Gå til innhold

Micro ATX kort til Ryzen 7 5700G


henninghans

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bygge meg en liten mediepc som skal brukes til lett spilling innimellom (Ikke noe tungt og grafikkintensivt) og lurte på om noen hadde tips om passende hovedkort. Helst ikke over 1000 kr. Maskinen skal ikke overklokkes, og skal brukes hovedsaklig til strømming og blueray/Dvd spilling (Så kortet bør ha minst en SATA tilkobling)

Kortet bør også støtte prosessoren "ut av boksen" siden jeg ikke har noen eldre AMD cpu`er å oppdatere bios med.
Om kortet støtter flashing av bios uten cpu så er det en god løsning, men har enda til gode å se kort i den prisklassen som støtter dette.

På forhånd tusen takk for hjelpen :)

Hilsen Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fflex_InnleggNO skrev (5 minutter siden):

Hei. 

Regner med du skal skal bruke integrerte grafikken i CPUHer er et rimelig valg, støtter 3.gen Ryzen med HDMI/DVI ut

ASRock B550M-HDV

https://www.proshop.no/Hovedkort/ASRock-B550M-HDV-Hovedkort-AMD-B550-AMD-AM4-socket-DDR4-RAM-Micro-ATX/2861101

Hei, helt riktig at jeg skal bruke den integrerte grafikken, og det kortet ser veldig bra ut.

Jeg sjekket supported CPU og 5700 er støttet fra bios versjon 1.70

Er det noen måte å sjekke hvilken bios som kortet leveres med?

Hilsen Henning

Lenke til kommentar
fflex_InnleggNO skrev (33 minutter siden):

Ser at 1.7 ble sluppet i 2021, så jeg hadde turt å ta sjansen på at den har en nyere BIOS enn dette.  Men klart, dersom du skal sikre deg så må du nesten gå for et dyrere et med flashback funksjonalitet. En annen sak å tenke på er du om skal WIFI eller ikke..

Wifi trenger jeg ikke, jeg har kabler dit jeg skal ha maskinen heldigvis. 

Litt irriterende at ikke nettbutikkene/produsenten kan opplyse om slikt, det blir terningkast om det går eller ikke. 

På komplett sin kundeservice fikk jeg vite at dette ikke lengre var nødvendig, men de selger kanskje unna flere hovedkort enn proshop.

Lenke til kommentar

Noen microATX hovedkort som ligger litt over i pris, men som har 2 stk M.2 (i følge prisjakt)

Gigabyte B550M K
ASRock B550M Phantom Gaming 4

Asus Prime B550M-A

ASRock B550M Pro4

Gigabyte B550M DS3H

Om det holder med en M.2 så ser den du har funnet ok ut (ASRock B550M-HDV)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det med pci 3 vs 4 er veldig relevant, så jeg tror jeg faller ned på B550 som dere anbefaler. Når det gjelder antall M2 plasser så tenker jeg at 1tb vil duge, skulle det mot formodning bli snaut så finnes det vel pci kort med ekstra m2 plasser selv om de kanskje blir marginalt tregere?.

Henning
 

Lenke til kommentar
henninghans skrev (12 minutter siden):

Det med pci 3 vs 4 er veldig relevant, så jeg tror jeg faller ned på B550 som dere anbefaler. Når det gjelder antall M2 plasser så tenker jeg at 1tb vil duge, skulle det mot formodning bli snaut så finnes det vel pci kort med ekstra m2 plasser selv om de kanskje blir marginalt tregere?.

Henning
 

pci kort vil virke ja. Hastighet på pci4 er høyere enn pci3, men det skal sies at 4 linjer (4x) med pci3 er ganske bra det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...