Gå til innhold

Ikke nok å være god


Godnok

Anbefalte innlegg

En ung mann som ikke var forberedt på verden

Når jeg var liten ble jeg opplært av barnehage, skole og samfunnet til å være snill, si ifra når noen var stygge med meg og ikke ta igjen. Vi skulle hjelpe andre, mennesker generelt var gode og verden var på vei til et bedre sted. Siden jeg ikke fikk annen opplæring hjemmefra, omfavnet jeg verdiene og tenkte at; slik skal det være og slik er verden. Jeg ble oppdratt til å bli en «myk mann».

 

Realitetsorientering

Etter hvert som jeg ble ungdom og ung voksen begynte jeg å oppleve ting som stridde imot verdiene og synet på verden jeg hadde fått. Om du sier ifra, så er det ikke sjeldent ingen ting skjer. Autoriteter bryr seg ikke eller kan ikke gjøre noe. Igjen står du, uten lærdom i å forsvare deg selv og uten hjelp. Folk vil heller være venn med en som er «sterk» enn en som er «snill». Å være god er ikke nok. Egenskapen å være «tøff» og «sterk» har større verdi for både kvinner og menn, enn å være snill.

Mennesker prøver i hovedsak å maksimere sin egen livssituasjon. De fleste med moralske begrensninger, andre med ingen. Du kan forutse hvem folk vil være venn og kjærester med basert på dette. At folk handler slik er ikke et bevisst valg, men en del av ubevisste tankeprosesser som gjør seg til kjenne i blant annet følelser. Mennesker er ikke først og fremst gode.

 

Selvfølelse

Å møte verden med en tankemåte og et verdigrunnlag som ikke tjente meg har vært skadelig. Når du ikke har lært å stå opp for deg selv og forventer at andre skal være snille. Så blir du skjør i møte med en tøff verden som bryr seg lite om deg. Når du ikke har egenskapene som skal til for å håndtere utfordringene du møter, så gir det lav selvtillit.

Om verden er god og du ikke blir akseptert av en god verden, hvem er det det er noe feil med da? Å ikke forstå hvordan verden egentlig er gir grobunn for dårlig selvfølelse. Nei, verden er generelt sett ikke god og det er ikke noe galt med deg når du ikke blir akseptert av personer med dårlige verdier.

Å være en mann med dårlig selvfølelse er ikke lett. Når du ikke har troen på deg selv, har heller ingen andre tro på deg. Mennesker har en tendens til å tro på vår vurdering av oss selv. Du kan være verdens beste mann, men om du ikke samtidig elsker deg selv, vil ikke en fremmed person ha mer troen på deg enn en idiot med god selvfølelse. Så å ha dårlig selvfølelse vil utestenge deg fra gode jobber. Det vil kanskje gjøre det umulig å få kvinnen du er forelsket i.

 

En dårlig start i en tøff verden

Opplæringen jeg fikk i skolen og samfunnet generelt ga meg ikke forståelsen, verdiene og egenskapene jeg trengte i den virkelige verden. Å være snill er ikke nok. Godhet blir bare verdsatt om du først har egenskapene mennesker respekterer.

Vi lever i en veldig tøff tid for vanlige menn. Konkurransen er skyhøy, vi konkurrerer med hele verden, med fri flyt av folk, varer og tjenester. Vi har fri sex, samlivsbrudd florerer og noen menn har mange kvinner. Konkurransen om kjærlighet er tøffere enn noen gang. Flere menn er enslige og barnløse. Flere og flere er ensomme.

Samfunnet vil forbli som det er, dessverre. For eliten elsker det som det er. Så det er bare en ting å gjøre og det er å bli sterkere og bedre for hver dag som går. Å trene fysisk hver dag, bli normalvektig, spise bedre, gå til legen for å få orden på kroppen, møt nye kvinner og menn (kanskje flytte til en storby), stå opp for seg selv, ikke vik fra konflikt. Bli mannen en ønsker å være. Bli en mann som har egenskapene han trenger i en tøff verden. Å være god er ikke lenger nok.

Endret av Godnok
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • Godnok endret tittelen til Ikke nok å være god
Videoannonse
Annonse
Godnok skrev (23 minutter siden):

En ung mann som ikke var forberedt på verden

Når jeg var liten ble jeg opplært av barnehage, skole og samfunnet til å være snill, si ifra når noen var stygge med meg og ikke ta igjen. Vi skulle hjelpe andre, mennesker generelt var gode og verden var på vei til et bedre sted. Siden jeg ikke fikk annen opplæring hjemmefra, omfavnet jeg verdiene og tenkte at; slik skal det være og slik er verden. Jeg ble oppdratt til å bli en «myk mann».

