Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi - isopropanol for å vaske elektriske komponenter, må den være klar eller er "blårens" ok?


Anbefalte innlegg

Hei,

poster her da det kanskje er flest kjemikere på denne siden av forumet 😃

skal forsøke vaske/rengjøre et 8mm videokamera (Hi8) og ønsker forsøke en form for teknisk sprit. Isopropanol er vel ok, og jeg har tidligere brukt dette for å redde en laptop hvor jeg fikk sølt cola ned i tastaturet. Jeg ser at det selges både rødsprit og blårens, og dette er vel former for isopropanol. Rødsprit ser jeg også har etanol, mens blårens kun er opplyst å ha isopropanol på utsalgstedene jeg har sjekket. MEN, de har jo også hhv. rød og blå farge i seg. 

Er denne fargen noe som vil bli etterlatt på overflaten etter fordampning, eller er den også flyktig? Hva er best av rødsprit og blårens for mitt formål (som teknisk sprit, rengjøring)?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argh.. Jeg har nå forsøkt forskjellige søkestrenger her på Diskusjons søkemotor i 20 minutter uten å finne min tidligere tråd som omhandlet det samme. Jeg var sikker på at jeg har laget det, men fant det altså ikke... 

Kom på først nå etter jeg laget tråden at jeg jo kan forsøke google... Og da fant jeg tråden med en gang. Dere kan se bort i fra denne, beklager ulempen...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Søk på forumet i forumet selv begrenser postene du vil finne datomessig. Prøv en av de større søkemotorene og legg inn site:diskusjon.no Anterialis søketerm

Bruker alltid isoproanol for rens. Kjører du en vanlig opptakstape i etterpå og bruker den litt vil du smøre mekanismen.

Sliter du med å finne isopropanol kan du kjøpe 80% antibac (750 ml) på apoteket.

Alt i denne er flyktig og vil fordampe. Har i alle fall ikke lagt merke til noe film på blanke flater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er blårens bedre. Det er isopropanol og farge. Hvis man ikke leser innholdsfortegnelsen risikerer man å få fuktighetsbevarende tilsetninger på elektronikken.

Her er isopropanol og vil du ha bedre pris har maxmaling.no en femliter til ca 500 kroner.

https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/rengjoring/isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-1000-ml-p18356

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 10.11.2023 den 9:20 PM):

Søk på forumet i forumet selv begrenser postene du vil finne datomessig. Prøv en av de større søkemotorene og legg inn site:diskusjon.no Anterialis søketerm

Takk for nytt tips til Googling! Bruker ofte "filetype: pdf" for å finne pdf-filer, denne ("site: diskusjon.no") var nyttig.

Sier du vidor at du har renset videokamera (film/tape) med blårens? Eller fargeløs isopropanol? Tar gjerne imot direkte tips til bruk på videokamera (video head, og alle de mekanismene der..)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...