Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen spørsmål/tanker om Webasto


Anbefalte innlegg

Heisann! 

I dag tidlig skvatt jeg til ved oppstart av min Tiguan 2013 (N5) da Webastoen ca. 2 min etter start røykla hele gårdsplassen. Jeg lot bilen bare gå, og etter 1 minutt eller 2 så var all røyken borte (sjekket ikke om Webasto fortsatt gikk). Jeg er fullt klar over soting i brennkammer og kortkjøring osv når det kommer til Webasto.

Videre kjørte jeg ca. 15 minutter til butikken for å handle, og 10 min etterpå startet jeg bilen i Fagernes sentrum og røykla til en viss grad parkeringen der også. 

Det var rundt null grader ute når dette skjedde. 

På vei hjem resonnerte jeg meg frem til at det kunne være mye sot i brennkammeret, spesielt siden den har vært på verksted for bare noen uker siden og blitt feilsøkt på (skiftet sirkulasjonspumpe, så den er nok blitt testet en del i kortere intervaller). 

Etter jeg kom hjem startet jeg Webastoen manuelt og lot den kjøre hele 30 minutters syklusen (dog ikke på full effekt siden bilen allerede var varm), og ingen røyk oppsto. Heller ikke når jeg tok en lengre kjøretur etterpå. 

Det blir mye skriving det her, men det hele bunner egentlig ned i ett spørsmål. Når Webastoen starter automatisk som hjelpevarmer ( < 5 grader ), skjer dette uavhengig av om motor er varm eller ikke? Jeg syns det høres litt rart ut, men jeg erfarte etter "testen" min at med en oljetemp på 70 grader så startet Webastoen automatisk åkkesom (da uten røyk også).

Jeg skal absolutt bli flinkere til å kjøre Webastoen manuelt og kjøre den hele programmet, samt passe på kortkjøringen (som jeg alltid gjør. Jeg er nettstudent og bruker bilen stort sett til handling og fjellturer), men jeg er litt nysgjerrig på hvor lenge Webastoen faktisk går når den starter automatisk om noen vet? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Webasto som er originalmontert bruker bilens kjølevæsketemp som referanse for når den skal starte og ikke. 

Den har også "vedlikeholdsmodus" dvs at den kan starte og stoppe når du kjører i for eksempel 15 minus og motoren mister varme. 

Mange som har fått montert bryter på den, sånn at den ikke starter om du skal bare skal kjøre 10 minutter for eksempel. 

Starter du den på iskald motor i for eksempel 10 minus, så må den nok gå i 35-45 minutter før den har varmet opp hele systemet. Den stopper også om volten på batteriet er for lav. 

For at den skal holde lengst mulig, så bør den aldri få gå mindre enn 15 minutter slik at den oppnår normal indre driftstemp før den blir avskrudd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Opelduude said:

Webasto som er originalmontert bruker bilens kjølevæsketemp som referanse for når den skal starte og ikke. 

Den har også "vedlikeholdsmodus" dvs at den kan starte og stoppe når du kjører i for eksempel 15 minus og motoren mister varme. 

Mange som har fått montert bryter på den, sånn at den ikke starter om du skal bare skal kjøre 10 minutter for eksempel. 

Starter du den på iskald motor i for eksempel 10 minus, så må den nok gå i 35-45 minutter før den har varmet opp hele systemet. Den stopper også om volten på batteriet er for lav. 

For at den skal holde lengst mulig, så bør den aldri få gå mindre enn 15 minutter slik at den oppnår normal indre driftstemp før den blir avskrudd. 

Takk for informativt svar. Lærer mye her :) 

Den er originalmontert. Angående det siste du skriver, jeg er forsåvidt klar over det, men vil det si at dersom jeg må kjøre en kortere tur (skjer en sjelden gang av og til), til butikk f.eks, så kan jeg bare starte webastoen igjen når jeg stopper bilen å la den gå mens jeg er inne? 

Jeg bor i Valdres, så er innstilt på at den kommer til å bli brukt mye generelt i vinterhalvåret, men jeg har også ettermontert elektrisk motorvarmer (testet faktisk den i dag, kanskje derfor Webasto slo seg vrang :D ). Uansett så er jeg fast bestemt på å være så skånsom jeg kan med motoren i vinterhalvåret her mtp kulde, så jeg regner med iskalde starter kommer til å høre til sjeldenhetene. 

Lenke til kommentar

I tillegg til at tilleggsvarmeren ikke vil gå hvis batteriet er under en X volt så kan lite drivstoff på tanken gi samme symptom.

