Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil privat


SteelyD

Anbefalte innlegg

Jeg merker at jeg er litt skeptisk til å kjøpe bil av privatperson, på tross av at det er nettopp det jeg har gjort med de fleste bilene jeg har kjøpt opp gjennom tiden. Er vel blitt litt eldre og mer skeptisk/forsiktig, kanskje 🙂

Skepsisen går jo først og fremst på dette kjente "pølse og penger"-problemet: jeg vil jo ikke gi fra meg pengene før jeg har fått bilen, og selger vil naturlig nok ikke gi opp bilen før pengene er på plass. Hvordan løser man dette i praksis? Ser det er en sticky tråd om dette emnet her, men føler ikke at det helt besvarer spørsmålet mitt, delvis fordi en del av informasjonen i tråden er gammel, delvis fordi noen av svarene ser ut til å forutsette medlemskap i NAF eller lignende.

Men sånn ved første øyekast ser det ut til at prosessen inneholder følgende (i denne rekkefølgen?):

-Skrive salgskontrakt

-Betale til selger

-Tegne forsikring

-Omregistrere bilen

Hvordan gjør man dette på en måte som er trygg for begge parter, og som ikke forutsetter medlemskap i NAF eller annet, eller bruk av Smidig bilsalg fra Finn (som jeg antar koster noen kroner for selger)

Tilleggsspørsmål:

Kjøp av bil privat når bilen har heftelser.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser riktig ut. Tegne forsikring kan du gjøre når som helst, men før du kjører den fra stedet.

Du må ikke finne på å betale penger direkte til selger hvis det er tinglyst pant i bilen. Da skal det betales til kreditor, etter at kreditor har bekreftet at alt går i orden. Du bør da få en kontaktperson i banken som har pantet, og denne skal gi deg betalingsopplysninger og garanti for at heftelsen slettes ved betaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (13 minutter siden):

Ser riktig ut. Tegne forsikring kan du gjøre når som helst, men før du kjører den fra stedet.

Du må ikke finne på å betale penger direkte til selger hvis det er tinglyst pant i bilen. Da skal det betales til kreditor, etter at kreditor har bekreftet at alt går i orden. Du bør da få en kontaktperson i banken som har pantet, og denne skal gi deg betalingsopplysninger og garanti for at heftelsen slettes ved betaling.

Ja, men i begge tilfellene (både med og uten heftelser): hva hindrer selger fra å "ta pengene" etter at jeg har betalt, og bare si "takk for pengene, nå skal jeg ut og selge bilen min". Skjønner jo at dette ikke vil holde i lengden, det vil jo være vanskelig for hen å forklare hvorfor jeg har betalt inn x antall hundre tusen til kontoen eller banken, uten å forvente noe i retur, men en slik prosess kan jo ta tid, og pengene forsvinner vel i mellomtiden. Jeg har sikkert sett litt for mange svindler-filmer, men så finnes det jo litt av hvert av folk der ute også 😄 Leste om en som tok opp lån med pant i en bil samme dag som bilen ble solgt. Kjøper hadde da sjekket at det ikke var heftelser, men disse dukket opp etter overtagelse av bilen. Dette var attpåtil kjøp gjennom en forhandler.

Antar at svaret her er at det er kjøpskontrakten som skrives og signeres på forhånd som dokumenterer at kjøper og selger har etablert en enighet om salg av bilen, men jeg synes liksom fortsatt det er litt "skummelt" å måke over så mye penger til en vilt fremmed 🙂 

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til å selge til privatpersoner.

Sist jeg gjorde det, for 3 biler siden, solgte jeg til en som viste seg å være en rusavhengig snekker som måtte ljuge på kontrakten for å få forbrukslån, jobbe svart en helg for å skaffe egenkapitalen, gikk til psykolog for sinneproblemer og dukka opp åå døra mi for å heve kjøpet.

De siste to bilene har gått i innbytte hos forhandler. Taper kanskje noen titusenlapper men gud bedre det kan det være verdt.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, SteelyD said:

Antar at svaret her er at det er kjøpskontrakten som skrives og signeres på forhånd som dokumenterer at kjøper og selger har etablert en enighet om salg av bilen, men jeg synes liksom fortsatt det er litt "skummelt" å måke over så mye penger til en vilt fremmed 🙂 

Man viser hverandre legitimasjon, og skriver kontrakt ja.

Jeg pleier også å sjekke at adresse man handler på, selger i annonse, telefonnummer og registrert eier stemmer overens. Er det plutselig noen ukjente navn involvert oppklarer man det på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (9 minutter siden):

Jeg er skeptisk til å selge til privatpersoner.

