Ballalaika Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Rune_says skrev (7 minutter siden): ... som sagt kilden er underordnet så lenge vi kan bekrefte utsagnene. Burde være enkelt å motbevise om et utsagn ikke stemmer. Om du ikke skjønner at å det tatt å forholde seg til konspirasjonsteoretikere i det hele tatt er problemet så er det problemet. Om jeg kommer inn med en mynt og "se jeg fant en tikroning i bunnen av septiktanken!!!" så må jeg nok forvente at entusiasmen over den tikroningen blir litt sånn der overskygget av spørsmålet: "hvorfor driver du å svømmer i septiktanken?!?!!". Just sayin'. Forøvrig har du ikke "bekreftet" noe som helst med de 10 sekundene tatt ut av kontekst. Å hoppe derfra til en kirke i Gaza som ble truffet av en bombe blir i seg selv litt sånn der konspirasjonteoretisk tankegang. Just sayin' 1 1
Snikpellik Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Må da vel kunne gå an å poste fra alle mulige kilder her inne, også konspirasjonsteoretikere som Marjorie Taylor Greene. Det er spesielt interessant hva disse ytterliggående MAGA-folkene sier og mener relatert til denne krigen, ettersom vi vet de har stor påvirkning på presidenten og resten av Trump-administrasjonen. Som igjen har enorm innflytelse både på denne krigen og på Israel. Ifølge israelere flest er det jo de som først og fremst styrer skuta og Israels avgjørelser. 2
Ballalaika Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Snikpellik skrev (10 minutter siden): Må da vel kunne gå an å poste fra alle mulige kilder her inne, også konspirasjonsteoretikere som Marjorie Taylor Greene. Det er spesielt interessant hva disse ytterliggående MAGA-folkene sier og mener relatert til denne krigen, ettersom vi vet de har stor påvirkning på presidenten og resten av Trump-administrasjonen. Som igjen har enorm innflytelse både på denne krigen og på Israel. Ifølge israelere flest er det jo de som først og fremst styrer skuta og Israels avgjørelser. Åpenbart. Det er ikke det som adresseres her. Det er den uironiske og ukritiske bruken av konspirasjonsteorietikere og propagandister som kilder og analytikere. 2
Snikpellik Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) Ballalaika skrev (15 minutter siden): Det er den uironiske og ukritiske bruken av konspirasjonsteorietikere og propagandister som kilder og analytikere. Ukritisk? Brukeren som postet det skrev jo blant annet; Spoiler "Kom over denne videoen som er relevant i retorikken om at all kritikk av Israel er antisemittisk. Gir visse argument for å hevde at Israel faktisk opptrer som anti-kristne (!) Litt tendensiøs/overdrevet tittel, men endel klare eksempler på at Israel har presisjonsbombet kristne kirker og fordrevet kristne palestinere fra landsbyer på Vestbredden." (...) Er enig i at det er mange tildels ikke-etterrettelige personer i den aktuelle videoen. Men finner det artig at MJT (Marjorie Taylor Green) har endret standpunkt fra ganske koko til Israel-kritisk. Det er fornuft i det hun sier om at USA ikke skal sponse millarder av dollar til våpen og bosettinger i Israel - det var da ikke MIGA Trump gikk til valg på? Tucker Carlson vet man aldri hvor man har og er lorden av konspi-teorier, men også han er blitt mer kritisk. Tendensen her er interessant. Helt innafor spør du meg, og det er et interessant og det er (dessverre) viktig å få med perspektivene til MAGA rundt denne konflikten. Jeg poster selv enormt mye her jeg ikke selv er enig i, men det er viktig å få frem ulike sider og syn fra aktørene som påvirker det som skjer. Det er også forskjell på å poste en egen påstand og ikke kunne dokumentere den, enn å poste andres meninger om en sak. Endret 2 timer siden av Snikpellik 3
Rune_says Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Interessant artikkel (som jeg håper selv @Ballalaika er enig i er en objektiv avis) om at en god andel (15%) av bosettere er innvandrede fra New Jersey. 100 000 amerikanere har også presset ut og tatt over palestinske boliger i Jerusalem Mange var opprinnelig progressive amerikanere som kom etter seksdagerskrigen i 1967 og så det som et godt prosjekt å bosette seg på okkupert land. Første intifada 1987 endret dette diametralt og de er nå både blant de mest voldelige og bruker sin vestlige forståelse til effektiv propaganda. Også interessant at fredsprosessen på 90-tallet faktisk kan ha gjort at bosetterne endret seg i negativ retning (negativ i denne sammenhen som mindre tolerant, mindre gode naboer, mer voldelige og ekstreme) https://www.theguardian.com/world/2023/dec/15/biden-extremist-jewish-settlers-travel-ban-loophole Sitat The peace process itself in the 1990s saw hardening of opinion amongst the settler movement who saw their own future in danger.” Hirschhorn estimates that another 100,000 American settlers live in occupied East Jerusalem and the settlement blocs immediately around the city. They have been instrumental in the takeover of Arab homes through well-funded settler organisations. “We see Americans using their skills, both the English language but also their deep ability to connect with western audiences over vocabulary and values, to really radically transform the public relations of the Israeli settler movement to market and justify the project to western audiences,” 2 2
Ballalaika Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Snikpellik skrev (3 minutter siden): Ukritisk? Brukeren som postet det skrev jo blant annet; Skjul innhold "Kom over denne videoen som er relevant i retorikken om at all kritikk av Israel er antisemittisk. Gir visse argument for å hevde at Israel faktisk opptrer som anti-kristne (!) Litt tendensiøs/overdrevet tittel, men endel klare eksempler på at Israel har presisjonsbombet kristne kirker og fordrevet kristne palestinere fra landsbyer på Vestbredden." (...) Er enig i at det er mange tildels ikke-etterrettelige personer i den aktuelle videoen. Men finner det artig at MJT (Marjorie Taylor Green) har endret standpunkt fra ganske koko til Israel-kritisk. Det er fornuft i det hun sier om at USA ikke skal sponse millarder av dollar til våpen og bosettinger i Israel - det var da ikke MIGA Trump gikk til valg på? Tucker Carlson vet man aldri hvor man har og er lorden av konspi-teorier, men også han er blitt mer kritisk. Tendensen her er interessant. Helt innafor spør du meg, og det er et interessant og det er (dessverre) viktig å få med perspektivene til MAGA rundt denne konflikten. Jeg poster selv enormt mye her jeg ikke selv er enig i, men det er viktig å få frem ulike sider og syn fra aktørene som påvirker det som skjer. Den videoen ble ikke postet for å belyse hva kokko-aktører har å si, men som kilde. Det samme kan sies om ørten innlegg med propagandister og konspier som kilder. Det samme kan sies om iherdige forsvarstaler for bla Candace Owens og Carlson Tucker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå