Gå til innhold

Ufør utregning betaling


galaxyy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (39 minutter siden):

Uføretrygden ved 100 prosent uføregrad vil utgjøre 66 prosent av lønn inntil 6 G. Lønnen som ligger til grunn for uføretrygden er gjennomsnittsinntekten de tre beste av de fem siste årene før man ble syk.

Jeg vet at det er 66 %. men gjelder det beløpet som stør på Likingen? Dvs med feriepenger. Fordi da er totalt ca 300 000.

Endret av galaxyy
Lenke til kommentar
galaxyy skrev (10 timer siden):

Jeg vet at det er 66 %. men gjelder det beløpet som stør på Likingen? Dvs med feriepenger. Fordi da er totalt ca 300 000.

Det er klin umulig for oss å vite nøyaktig hvor mye du kommer til å få. NAV tar utgangspunkt i inntekten din i de 3 beste av de 5 siste årene dine før du ble arbeidsufør. I tillegg så skal den inntekten du hadde de årene justeres opp til hvor mye de kronene da er verdt nå. 

Men hvis vi tar utgangspunkt at dette beløpet faktisk er slik at du fikk 450.000 i oppjustert  lønn, så vil uføretrygden din bli på 297.000 før skatt. 

Skatteprosenten din vil sannsynligvis havne på ca ca 20 % hvis du ikke har andre fratrekk /kapitalinntekter, slik at utbetalingen vil ligge på 19.800 i måneden, bortsett fra juni som er skattefri og desember hvor man betaler halv skatt. 

Endret av leticia
lagt til avsnitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (9 timer siden):

Det er klin umulig for oss å vite nøyaktig hvor mye du kommer til å få. NAV tar utgangspunkt i inntekten din i de 3 beste av de 5 siste årene dine før du ble arbeidsufør. I tillegg så skal den inntekten du hadde de årene justeres opp til hvor mye de kronene da er verdt nå. 

Men hvis vi tar utgangspunkt at dette beløpet faktisk er slik at du fikk 450.000 i oppjustert  lønn, så vil uføretrygden din bli på 297.000 før skatt. 

Skatteprosenten din vil sannsynligvis havne på ca ca 20 % hvis du ikke har andre fratrekk /kapitalinntekter, slik at utbetalingen vil ligge på 19.800 i måneden, bortsett fra juni som er skattefri og desember hvor man betaler halv skatt. 

Jeg har boliglån på 1.4 mill. Har det noe å si ift skatteprosenten?

Endret av galaxyy
Lenke til kommentar
galaxyy skrev (3 timer siden):

Jeg har boliglån på 1.4 mill. Har det noe å si ift skatteprosenten?

Ikke selve lånet, men du vil få skattefradrag på rentene. Du får 22 % mindre skatt å betale av rentene du har betalt. Dvs har du renter på 50.000 så vil du få 11.000 mindre å betale i skatt i løpet av året. :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jarmo skrev (På 15.10.2023 den 1:23 PM):

Uføretrygden ved 100 prosent uføregrad vil utgjøre 66 prosent av lønn inntil 6 G. Lønnen som ligger til grunn for uføretrygden er gjennomsnittsinntekten de tre beste av de fem siste årene før man ble syk.

Hva om man har gått på AAP de årene eller har hatt veldig dårlig lønn?

Også sliter jeg med å forstår reglene for ung ufør. Jeg har søkt uføretrygd som 31 åring men fikk en diagnose da jeg var ca 24-25 år som jeg egentlig kunne søkt ufør allerede da men jeg ville prøve meg i jobb. Må man ha fått uføretrygd før man er 26 får å søke ung ufør eller holder det at man har fått en diagnose som var tilstede langt før den ble stilt som 24-25 åring?

Endret av kisenmedtisen
Lenke til kommentar
kisenmedtisen skrev (På 17.11.2023 den 8:57 PM):

Hva om man har gått på AAP de årene eller har hatt veldig dårlig lønn?

Også sliter jeg med å forstår reglene for ung ufør. Jeg har søkt uføretrygd som 31 åring men fikk en diagnose da jeg var ca 24-25 år som jeg egentlig kunne søkt ufør allerede da men jeg ville prøve meg i jobb. Må man ha fått uføretrygd før man er 26 får å søke ung ufør eller holder det at man har fått en diagnose som var tilstede langt før den ble stilt som 24-25 åring?

Tidligere var det slik at alle de som ble uføre som unge fikk ung - uføretillegg. Dette er nå endret slik at det må en viss alvorlighetsgrad til for  få ung - uføretillegget. I noen saker så blir det vel litt skjønnsmessig også. 

Dette er hva nav sier om ung uføretillegg. Kilde https://www.nav.no/uforetrygd

For å få innvilget rettigheter som ung ufør, gjelder disse tre vilkårene:

  • Du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk.
  • Lege eller spesialist har klart dokumentert at sykdommen førte til uførhet før du fylte 26 år.
  • Du søker om uføretrygd før du fyller 36 år, hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...