Gå til innhold

Samboer skal kjøpe seg inn i bolig. Finnes det ferdige kontrakter?


Anbefalte innlegg

Hei 

Samboer skal kjøpe seg inn i fritidseiendomen med 25%.

Vi har hatt inne ulike meglere for å få prisantydning, og velger å gå for et snitt av disse summene.

Lurer på om det finnes ferdige kontrakter en kan bruke til dette så en slipper å leie inn advokat og ekstra utgifter der, samt hvordan det gjøres videre med tinglysning og alle andre formelle ting rundt denne prosessen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med å "kjøpe seg inn i bolig" er en ting jeg aldri har forstått.
Altså; enten kjøper man bolig sammen etter man har truffet hverandre, eller så treffer man hverandre og begge selger det de har og kjøper noe sammen.
Men at ene personen i et kjæresteforhold skal betale millioner til den andre kjæresten, som jo kommer til å ha disse pengene liggende å brenne hull i lomma på alskens ferieturer, ved kjøp av bil til felles bruk, osv. er jo bare tull.
De pengene kommer parten som "kjøper seg inn" til å nyte godt av også. i stor grad!
Myyyyyye bedre å bare fortsatt eie det man hadde begge to og nyte livet!
For skulle det gå til H.... så er man iallefall tilbake akkurat der man var.
Lykke til 😂

Lenke til kommentar
ozone skrev (3 minutter siden):

Dette med å "kjøpe seg inn i bolig" er en ting jeg aldri har forstått.
Altså; enten kjøper man bolig sammen etter man har truffet hverandre, eller så treffer man hverandre og begge selger det de har og kjøper noe sammen.
Men at ene personen i et kjæresteforhold skal betale millioner til den andre kjæresten, som jo kommer til å ha disse pengene liggende å brenne hull i lomma på alskens ferieturer, ved kjøp av bil til felles bruk, osv. er jo bare tull.
De pengene kommer parten som "kjøper seg inn" til å nyte godt av også. i stor grad!
Myyyyyye bedre å bare fortsatt eie det man hadde begge to og nyte livet!
For skulle det gå til H.... så er man iallefall tilbake akkurat der man var.
Lykke til 😂

Dette gir absolutt ingen mening. Å kjøpe sammen eller å kjøpe seg inn har samme effekt. Eneste forskjell er dato og verdi på de forskjellige kjøpstidspunkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (7 minutter siden):

Dette gir absolutt ingen mening. Å kjøpe sammen eller å kjøpe seg inn har samme effekt. Eneste forskjell er dato og verdi på de forskjellige kjøpstidspunkt. 

Nei.
Kjøper man sammen bruker begge parter millioner.
Kjøper ene parten seg inn i andre sin eiendom bli ene fattigere, og den andre rikere.
Dette trodde jeg var åpenbart, men likevel forklarte jeg det tydelig i forrige innlegg.
Nå sier jeg det ikke flere ganger😉

Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Nei.
Kjøper man sammen bruker begge parter millioner.
Kjøper ene parten seg inn i andre sin eiendom bli ene fattigere, og den andre rikere.
Dette trodde jeg var åpenbart, men likevel forklarte jeg det tydelig i forrige innlegg.
Nå sier jeg det ikke flere ganger😉

Synes fortsatt ikke det gir mening.

Så gjør vi som du foreslår:

Jeg selger hytten, si 4 millioner, så sitter jeg igjen med 3 millioner etter lån er betalt ned.

Vi ser etter ny hytte til 4 millioner. Jeg har pengene, men samboer må ta lån for å dekke sin del. 

Hvordan er dette annerledes enn om samboer kjøper seg inn i eksisterende hytte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, ozone said:

Kjøper ene parten seg inn i andre sin eiendom bli ene fattigere, og den andre rikere.

Ingen av de to blir fattigere eller rikere. Den som kjøper seg inn flytter verdi fra penger og inn i andel av en bolig; den som selger en andel får penger (som typisk benyttes til å redusere et lån) i bytte mot andel av bolig.
 

Verdien hos begge er den samme både før og etter.

Endret av Phantom Software
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...