 

Realitetsorientering

Etter hvert som jeg ble ungdom og ung voksen begynte jeg å oppleve ting som stridde imot verdiene og synet på verden jeg hadde fått. Om du sier ifra, så er det ikke sjeldent ingen ting skjer. Autoriteter bryr seg ikke eller kan ikke gjøre noe. Igjen står du, uten lærdom i å forsvare deg selv og uten hjelp. Folk vil heller være venn med en som er «sterk» enn en som er «snill». Å være god er ikke nok. Egenskapen å være «tøff» og «sterk» har større verdi for både kvinner og menn, enn å være snill.

Mennesker prøver i hovedsak å maksimere sin egen livssituasjon. De fleste med moralske begrensninger, andre med ingen. Du kan forutse hvem folk vil være venn og kjærester med basert på dette. At folk handler slik er ikke et bevisst valg, men en del av ubevisste tankeprosesser som gjør seg til kjenne i blant annet følelser. Mennesker er ikke først og fremst gode.

 

Selvfølelse

Å møte verden med en tankemåte og et verdigrunnlag som ikke tjente meg har vært skadelig. Når du ikke har lært å stå opp for deg selv og forventer at andre skal være snille. Så blir du skjør i møte med en tøff verden som bryr seg lite om deg. Når du ikke har egenskapene som skal til for å håndtere utfordringene du møter, så gir det lav selvtillit.

Om verden er god og du ikke blir akseptert av en god verden, hvem er det det er noe feil med da? Å ikke forstå hvordan verden egentlig er gir grobunn for dårlig selvfølelse. Nei, verden er generelt sett ikke god og det er ikke noe galt med deg når du ikke blir akseptert av personer med dårlige verdier.

Å være en mann med dårlig selvfølelse er ikke lett. Når du ikke har troen på deg selv, har heller ingen andre tro på deg. Mennesker har en tendens til å tro på vår vurdering av oss selv. Du kan være verdens beste mann, men om du ikke samtidig elsker deg selv, vil ikke en fremmed person ha mer troen på deg enn en idiot med god selvfølelse. Så å ha dårlig selvfølelse vil utestenge deg fra gode jobber. Det vil kanskje gjøre det umulig å få kvinnen du er forelsket i.

 

En dårlig start i en tøff verden

Opplæringen jeg fikk i skolen og samfunnet generelt ga meg ikke forståelsen, verdiene og egenskapene jeg trengte i den virkelige verden. Å være snill er ikke nok. Godhet blir bare verdsatt om du først har egenskapene mennesker respekterer.

Vi lever i en veldig tøff tid for vanlige menn. Konkurransen er skyhøy, vi konkurrerer med hele verden, med fri flyt av folk, varer og tjenester. Vi har fri sex, samlivsbrudd florerer og noen menn har mange kvinner. Konkurransen om kjærlighet er tøffere enn noen gang. Flere menn er enslige og barnløse. Flere og flere er ensomme.

Samfunnet vil forbli som det er, dessverre. For eliten elsker det som det er. Så det er bare en ting å gjøre og det er å bli sterkere og bedre for hver dag som går. Å trene fysisk hver dag, bli normalvektig, spise bedre, gå til legen for å få orden på kroppen, møt nye kvinner og menn (kanskje flytte til en storby), stå opp for seg selv, ikke vik fra konflikt. Bli mannen en ønsker å være. Bli en mann som har egenskapene han trenger i en tøff verden. Å være god er ikke lenger nok.

Det er sant, det holder ikke å bare være god. Mennesker har forhåndsprogrammering som respekterer styrke, og ser ned på svakhet. Dette er situasjonsbestemt, i noen situasjoner er det et tegn på styrke å være god, i andre oppfattes det som svakhet. Noen situasjoner krever styrke for å kunne håndtere den riktig. Når man innser det du nå har gjort kan man begynne å differensiere mellom de to og ta rett valg i rett situasjon. Jeg vil passe på å nevne at det er fullt mulig å være god og sterk samtidig, noe man bør etterstrebe. Allikevel, der man tidligere alltid ville passet på å holde seg på den "snille" siden, vil denne nye måten å se ting på gjøre at man kan risikere å havne over på den "slemme" siden. Dette er nødvendig og en del av læringsprosessen. Dessverre. 