Usikker på den som sitter i din bil men for tilleggsvarmere i eldre VW måtte man inn med disgnoseutstyr for å nullstille styringen av tilleggsvarmeren for å få liv i den igjen etter enkelte slike ‘trivielle’ feil. 💸💸

Anbefaler for øvrig at du vedlikeholdslader batteriet med en smart lader for å sikre levetid og startkapasitet 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, NoBo said:

I tillegg til at tilleggsvarmeren ikke vil gå hvis batteriet er under en X volt så kan lite drivstoff på tanken gi samme symptom.

Usikker på den som sitter i din bil men for tilleggsvarmere i eldre VW måtte man inn med disgnoseutstyr for å nullstille styringen av tilleggsvarmeren for å få liv i den igjen etter enkelte slike ‘trivielle’ feil. 💸💸

Anbefaler for øvrig at du vedlikeholdslader batteriet med en smart lader for å sikre levetid og startkapasitet 😊

Jeg kjører mye langt, og har vedlikeholdslader, så jeg skal nok klare å holde batteriet godt ila vinteren (nytt batteri i tillegg). Er dog klar over at 15 min kjøring (til praksisjobben min) er litt kort etter 30 minutters oppvarming med Webasto, så skal nok lade det ett par ganger ila vinteren :) 

Lenke til kommentar

Jeg syns samtidig at den hendelsen i dag tidlig var litt merkelig (begge to). Jeg kjørte sist på lørdag og ingen av turene var på under 15 minutter, så syns det er rart det skal ha "drukna" såpass i diesel/sota ned. Kan det være en "one-off" hendelse eller rett og slett litt tilfeldigheter? 

Skal på en liten fjelltur i morgen, så skal kjøre den 30 min fra helt kaldt å se om det gjentar seg :) 

Som sagt over så har jeg elektrisk motorvarmer i tillegg, så får finne meg et godt "opplegg" for å dra nytte av alt jeg har i vinter :) 

Lenke til kommentar

Kopi fra "superb III" flink bruker fra skodaforum.

 

Nå har jeg lagt ned en liten innsats i dette @Core2Duo for å få noen klare svar, og det er definitivt mye (feil)informasjon blant de fleste. Jeg har ringt til et par VAG verksteder i området rundt meg i dag, og fått litt forskjellige meninger og synspunkter av dem, men de ba meg fra begge verkstedene om å ringe til en som jobber med dette. Fikk da tips om en som jobber med dette hele tiden, både service og vedlikhold, men også ettermontering og reparasjoner. Han jeg snakket med har kun jobbet med drivstoffvarmere i over 20 år, så han er vel den mest kvalifiserte jeg har snakket med til å kunne svare skikkelig. Mange forskjellige varmere, løsninger og de har jo forandret seg i løpet av noen år som han sa.

 

En dieselvarmer skal kjøres varm når den først brukes og dvs fra 15-18min avhengig av utetemperatur, men minmum 15min, uansett årstid. Og minst 2 ganger i mnd også på sommeren, for å holde alt i bevegelse. Ellers så kan deler sette seg, og om varmeren ikke kjøres skikkelig varm når den brukes så vil de sakte men sikkert sote seg igjen og tilslutt ikke fungere lenger.

 

Når det gjelder bensinvarmere så er de litt annerledes, ,men han har enda ikke hørt om en eneste bensinvarmer som har sotet og sluttet å fungere pga dette. Han anbefalte likevel å kjøre den varm når den først var i bruk, men den tåler småbruk på en helt annen måte enn en som er drevet av diesel. Kondensering var en av årsakene til at den burde kjøres skikkelig varm, og det gjelder ca 15min der også for å få den gjennomvarm.

Det samme gjelder minst 2 ganger i mnd om sommeren her også, for at det ikke skal sette seg. For det er en del «leamikk» som skal til for at en drivstoffvarmer skal fungere, det er drivstoffpumpe, sirkulasjonspumpe til vannet, etc, og det setter seg til slutt fast om det ikke brukes.

Men soting er ikke tilfelle når det gjelder en bensin drivstoffvarmer.

 

Så da har vi vel fått oppklart litt her, vet ikke hvordan du synes dette høres ut @Core2Duo

Det skader jo ikke om du spør litt når du skal hente din bil om 2-3 uker, men jeg føler meg ganske trygg på den forklaringen jeg fikk i dag :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Oppdaterer denne litt da jeg igjen opplevde en "utblåsning" av eksos fra Webasto noen sekunder i går. Da snakker vi altså eksossky, og ikke bittelitt nede på bakken. Dette skjedde ca. 2 minutter etter jeg begynte å kjøre, og det gikk over like fort som det startet. 

Vil her få presisere at jeg har kjørt varmeren 30 minutter før start mange ganger i det siste uten så mye som antydning til eksos, så klarer ikke helt å tro at den er full av sot og dritt (men jeg kan ta feil). I går gjorde jeg dog ikke det, men hadde på elektrisk motorvarmer en time før kjøring (rundt 0 grader). 

