagt. Har støvsugd støvfilterne hver måned ca siden jeg fikk pcen så litt rart om den tar skade av det nå. Har aldri sett at viftene har gått rundt. Det er jo også beskyttelse foran viftene jeg aldri tar av. Men skal ikke bruke støvsuger mer iallefall. Mikrofiberklut er vel mye bedre?

Endret av Galaxyx32
Lenke til kommentar

Jeg gikk inn i pcen igjen og tok ut noen flere ledninger og satt de inn igjen. Denne gangen tok jeg ut ledningene til alt som var foran på kabinettet, av/på knappen, reset knapp, usb osv. Og nå funker oppstarten helt magisk!! Takk gud!!!

Satt og så på dyre pcer men nå tror jeg alt fungerer igjen :D

 

Edit: PCen viser bare 8gb ram. Men jeg har 16 gb installert. Noen som vet hvorfor den bare viser 8gb nå? Er det noen innstillinger i windows jeg må endre på for å få 16gb? BIOS viser også bare 8gb. Jeg har 2x8 gb installert :S

Endret av Galaxyx32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...