Man må huske på at dette ikke kommer kun fra samfunnet. De "harde" mennene ble også oppdratt til å bli myke, men ble ikke det. De hadde fra naturens siden et større ego, større tendens til aggresjon, og innså kanskje dette på et tidligere tidspunkt. Muligens har det myke samfunnet begrenset deres kapasitet til dominans over andre. Å legge skylden på samfunnet kan bli grobunn for bitterhet og avmakt. 

Men det ser ikke ut som du har endt opp der. Det ser ut som du ønsker å ta saken i egne hender, lære deg å bli fast i fisken, og takle virkeligheten slik den er. Det er flott. Dette er generelt et godt eksempel på hva som kan være årsaken til forvirringen blant menn i dag, det er et gap mellom hva man har trodd og hvordan virkeligheten faktisk er. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg veit ikkje om eg har så mykje fornuftig å seie til dette, anna enn at mi brutale opplæring som eg fekk då eg var "liten" var at dersom eg tok igjen fekk eg 10 gonger så hardt tilbake. Etter det har eg prøvd å gjere det eg meiner er rett, vere rettferdig, leggje godviljen til, og velje mine kampar med omhug. Det har fungert greit.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Godnok skrev (1 time siden):

En ung mann som ikke var forberedt på verden

Når jeg var liten ble jeg opplært av barnehage, skole og samfunnet til å være snill, si ifra når noen var stygge med meg og ikke ta igjen. Vi skulle hjelpe andre, mennesker generelt var gode og verden var på vei til et bedre sted. Siden jeg ikke fikk annen opplæring hjemmefra, omfavnet jeg verdiene og tenkte at; slik skal det være og slik er verden. Jeg ble oppdratt til å bli en «myk mann».

 

Realitetsorientering

Etter hvert som jeg ble ungdom og ung voksen begynte jeg å oppleve ting som stridde imot verdiene og synet på verden jeg hadde fått. Om du sier ifra, så er det ikke sjeldent ingen ting skjer. Autoriteter bryr seg ikke eller kan ikke gjøre noe. Igjen står du, uten lærdom i å forsvare deg selv og uten hjelp. Folk vil heller være venn med en som er «sterk» enn en som er «snill». Å være god er ikke nok. Egenskapen å være «tøff» og «sterk» har større verdi for både kvinner og menn, enn å være snill.

Mennesker prøver i hovedsak å maksimere sin egen livssituasjon. De fleste med moralske begrensninger, andre med ingen. Du kan forutse hvem folk vil være venn og kjærester med basert på dette. At folk handler slik er ikke et bevisst valg, men en del av ubevisste tankeprosesser som gjør seg til kjenne i blant annet følelser. Mennesker er ikke først og fremst gode.

 

Selvfølelse

Å møte verden med en tankemåte og et verdigrunnlag som ikke tjente meg har vært skadelig. Når du ikke har lært å stå opp for deg selv og forventer at andre skal være snille. Så blir du skjør i møte med en tøff verden som bryr seg lite om deg. Når du ikke har egenskapene som skal til for å håndtere utfordringene du møter, så gir det lav selvtillit.

Om verden er god og du ikke blir akseptert av en god verden, hvem er det det er noe feil med da? Å ikke forstå hvordan verden egentlig er gir grobunn for dårlig selvfølelse. Nei, verden er generelt sett ikke god og det er ikke noe galt med deg når du ikke blir akseptert av personer med dårlige verdier.

Å være en mann med dårlig selvfølelse er ikke lett. Når du ikke har troen på deg selv, har heller ingen andre tro på deg. Mennesker har en tendens til å tro på vår vurdering av oss selv. Du kan være verdens beste mann, men om du ikke samtidig elsker deg selv, vil ikke en fremmed person ha mer troen på deg enn en idiot med god selvfølelse. Så å ha dårlig selvfølelse vil utestenge deg fra gode jobber. Det vil kanskje gjøre det umulig å få kvinnen du er forelsket i.

 

En dårlig start i en tøff verden

Opplæringen jeg fikk i skolen og samfunnet generelt ga meg ikke forståelsen, verdiene og egenskapene jeg trengte i den virkelige verden. Å være snill er ikke nok. Godhet blir bare verdsatt om du først har egenskapene mennesker respekterer.

