Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nok et Webasto-spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Jeg har nå etter kulda slo inn merket en litt merkelig tikkelyd/ulyd som helt åpenbart kommer fra varmeanlegget i min Tiguan 2013-modell. Det er ikke noe skraping eller noe,men noe som nesten kan minne om en "morselyd". Det kommer (mistenker jeg) når Webastoen starter og hjelper til som kupévarmercunder kjøring (også når den går som parkringsvarmer regner jeg med). Er det noen som har opplevd noe lignende? Jeg har ikke klart å få noe godt opptak av det da det er ganske lavt; men nok til at jeg legger merke til det.

Er det en egen kupévifte som sender varm luft fra Webasto til kupé f.eks? Får for meg at det er noe sånt da det kommer selvom bilen/kupéen er varm så lenge varmeappatet står på og det er under 5 grader ute.

Ellers så varmer Webastoen nydelig, og den har flunkende ny sirkulasjonspumpe.

(Også ingen ulyder som er hørbare utvendig)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, thbergseng said:

Hei igjen!

Jeg har nå etter kulda slo inn merket en litt merkelig tikkelyd/ulyd som helt åpenbart kommer fra varmeanlegget i min Tiguan 2013-modell. Det er ikke noe skraping eller noe,men noe som nesten kan minne om en "morselyd". Det kommer (mistenker jeg) når Webastoen starter og hjelper til som kupévarmercunder kjøring (også når den går som parkringsvarmer regner jeg med). Er det noen som har opplevd noe lignende? Jeg har ikke klart å få noe godt opptak av det da det er ganske lavt; men nok til at jeg legger merke til det.

Er det en egen kupévifte som sender varm luft fra Webasto til kupé f.eks? Får for meg at det er noe sånt da det kommer selvom bilen/kupéen er varm så lenge varmeappatet står på og det er under 5 grader ute.

Ellers så varmer Webastoen nydelig, og den har flunkende ny sirkulasjonspumpe.

(Også ingen ulyder som er hørbare utvendig)

 

Glemte sette på follow 😁

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Dubious said:

Jeg aner ikke hvorfor de gjør det, men jeg hører slik tikkelyd på alle Webasto-anlegg, så det er nok en grunn som noen vil svare på. 

Jeg er klar over tikkelyden fra pumpa, men det her er noe som går i takt med viftejastigheten, pg som kun høres innvendig i bilen.

Jeg mener også at mekanikeren kanskje nevnte at han hørte noe fra en vifte når de skifta sirkulasjonspumpa.

Denne "lyden" er også svært rask, så ikke sånn 1 i sekundet-tikk som pumpa lager :)

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (14 minutter siden):

Jeg er klar over tikkelyden fra pumpa, men det her er noe som går i takt med viftejastigheten, pg som kun høres innvendig i bilen.

Jeg mener også at mekanikeren kanskje nevnte at han hørte noe fra en vifte når de skifta sirkulasjonspumpa.

Denne "lyden" er også svært rask, så ikke sånn 1 i sekundet-tikk som pumpa lager :)

Kan det være den elektriske vannpumpen? 
Webastoen har så vidt jeg vet også en liten vifte som fører luft inn i brennkammer?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Opsat500 said:

Kan det være den elektriske vannpumpen? 
Webastoen har så vidt jeg vet også en liten vifte som fører luft inn i brennkammer?

Pumpa på den er nettopp skifta, og lyden var der før den ble skifta også. Først tenkte jeg en kupévifte, men mistenker noe Webastorelatert. Er innstilt på at jeg skal sjekke det med verkstedet, men ville bare høre om noen hadde opplevd noe lignende. Det er en lyd som høres helt tydelig i luftekanalene, og som går i takt med intensiviteten på varmeapparatet i bilen.

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (7 minutter siden):

Pumpa på den er nettopp skifta, og lyden var der før den ble skifta også. Først tenkte jeg en kupévifte, men mistenker noe Webastorelatert. Er innstilt på at jeg skal sjekke det med verkstedet, men ville bare høre om noen hadde opplevd noe lignende. Det er en lyd som høres helt tydelig i luftekanalene, og som går i takt med intensiviteten på varmeapparatet i bilen.

Er lyden der også når webasto av avslått? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Opsat500 said:

Er lyden der også når webasto av avslått? 

Ltt vanskelig å si nå, siden det er kaldt her i Valdres og Webastoen skrur seg på så fort jeg setter på varme i bilen.

Men jeg mener det kommer når den starter (kjørte en tur forrige helg hvor jeg parkerte med varm motor). Kjørte igjen etter en times tid med påfølgende høy oljetemp/kjølevannstemp. Etter en stund på veien gikk temp ned, tikkingen kom. Mistenker Webastoen startet når kjølinga ble bedre. Det høres dog for meg ut som lyden er veldig nærme luftdysene i midtkonsollen. Skal høre litt nærmere i morgen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg omsider fått et opptak av denne ulyden. Det ble tatt opp inne i hanskerommet rett etter en kaldstart. og det begynte med lufta på "en strek", altså før Webastoen startet. Så det er i mine øyne uten tvil kupevifta. Det følger vifteintensiteten en stund, så dabber det av og forsvinner etter noen minutter. Det har vært litt sånn lyd siden vi fikk bilen (merkes kun om vinteren), men det er mulig det har blitt litt verre. Jeg bor i Valdres, og ønsker ikke en gåen vifte midt i sprengkulda, så mitt spørsmål er om det er en stor sak å skifte, eller om det er noe smøring f.eks. som kan hjelpe? 

Jeg har ikke noe problem å sende bilen på verksted for det her, men vil høre litt om noen kjenner til problemet og om det er er noe som kan fikses uten skifte av deler? 

Vibreringslyden i klippet er noen nøkler som ligger i hanskerommet, men det skal høres ganske godt i bakgrunnen etter hvert, 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Powertrainer said:

Ta det med en klype salt men det høres ut som ulyd pga slarke i lageret til vifta. Hadde det vært kast i viftebladet så ville det ha vært en lignende lyd men da hadde den vært mer konstant.

Noe sånt jeg tenker også. Har bestilt verkstedtime, men har et par langturer jeg må ta før det, så håper den holder 😅

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (7 minutter siden):

Noe sånt jeg tenker også. Har bestilt verkstedtime, men har et par langturer jeg må ta før det, så håper den holder 😅

Den holder nok antagelig ganske lenge. Kan gå årevis før det blir totalhavari, da må det bli så stor slarke i akslingen at den nærmest låser motoren eller at lageret låser seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...