Gå til innhold

Reklamasjonsrett på produkt kjøpt i USA, som så er byttet til nytt produkt på utvidet garanti i Norge?


Reeve

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et sett AirPods Pro høsten 2019. På grunn av problemer med knitring/støy ble disse levert inn til Eplehuset. 16.12.2020 ble de "byttet i et nytt fungerende produkt etter som feilen ikke kunne repareres". Eplehuset skriver også at "Servicen ble dekket under utvidet garanti".

AirPodsene er altså kjøpt i utlandet, men erstattet med nytt produkt hos Eplehuset i Norge. Er jeg da dekket av norsk reklamasjonsrett eller ikke?

Spørsmålet er relevant da jeg har fått en ny, urelatert feil i ene airpoden (løs del inni, og mikrofonen ser ikke ut til å fungere). Jeg har enda ikke vært i kontakt med Eplehuset, men tenkte å forhøre meg her først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok et krav mot apple ja, men ikke nødvendigvis mot eplehuset. Så da kan du i værste fall måtte kjøre den selv mot importør, siden Eplehuset ikke er selgeren.

Dog er min erfaring veldig god ift med appleprodukter og reklamasjon her i norge, og det stilles generellt få spørsmål. Viktig å opprettholde gode kundeforhold, og kostnaden er nok minimal ift å miste deg som kunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må skille imellom garanti og reklamasjonsrett. Et produkt solgt utenfor Norge har ikke reklamasjonsrett, ei heller har et erstatningsprodukt gitt under garanti reklamasjonsrett. Du har mao kun Apple sin egen garanti og consumer protections i landet produktet originalt ble kjøpt. Det kan være nok, men det må nesten Apple eller Apple sine samarbeidspartnere svare for, men reklamasjonsrett har du ikke (ei heller har du betalt mva på varen, så du bør ikke akkurat føle deg snytt når den norske stat ikke kan pålegge en utenlandsk aktør å gi deg norske rettigheter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...