Gå til innhold

Hvordan skal jeg kreve inn penger fra ett firma?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lagde nye nettsider for ett firma og det for det skulle jeg få 150.000. Det var en enkel oppgave som bare tok en uke. Jeg kunne gjort jobben gratis for det var ikke mye å gjøre men de insisterte på at jeg skulle få betalt.  Jeg har det skriftlig at firmaet skal betale meg 150k. Men hvis jeg kontakter dem nå sier de plutselig at de ikke har råd til å betale meg eller "vi kan betale deg om 6mnd"... Det koster penger å sende firma til skifteretten, og tror ikke økonomien i firmaet er spesielt god. Har vurdert å kontakte et regnskapskontor/innkassobyrå men de vil ha penger for oppdraget. Litt usikker på hvordan gå fram..

Tar gjerne imot tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør gjøre er å finne ut av hva som gjør at de har penger om seks måneder som de ikke har i dag. Er dette et seriøst utspill, eller prøver de å kjøpe deg unna med vage løfter om mulig betaling i fremtiden? Seks måneder er veldig lang tid å skulle vente på 150k, men samtidig veldig kort tid å skulle skaffe 150k på hvis man ikke skal låne dem helt eller delvis. Særlig hvis man tar hensyn til at forsinkelsesrentene på 150k over et halvt år er over 8000 kr i seg selv. 

Det andre du bør gjøre er å stille krav om en nedbetalingsplan. Det finnes ganske mye handlingsrom mellom de tre punktene 150k i dag, 25k i måneden, og 150k om seks måneder. Hvis svaret på "hva kan du betale meg i dag/i måneden" er null, så sier det ganske mye om hva de kommer til å svare på samme spørsmål seks måneder fra i dag. 

Det tredje du bør gjøre er å anse disse pengene som tapt, og at alt du får er en bonus. Et firma som tilbyr 150k for en jobb som oppdragstaker i utgangspunktet ikke var innstilt på å ta penger for, og deretter ikke er i stand til å betale den prisen de selv har satt/tilbudt, er i den nedre delen av seriøsitetsskalaen. 

Det fjerde du bør gjøre er å håpe at dette firmaet går konkurs eller totalnekter å betale før 31.12. slik at du kanskje slipper å føre dette som inntekt på din skattemelding. Skatteetaten er ikke veldig opptatt av om du har fått betalt eller ei, de er opptatt av om du har fått rett til å få betaling (og, for lønnsinntekt, om skyldneren er i stand til å betale). Det samme gjelder for merverdiavgift. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...