Kjøringen var på vei til VW verksted for å se på noe med girkassa, så de tok en avlesning på bilen og nevnte ikke noe om noen koder på Webastoen (nevnte dette for han i skranka uansett). 

Bilen hadde stått siden fredag (da ble den langkjørt), så jeg syns disse "røykskyene" er litt merkelig 🙃 

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (3 timer siden):

 Oppdaterer denne litt da jeg igjen opplevde en "utblåsning" av eksos fra Webasto noen sekunder i går. Da snakker vi altså eksossky, og ikke bittelitt nede på bakken. Dette skjedde ca. 2 minutter etter jeg begynte å kjøre, og det gikk over like fort som det startet. 

Vil her få presisere at jeg har kjørt varmeren 30 minutter før start mange ganger i det siste uten så mye som antydning til eksos, så klarer ikke helt å tro at den er full av sot og dritt (men jeg kan ta feil). I går gjorde jeg dog ikke det, men hadde på elektrisk motorvarmer en time før kjøring (rundt 0 grader). 

Kjøringen var på vei til VW verksted for å se på noe med girkassa, så de tok en avlesning på bilen og nevnte ikke noe om noen koder på Webastoen (nevnte dette for han i skranka uansett). 

Bilen hadde stått siden fredag (da ble den langkjørt), så jeg syns disse "røykskyene" er litt merkelig 🙃 

Ikke unormalt at det kan komme mye røyk ut av disse til tider. Arbeidsbilen vår er også sånn iblant. Har vært noen uttrykkninger opp gjennom årene av webasto uten utvikling av brann.

 

Screenshot_20231025_110430_Gallery.jpg

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Labelle said:

Ikke unormalt at det kan komme mye røyk ut av disse til tider. Arbeidsbilen vår er også sånn iblant. Har vært noen uttrykkninger opp gjennom årene av webasto uten utvikling av brann.

 

Screenshot_20231025_110430_Gallery.jpg

Det jeg også har blitt fortalt. Bare syntes det var så rart at den røyk så voldsomt på helt tilfeldige tidspunkt. Med mindre det er brennkammer el.l som begynner å bli problematisk. Det virker som den røyken kun kommer når Webastoen starter som hjelpevarmer, og ikke når den startes som parkeringsvarmer. Går dog over etter 1 lite minutt. 

Lenke til kommentar

For hva det måtte nytte:

Har en båt med Wallas-varmer hvor tanken må være montert slik at væskeoverflaten der inne er lavere enn varmeapparatet (eller det må installeres noe ekstrautstyr). Det var det ikke i denne båten da jeg kjøpte den - forrige eier som hadde brukt båten bare om sommeren hadde bare satt en kanne parafin (i anledning salg) rett ved siden av. Voldsom røykutvikling som gjorde bruken umulig.

Nå tror jeg at de fleste varmere er installert korrekt og kanskje Webasto har ikke engang dette krav. Men hva om tanken er helt full og bilen parkerer opp eller ned en bakke slik at dieselen i påfyllingsrøret under parkeringen er høyere enn brennkammeret?

Endret av trikola
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, trikola said:

For hva det måtte nytte:

Har en båt med Wallas-varmer hvor tanken må være montert slik at væskeoverflaten der inne er lavere enn varmeapparatet (eller det må installeres noe ekstrautstyr). Det var det ikke i denne båten da jeg kjøpte den - forrige eier som hadde brukt båten bare om sommeren hadde bare satt en kanne parafin (i anledning salg) rett ved siden av. Voldsom røykutvikling som gjorde bruken umulig.

Nå tror jeg at de fleste varmere er installert korrekt og kanskje Webasto har ikke engang dette krav. Men hva om tanken er helt full og bilen parkerer opp eller ned en bakke slik at dieselen i påfyllingsrøret under parkeringen er høyere enn brennkammeret?

Det er jo faktisk litt interessant. Begge gangene det blåste skikkelig sto bilen i nedoverbakke. Første gangen på tomgang på gårdsplassen (heller ned), og i går så startet den etter jeg hadde begynt å kjøre, da også i en bratt nedoverbakke fra huset. Vet ikke "matingen" med diesel foregår annerledes når bilen går, siden den ikke ryker noe når jeg starter den med fjernkontroll, men det er en interessant tanke. 

Lenke til kommentar

Til info så er nå mysteriet løst. Jeg oppdaget tilfeldigvis i dag at Webastoen ikke starter automatisk når jeg ikke har på noe varme i bilen, så det jeg regner med har skjedd de tre utblåsningene jeg har hatt er at jeg har starta opp kald bil (eller med elektrisk motorvarmer), for så å sette på masse varme. Når jeg setter på lavt først og så gradvis opp så kommer det ingen "røykbomber" :) 

Det er forøvrig greit å vite mtp de gangene jeg må flytte bilen el.l :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...