Gå til innhold

Gjelder ikke garanti ved fabrikkfeil når skjerm er knust?


Gaea

Anbefalte innlegg

Min tidligere mobil sluttet å fungere tidligere i høst (skjermen fryser, så får verken skrudd av eller på uten å reeboote, og fungerer ikke så lenge før den slutter å fungere igjen). Har fortsatt igjen noe tid på garantien, så dro nylig innom kjeden jeg har kjøpt mobilen hos (kjøpt på nett for noen år siden).  Virker som feilen skyldes fabrikkfeil, og den mener også at den ansatte jeg snakket med, men den ansatte sa jeg mest sannsynligvis ikke vil få ny eller dekket reperasjon fordi selve glassskjermen i telefonen er litt knust her og der.  At det ikke hadde blitt gjort noe med skjermen er greit nok, men hadde jo vært greit å få fikset telefonen ellers slik at man kan bruke den. eg har ikke forsikring på telefonen. 

Stemmer det denne ansatte sier? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produsenten av mobilen vil nok argumentere med at siden skjermen er knust, er disse ytre påvirkningene en sannsynlig årsak til feilen du opplever. 

Om det hadde vært under 6 måneder siden du kjøpte den ville du hatt en litt bedre sak, siden det er da produsenten som har bevisbyrden og må kunne bevise årsakssammenhengen. 

Endret av John-B
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjøpte den for 2 år siden (dvs garantitiden min går snart ut, ifølge kvitteringen) 

Skjermen har jo fryst lenge før jeg den ble knust, spesielt ved oppstart, men det den ansatte sa var jo akkurat det du også skriver. Takk for svar, tenkte det var lurt å få det bekreftet fra flere først. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (2 minutter siden):

Kjøpte den for 2 år siden (dvs garantitiden min går snart ut, ifølge kvitteringen) 

Skjermen har jo fryst lenge før jeg den ble knust, spesielt ved oppstart, men det den ansatte sa var jo akkurat det du også skriver. Takk for svar, tenkte det var lurt å få det bekreftet fra flere først. 

Det er viktig å si fra med en gang det skjer, i ditt tilfelle at telefonen fryser. Det er også ofte en del av garantibetingelsene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gaea skrev (10 timer siden):

Kjøpte den for 2 år siden (dvs garantitiden min går snart ut, ifølge kvitteringen) 

Skjermen har jo fryst lenge før jeg den ble knust, spesielt ved oppstart, men det den ansatte sa var jo akkurat det du også skriver. Takk for svar, tenkte det var lurt å få det bekreftet fra flere først. 

Her er altså et godt eksempel på hvorfor du skulle ha klaget på skjermen når det først oppstod, ikke lenge etterpå når du nå og har selvpåførte skader på komponenten som har feil. At du påstår at feilen var der før skaden oppstod har liten verdi da selger uansett kan nekte å reparere skjermen nå pga risiko for større feil og følgefeil som følge av reparasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Gaea said:

Ok, da vet jeg dette til neste gang. Takk for bekreftelser :)

Har hatt en mobiltelefon med tilsvarende problemer. I følge det jeg husker å ha funnet ut den gangen så kan ikke en forhandler/produsent nekte en reklamasjon på en feil med henvisning til en helt annen ikke-relatert feil på produktet. I ditt tilfelle vil jeg si at feilen på skjermen ikke har noe å gjøre med at mobiltelefonen fryser.

Men forhandlere og fabrikanter er sleipe som F@€N, så de gjør ofte ALLT de kan for å lure seg unna reklamasjoner. Merk også at garantitiden er to år, men reklamasjonstiden er i praksis det samme og varer i fem år for mobiltelefoner.

Hvis jeg var deg ville jeg undersøkt nærmere og ikke gitt meg men i alle fall forsøkt mer. Men det kan hende du ikke kommer noen vei etter å ha ventet for lenge. Butikken kan også finne på å kreve deg for verkstedkostnadene ved å undersøke telefonen hvis de fortsatt mener/er sleipe nok til å påstå at feilen er din egen.

 

Quote

 

Klag innen rimelig tid

Når du oppdager at det er noe feil med en vare du har kjøpt må du klage til selger innen rimelig tid. I forbrukerkjøp er to måneder alltid tilstrekkelig, men det er viktig at du klager så raskt som mulig.

Klagefristen er to eller fem år

Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år.

Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven).

Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

 

https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Lenke til kommentar

Veldig ofte så åpnes telefonen for reparasjon ved å ta av skjermen. Så hvis verksted ikke kan åpne telefonen uten å potensielt ødelegge skjermen (les at glasset går i tusen småbiter) så vil ikke verksted reparere en urelatert mangel. Dette er typisk for knust skjerm og store hakk i rammene rundt skjermen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...