Sist jeg gjorde det, for 3 biler siden, solgte jeg til en som viste seg å være en rusavhengig snekker som måtte ljuge på kontrakten for å få forbrukslån, jobbe svart en helg for å skaffe egenkapitalen, gikk til psykolog for sinneproblemer og dukka opp åå døra mi for å heve kjøpet.

De siste to bilene har gått i innbytte hos forhandler. Taper kanskje noen titusenlapper men gud bedre det kan det være verdt.

Ja, det er akkurat det, man vet ikke helt hva man møter, hverken som selger eller kjøper

Lenke til kommentar

Det er en balanse her som best overholdes på denne måten.

  1. Skriv salgskontrakt
    1. Pass på at den inneholder overføring/tilbakeholdelse av eierskap ved full betaling, og at den stipulerer hvordan oppgjøring av evnt restgjeld skal gjøres
  2. Overføre eierskap hos biltilsynet 
  3. Betale bilen. Evnt restgjeld skal slettes av deg som kjøper. Ring finansinstitusjonen og få bekreftelse av de, på hvordan det skal gjøres opp.
  4. Overlevering av bilen fysisk, når betaling er på konto og gjeldsbrev slettet.

På denne måten har selger kontroll på bilen, og med salgskontrakten i hånd kan hen reversere eierskap hos Vegevesen om oppgjør ikke kommer.

Kjøper kan pantsette bilen og overføre penger. Kan med kjøpekontrakten, vognkortet melde bilen stjålet, dersom den ikke overleveres ihht til kontrakt.  Bilen kan ikke selges til noen andre, fordi det er kjøper som står som eier.

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

Da har jeg kjøpt bil privat, og det ser da (så langt) ut til å ha gått bra.

Hadde fin kommunikasjon med selger i forveien, via finn. Lagret annonsen under "Favoritter" i finn.no for senere referanse, tok også noen screenshots av annonsen, i tilfelle den blir slettet.

Etter at prøvekjøring og litt pruting var unnagjort bestemte vi oss for å slå til, og på forslag fra selger brukte vi NAF Kjøpekontrakt Premium. Dette er en tjeneste som er gratis for NAF-medlemmer, koster kroner 299 for ikke-medlemmer.

Selger starter prosessen med å fylle inn sine data og deretter kjøpers emailadresse eller mobilnummer. Kjøper får deretter tilsendt en link til kontrakten hvor hen fyller ut sin del. Kjøper og selger signerer hver sin del av kontrakten med BankID. Dermed lagres den signerte kontrakten hos NAF (i 2 år), og det blir sendt et Vipps-krav til kjøper på det beløpet som man er blitt enige om. Når kjøper sender penger via Vipps blir det automatisk sendt en salgsmelding til Vegvesenet. Kjøper må i forkant (eller på det tidspunktet) tegne en forsikring på bilen, deretter gå inn på Vegvesen.no og omregistrere den. Dermed har penger og bil skiftet eier.

Sikkert ikke 100% sikker metode, men jeg opplevde det som relativt trygt, idet jeg satt sammen med selger og fylte ut punkt for punkt.

Andre ting å tenke på: hvis selger har en form for oppkobling til bilen via app så må bilen slettes fra appen deres, for å unngå at selger kan komme seg inn i bilen din eller følge med på hvor du er etc. I tillegg er det sikkert lurt å tilbakestille systemet i bilen, da noen biler har koder som eier kan sette for å komme inn i bilen. Selger må huske å fjerne bombrikke fra bilen, og kjøper må henge opp sin bombrikke eller bestille ny, hvis ønskelig. Husk å få med evt. ladekabler, varseltrekant, dekkreparasjonssett og alle sett med nøkler etc som skal være med.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (På 3.11.2023 den 10:54 AM):

Jeg er skeptisk til å selge til privatpersoner.

Sist jeg gjorde det, for 3 biler siden, solgte jeg til en som viste seg å være en rusavhengig snekker som måtte ljuge på kontrakten for å få forbrukslån, jobbe svart en helg for å skaffe egenkapitalen, gikk til psykolog for sinneproblemer og dukka opp åå døra mi for å heve kjøpet.

De siste to bilene har gått i innbytte hos forhandler. Taper kanskje noen titusenlapper men gud bedre det kan det være verdt.

Pluss at du slipper klager fra de som ha kjøpt på ting som eventuelt går i stykker, selv når det er standard slite deler. Har vært nok av tråder om slikt her inne.

Var noe av grunnen til at jeg valgte å tape 20-30 tusen når jeg kvittet meg med privatbilen for noen år siden. Det, samt all tiden det også tar. Hørte bare med 2 stk som hadde drevet på noen år, og leverte den der de ga mest for den. Det var så vidt de kikket på den før jeg fikk prisen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...