Vi lever i en veldig tøff tid for vanlige menn. Konkurransen er skyhøy, vi konkurrerer med hele verden, med fri flyt av folk, varer og tjenester. Vi har fri sex, samlivsbrudd florerer og noen menn har mange kvinner. Konkurransen om kjærlighet er tøffere enn noen gang. Flere menn er enslige og barnløse. Flere og flere er ensomme.

Samfunnet vil forbli som det er, dessverre. For eliten elsker det som det er. Så det er bare en ting å gjøre og det er å bli sterkere og bedre for hver dag som går. Å trene fysisk hver dag, bli normalvektig, spise bedre, gå til legen for å få orden på kroppen, møt nye kvinner og menn (kanskje flytte til en storby), stå opp for seg selv, ikke vik fra konflikt. Bli mannen en ønsker å være. Bli en mann som har egenskapene han trenger i en tøff verden. Å være god er ikke lenger nok.

Som født i 1992 og oppvokst på nord-vestkanten i Oslo kjenner jeg meg igjen i mye du skriver. Samtidig er vi svært forskjellige av natur. Du sier du ble du opplært til å være en myk mann. Jeg ble også det, jeg tok bare ikke lærdommen til meg...
Jeg mener også at det er noe grunnleggende feil ved hvor feminisert samfunnet er. Samtidig er jeg overbevist om at hjernevasken er mindre avgjørende enn det du tror. De som kan treffes av det ville uansett vært truffet av det på lik eller lignende måte uten hjernevasken.

Det fantastiske er at det aldri er for sent å snu. Det vil ta flere år før du klarer å legge feminist-pisset bak deg, men jeg anbefaler det på det sterkeste å bestemme deg for at du er modig, du er sterk, og du er viktigst av alt full av selvtillit. Drit i hva andre tenker og sett deg selv først, uten å være drittsekk av den grunn.

Selvfølgelig enklere sagt enn gjort, og ikke minst vil du støte på mange fallgruver i den jobben dersom du skulle bestemme deg for det; men det verste du kan gjøre er å surmule og tenke at samfunnet har tatt fra deg manndommen din..... og at det ikke er noen vei vekk fra det.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finst "mjuke" menn og det finst "harde" kvinner - og omvendt. Det finst også både menn og kvinner med dårleg sjølvtillit. Eg nektar å vere med på at feminisme er noko stort problem, og at mannen er blitt eit "offer". Om ein har dårleg sjølvtillit er det berre ein sjølv som kan endre på dette, og det er lita hjelp i å sutre over den "vonde" feminismen. Det er heller ingen motsetnad mellom å vere ein "mjuk" mann og å vere ein "sterk" mann, kanskje heller tvert imot.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Krøvel Vellevoll said:

Allikevel, der man tidligere alltid ville passet på å holde seg på den "snille" siden, vil denne nye måten å se ting på gjøre at man kan risikere å havne over på den "slemme" siden. Dette er nødvendig og en del av læringsprosessen. Dessverre. 

Å legge skylden på samfunnet kan bli grobunn for bitterhet og avmakt. 

 

Dette er viktig ^^ 

Og dette innlegget er ikke ment på TS spesifikt, men en generell observasjon av dagens unge. Det virker som om mange ikke takler voksenlivet etter å ha blitt oppdratt av helikopterforeldre som har hjulpet de med alt gjennom livet. De møter motstand også stopper de helt opp, og bestemmer seg for at "livet er hardt" til tross for at de knapt har opplevd livet. Dette er fordi vi har et samfunn som forsterker negative holdninger og offermentalitet, både via politikk og media. Mest media. 

Jeg fikk hakeslepp en tid tilbake, da det var en foreldre på et annet forum som spurte om hjelp til å stryke permuniformen til sønnen som var hjemme på permisjon fra militæret. Her har vi altså en myndig sønn, som trenes til å håndtere våpen, også kommer han hjem til helikopterforeldre som stryker uniformen hans. Dette er et sykdomstegn. Og det begynner i tidlig alder da barn kjøres til og fra trening og andre ting foreldrene stiller opp til, som barna egentlig kunne ha klart helt fint selv. Et annet eksempel er bursdager. Hvis et av to søsken har bursdag, får det andre barnet en gave på bursdagsdagen slik at barnet ikke føler seg "utenfor". Dette er en helt absurd tankegang. 

