Gå til innhold

trenger råd for kjøp av bolig - mellomfinansiering eller nytt lån?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd om hva er best å gjøre i min situasjon:  

Jeg har et boliglån på circa 2 mil. Fikk arv i sommer på rundt 4 mil. Eier enebolig med verdi på rundt 4,5 mil.

Jeg tenkte å selge huset og kjøpe en lelilighet på rundt 6,5 mil.

Hva er lurt å gjøre her:

mellomfinansiering uten nedbetaling av første huslån?  (tenkte at det blir mellomfinansiering hvis jeg nedbetaler lånet først)

Nedbetale huslånet helt og ta nytt lån for kjøp av leilighet?

Er det andre muligheter som er kanskje bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6cece...570
4 hours ago, AleneIbyen said:

Jeg trenger råd om hva er best å gjøre i min situasjon:  

Jeg har et boliglån på circa 2 mil. Fikk arv i sommer på rundt 4 mil. Eier enebolig med verdi på rundt 4,5 mil.

Jeg tenkte å selge huset og kjøpe en lelilighet på rundt 6,5 mil.

Hva er lurt å gjøre her:

mellomfinansiering uten nedbetaling av første huslån?  (tenkte at det blir mellomfinansiering hvis jeg nedbetaler lånet først)

Nedbetale huslånet helt og ta nytt lån for kjøp av leilighet?

Er det andre muligheter som er kanskje bedre?

I hvilken bank har du lån/ til hvilken rente? Tenker kanskje å flytte lån, og låne opp med arv som egenkapital og bruke det som lånens opp til å betale for ny bolig om det lar seg gjøre. Låneforskiften har vel krav om 60 egenkapital på sekundærbolig. Men kanskje om en uansett tenker å flytte kan bytte on. Men burde gjøre ting mest hensiktsmessig. Ift. skattefritakk på salg av bolig en har bodd i opptil et år iløpet av de to siste årene så er det noe med at botiden opphører når kjøper overtar bolig, eller når salget er komplett. Tror sistnevnte. 

Anonymous poster hash: 6cece...570

Lenke til kommentar
AleneIbyen skrev (5 timer siden):

Jeg trenger råd om hva er best å gjøre i min situasjon:  

Jeg har et boliglån på circa 2 mil. Fikk arv i sommer på rundt 4 mil. Eier enebolig med verdi på rundt 4,5 mil.

Jeg tenkte å selge huset og kjøpe en lelilighet på rundt 6,5 mil.

Hva er lurt å gjøre her:

mellomfinansiering uten nedbetaling av første huslån?  (tenkte at det blir mellomfinansiering hvis jeg nedbetaler lånet først)

Nedbetale huslånet helt og ta nytt lån for kjøp av leilighet?

Er det andre muligheter som er kanskje bedre?

Uansett hva du velger å gjøre.
Selg FØRST

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er flere ting du må ta med i beregningen.

  • Hvor lett er det å selge boligen din?
  • Hvor lett er det å få tak i slik leilighet du vil ha?
  • Om du selger først og ikke får kjøpt det du vil ha, hvordan er det med lagring av eiendeler og midlertidig bosted? Det koster også penger og tid.
  • Mellomfinansiering er vel stort sett avdragsfritt, men hvor lenge? Én gang fikk jeg for øvrig mellomfinansiering uten å betale hverken renter eller avdrag i perioden, men tror det er slutt på slikt.

Tenk litt på disse punktene. Mellomfinansiering gir deg tid og ro, men kan også bli dyrt.

Er det et alternativ å leie ut dagens bolig?

Lenke til kommentar
10 hours ago, wampster said:

Uansett hva du velger å gjøre.
Selg FØRST

Er markedet så dårlig nå? Ser forsåvidt at en del boliger ligger lenge og priser settes ned. Men en del blir jo faktisk solgt også, som regel noe i nærheten av prisantydning. Klart +- 200 tusen fra antydning må man uansett regne med.

Noen sier at "markedet er tungt og boliger selges under markedspris, hvis du kan vente så gjør det". Men det vil jo bare hope seg opp med usolgte boliger og før eller siden må man jo bare selge hvis man vil flytte. "Markedspris" er også ikke en fast pris eller ting, men rett og slett prisen som markedet setter på din bolig der og da.

Jeg har ikke sett noe krise ennå hvertfall eller raskt fallende priser. Tvert i mot ser jeg mye fantasipriser på boliger som legges til salg og da er man på en måte dømt til å mislykkes.

Lenke til kommentar

Tenker du å kjøpe før du selger, eller motsatt? Det er vanskelig å gi konkrete råd, da forholdene varierer mye, avhengig av hvor man kjøper og selger. Selv om mange råder til å selge først og kjøpe etterpå, kan man vurdere å kjøpe først. Da har man god til til å finne en ny bolig man liker, i stedet for å måtte "bråkjøpe" fordi man har solgt den man bor i, ev. flytte en ekstra gang for å leie noe midlertidig mens man venter på å kjøpe. Usikkerheten er jo hva man får for den man skal selge, men med romslig økonomi ville jeg selv kjøpt først.

I media er situasjonen i boligmarkedet krisemaksimert, men i snitt er endringen bare få prosenter. Så lenge man kjøper og selger i samme market, vil det være tilfeldigheter som avgjør hvor bra man kommer ut av det.

Lenke til kommentar

takk til alle for råd. fant en leilighet jeg liker. tenkte å kjøpe først. 

spørsmål var egentlig mer om hva er lurt og gjøre - bruke mellomfinansiering eller ta lån. men lån trenger man ikke å stresse med å selge. kunne vente noen mnd til situasjon blir bedre. 

hvis jeg nedbetaler lån først, kan jeg bruke mellomfinansiering? tenker at mellomfinansiering brukes mellom 2 lån mer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...