Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye skal forlovelsesringen koste?


Gjest bbfa4...643

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Vi er nok forskjellige alle sammen, men jeg er helt enig med deg. 

Noen føler at et forhold blir mer seriøst om man kaster 2-3 månedslønner ut av vinduet, mens andre satser mer på fornuft og hyggelige oppelevser som gir gode minner, utover det å ha en feit ring. 

Ja, og for noen betyr jo en feit ring og en halv årslønn som bryllupsbudsjett alt... Og de angrer fort etterpå når hverdagen og regningene slår til. Jeg synes bare det er viktig at man må være ærlig med seg selv om hva som faktisk betyr noe og ikke bare følge en eller annen oppkonstruert norm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ba4a5...b9f

Jeg er for felles økonomi. Å gifte seg betyr å stifte familie (uansett om man får arvinger eller ei).

Alt mitt er ditt, og alt ditt er mitt.

Så dersom du gir bort en dyr ring, så sørg for at det er felleseie på den :)

Selv fridde jeg med en symbolsk ring, som kostet 169,- på nettet, med en figur som betydde mye for oss/henne. Så fikk vi en bekjent som er gullsmed til å lage gifteringene for hånd. Så vi betalte vel ca dobbelpris for de ift. like ringer som er laget på "fabrikk" men var vel rundt 15 eller noe tror jeg.

Fridde gjorde jeg på stuegulvet, siden jeg visste det ville fremprovosere en privat diskusjon om barn, hva man ville ha ut av livet etc. som vi ikke var helt ferdige å skjønne hverandre fullt ut på.

Jeg blir våt i øyekroken når jeg skriver dette for jeg ble minnet på stunden og reaksjonen hennes. Gift i 10 år til neste år, 2 barn.

 

Anonymous poster hash: ba4a5...b9f

Lenke til kommentar
14 minutes ago, panzerwolf said:

Eller motsatt. Må man bruke mange penger for å bevise noe, så er det kanskje feil? Burde ikke det at man vil ha hverandre være nok?

Uten at jeg har noe statistikk, så sitter jeg med en følelse av at de forholdene der man ikke bruker masse penger på overdådige forlovelser og bryllup er mer robuste. Og det er nettopp fordi man ikke måler verdien av forholdet utifra materielle goder, men det mellommenneskelige og emosjonelle. 

Hun som fridde til meg kjøpte en rimelig ring og så sa hun ett år senere at hun ikke la så mye i forlovelsen. Jeg hadde spart meg for det bryet hvis hun hadde måtte punge ut. Det hadde ikke blitt noen forlovelse.

Lenke til kommentar

Finnes nok ikke et enstydig svar på det. 

Personlig syns jeg det er helt løk å bruke mangfoldige tusenlapper på en ring. Det betyr jo ikke en pøkk om ringen koster 2000 eller 20000 - når den symbolske tingen kun er å "bekrefte" forlovelsen. Ringen blir vel uansett byttet ut med en giftering etter kort tid uansett, så forsvinner den i en skuff - der affeksjonsverdien uansett overgår den materielle verdien; slik at den bare blir "låst".

Men; så det også forskjell på folk. Er man opptatt av bling & diamanter, der man ønsker å smykke seg med rikdom. Så er det nok uhørt med en forlovelsesring som koster mindre enn en anstendig bruktbil. I en slik kultur vil noe annet bli sett på som en tilnærmet fornærmelse. 

Det jeg personlig syns er interessant er psykologien bak et slikt ritualle. Kanskje er en billig ring synonymt med lav alvorlighetsgrad, der det ikke "er så nøye" - mens med en påkostet ring, der man faktisk merker at kontoen blir vesentlig slankere; gir et signal om at "jeg mener alvor". Men så er det vel andre måter å vise dette alvoret på.... for eksempel lang tid og større emosjonell tilknytning, der begge er sikre på sin sak. Har man vært sammen i kun 1 år, og man virkelig ønsker et giftemål, så er det kanskje mer naturlig å svi av litt mer - enn om man har vært sammen i 10 år; og man allerede tilnærmet lever som et gift par. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er vel nok av rikfolk og kjendiser som har kjøpt både dyre biler og hus samt smykker og vesker til damene sine. Mitt inntrykk er at svært få av dem klarer og holde sammen særlig lenge. Så sant ikke pengene da er hovedgrunnen til at forholdet varer. 

Men da glir vi vel egentlig fort over i horeri og gold diggers.

Så jeg tror ikke høyt pengeforbruk på en ring er forenerlig med økt seriøsitet og mer stabilt forhold. Det kan slå begge veier uavhengig om man går med ring til 50.000 eller en ØL-kork rundt fingeren. 

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 3e771...a1f skrev (2 timer siden):

Mine grunner til at jeg ikke emosjonelt støtter dette er et kjøpepress for meg som mann. Er nå disse 3 månedslønningene før eller etter skatt? Hvis etter skatt, er det da før eller etter alt av faste utgifter? Hele tanken om 3 måneder er en vrangforestillingen. Om f.eks. jeg jobber i finanseliten så skal min ringe ha xx i verdi, la oss si jeg mistet den jobben og er nå medarbeider på Coop, da er min verdi som mann mindre verdt kun pga. denne gaven i form av ring skal følge min karriere.

Litt usikker på om den gamle regelen tek utgangspunkt i før eller etter skatt, men den tek i alle fall ikkje omsyn til utgifter.
Noko av grunnen til at ein baserte forlovelsesringen på månadslønn var at det var ein måte å demonstrere både ovanfor kjæresten og alle andre kva ein hadde i lønn utan å seie lønna høgt.
Dette førte til at det gjekk litt inflasjon i systemet sidan dei som ikkje tente så veldig godt brukte meir enn to månadslønningar slik at det virka som at dei hadde meir i lønn enn kva dei i realiteten hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...