Så har vi dette med at "snille" taper for de "harde", noe som bare er tull fra ende til annen. Man er ikke "hard" eller "slem" bare fordi du taper eller ikke får viljen din. Jeg har jobbet med mange forskjellige personligheter gjennom 30 år i arbeidslivet, og de mest respekterte og mest likte har vært de som har vært snille og omtenksomme. Å hevde at det er harde og slemme som vinner er bare Andrew Tate bullshit propaganda, som enhver ung person bør legge fra seg. For den type tankegang kommer garantert til å ødelegge for deg. 

Quote

Det vil kanskje gjøre det umulig å få kvinnen du er forelsket i.

Det er det som er så fantastisk med kvinner. Når de blir kjent med deg, så ser de kvaliteter i deg som du kanskje er blind for selv. Realiteten er at med mindre du er helt apatisk, så er sjansene store for at de kan like deg for den du er. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (16 timer siden):

og det er lita hjelp i å sutre over den "vonde" feminismen.

Feminismen og deres tilhengere startet en krig mot menn for 170 år siden, og vet du hva; noen som starter en krig mot noen uten noen som helst bakgrunn for krigen burde kalles onde. Enda ett poeng hvis denne krigen fortsetter så vil vi ende opp i en situasjon som resulterer i vår sivilisasjons kollaps fordi det er menn som bygger sivilisasjoner, ikke kvinner.

Lenke til kommentar

Man må være dyktig og med evne til gjennomføring. Det hjelper ikke å være snill, man må være dyktig. Man kan være snill som dagen er lang, uten at det skjer noe.

God og snill er tomme egenskaper. Per er klossete, ukyndig og gjør bare elendige greier, men han er snill og god. Hva kan han bidra med?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DjSlayer said:

Feminismen og deres tilhengere startet en krig mot menn for 170 år siden, og vet du hva; noen som starter en krig mot noen uten noen som helst bakgrunn for krigen burde kalles onde. Enda ett poeng hvis denne krigen fortsetter så vil vi ende opp i en situasjon som resulterer i vår sivilisasjons kollaps fordi det er menn som bygger sivilisasjoner, ikke kvinner.

Virkelig? Som mann har jeg aldri sett noe til denne krigen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe annerledes for jenter. Hadde jeg vandret igjennom byen med den snillismen jeg ble oppdratt til, så hadde jeg kommet hjem både ranet og på tjukken. Hver gang jeg gikk ut.

Vi blir ikke fortalt hvor brutal verden er fordi den er for brutal for barn og unge å bære. Allikevel kommer den jo snikende før eller siden. Militæret er en 'voksendåp', noen universitetsmiljø er rene krigssonen i seg selv, med konkurransekrigere.

Poenget her som jeg syns @Krøvel Vellevoll får fram, er dette med balanse. Og selv om han sikkert irriterer seg over at jeg nevner det, så er tema balanse stort i filosofi-historien. Er man for snill, er man dumsnill, er man for smart, blir man slu og ekkel. Alt av karakterer er en balansegang. Nyere forskning viser også at dette gjerne er det som skiller kandidater i elite-yrker, når kompetanse og alt annet er likt. Ta eksempelvis speisalstyrker og spesialiseringsleger. Der er det gjerne balansen som skiller ut hvem som kommer seg til tops.

 

Endret av Neffi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Neffi said:

Nyere forskning viser også at dette gjerne er det som skiller kandidater i elite-yrker, når kompetanse og alt annet er likt. Ta eksempelvis speisalstyrker og spesialiseringsleger. Der er det gjerne balansen som skiller ut hvem som kommer seg til tops.

 

Ja, hvis du vil bli toppleder så må du ha en drive som få andre har. Men hvis du ikke skal bli toppleder eller mangler kompetanse så er ikke disse egenskapene til hjelp.

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Ja, hvis du vil bli toppleder så må du ha en drive som få andre har. Men hvis du ikke skal bli toppleder eller mangler kompetanse så er ikke disse egenskapene til hjelp.

Å være balansert gir deg status hvor enn du er. Folk vil stole på deg og se på deg med tillit. Om du så sitter bak kassa på rema, eller er statsminister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Neffi said:

Å være balansert gir deg status hvor enn du er. Folk vil stole på deg og se på deg med tillit. Om du så sitter bak kassa på rema, eller er statsminister.

Ja, men jeg snakket ikke om balanse men og de ekstraordinære egenskapene (sosiopati) en toppleder må ha. Det kan være greit å huske på for unge mennesker som forsøker å finne ut av hva slags person de ønsker å bli.

 

edit: beklager, jeg var litt i mitt eget hode. Og leste deg litt feil. 

Endret av Krig og fred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...