Gå til innhold

Skal doble ytelsen med Raspberry Pi 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør du meg begynner Raspberry Pi å konkurrere seg bort i et annet marked der mange heller vil benytte en X86/64 løsning da de prismessig er mer gunstig i forhold til ytelsen man får. Problemet nå er at Raspberry Pi havner i et segment der den er både for kraftig og for dårlig samtidig. Det eneste den har gående for seg er sånn jeg ser det egentlig GPIO-systemet. Hadde en hatt dette på en mini-pc hadde nok veldig mye av markedet vendt seg dit.

Det virker på meg som at det er Raspberry Pi Zero modellene som har mest suksess fordi dem har en uslåelig ytelse sammen med GPIO, så der er de mer i sitt rette element.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, vidor said:

Spør du meg begynner Raspberry Pi å konkurrere seg bort i et annet marked der mange heller vil benytte en X86/64 løsning da de prismessig er mer gunstig i forhold til ytelsen man får.

Heller tvert imot. Pi4 var brått kraftig nok og med god nok IO til å f.eks. funke utmerka som NAS med USB-disker. Det er få andre systemer du får til under tusenlappen, og enda færre med x86.

Lenke til kommentar
On 28.9.2023 at 7:56 PM, barfoo said:

Heller tvert imot. Pi4 var brått kraftig nok og med god nok IO til å f.eks. funke utmerka som NAS med USB-disker. Det er få andre systemer du får til under tusenlappen, og enda færre med x86.

Jeg fikk f.eks en ASUS VM62N intel i5 mini-PC med nVidia GPU og USB 3 til 500 kr. Dette er kanskje i overkant mindre enn en normalt må betale, men det viser litt hva jeg snakker om.

Edit: Maskinen ble solgt som defekt vel å merke, men uansett kunne jeg bruke delene så jeg tok sjansen, men det viste seg at den ikke startet fordi den hadde flatt BIOS-batteri. Byttet dette og alt fungerte som normalt igjen.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Om en sammenligner nytt utstyr så blir det vel noe slik:

For intel x86 så fant jeg f.eks denne til kr 1800, det er uten RAM og lagring: NUC11ATKC2, Barebone, mini-PC, 1 x Celeron N4505 / 2 GHz, RAM 0 GB, UHD Graphics, GigE, WLAN: 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 5.0.

En Raspberry Pi 4 Model B 4GB koster kr 990, og kabinett til den kr 100. I tillegg kommer strømadapter og kjøler til cpu om en skal ha det. Også her kommer lagring i tillegg.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...