Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmeapparat fungerer ikke. Toyota Rav4 2006


Tibeth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Når du trykker på knappen for å få luft til frontrute å også ned på beina aktiverer du en liten elmotor (step motor ) som vrir ett spjeld inni varmeapparatet. Overføringen fra denne el motoren til spjeldet kan være knekt eller hoppet av. 
 

Ta av deksel over pedal settet, å se etter to motorer som er skrudd på siden av varme apparatet. 

Endret av MAtroxX
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe enn nødvendigvis behøver diagnose utstyr til

som oftest har biler med digitalt panel en eller annen form for selv test funksjon (en kombo av mange tastetrykk i en gitt rekkefølge. 
men uansett, mitt råd er å tenke enkelt å sikt problemstillingen inn på det mekaniske. Det er som oftest der det svikter. 
 

første en gjør er å lokalisere de aktuatorene som blir tatt i bruk når en trykker på panelet, trykk på knappen å se hva som skjer. 
 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
MAtroxX skrev (På 20.9.2023 den 2:30 AM):

Når du trykker på knappen for å få luft til frontrute å også ned på beina aktiverer du en liten elmotor (step motor ) som vrir ett spjeld inni varmeapparatet. Overføringen fra denne el motoren til spjeldet kan være knekt eller hoppet av. 
 

Ta av deksel over pedal settet, å se etter to motorer som er skrudd på siden av varme apparatet. 

Hei! Tenker du at det er elmotoren eller noe som hører til den som er problemet? Har fått tak i et brukt varmeapparat nå :) 

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Tibeth skrev (12 timer siden):

Hei! Tenker du at det er elmotoren eller noe som hører til den som er problemet? Har fått tak i et brukt varmeapparat nå :) 

image.jpg

image.jpg

Den elmotoren på siden der, er for å regulere luft veien ut fra varmeapparat registeret. sett den over på det nåværende varmeapparatet
 

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (På 20.9.2023 den 2:30 AM):

Når du trykker på knappen for å få luft til frontrute å også ned på beina aktiverer du en liten elmotor (step motor ) som vrir ett spjeld inni varmeapparatet. Overføringen fra denne el motoren til spjeldet kan være knekt eller hoppet av. 
 

Ta av deksel over pedal settet, å se etter to motorer som er skrudd på siden av varme apparatet. 

Da var jeg gjerne innpå noe i denne komentaren.

Teksten jeg skrev er på skjennerelt basis, så vilken side eller hvor komponentene er varierer jo. 
 

kan du ta flere bilder av den defekte komponenten? 
denne knekte delen eller armen som er som er hoppet av, ta gjerne ett bilde av den

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (27 minutter siden):

Da var jeg gjerne innpå noe i denne komentaren.

Teksten jeg skrev er på skjennerelt basis, så vilken side eller hvor komponentene er varierer jo. 
 

kan du ta flere bilder av den defekte komponenten? 
denne knekte delen eller armen som er som er hoppet av, ta gjerne ett bilde av den

Ja tror du har helt rett :) Fikk av tannhjulet i bilen nå. Ser ut til at den kan være den lille plastdelen som gjør at den hopper av. 

image.jpg

Lenke til kommentar

Her er det mye som er anderledes enn det jeg er vant til

 

selve dette hjulet du viser bilder av har glidespor i hjulet som det mest sannsynlig skal være enn tapp inni for å regulere hjulet. 
hjulet har også tann krans som på siste bilde er renere enn det første bildet. 
Noe får meg til å tenke at den varianten på på siste bildet er av en annen variant. For meg kan det se ut som en mekanisk variant og en med clima/auto regulering 

 

Vilken plast del mener du er ødelagt, ta gjerne flere bilder 

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (22 minutter siden):

Haha, den delen på siste bildet viser sikkert bakside/underside

 

bare jeg som er treg i dag sikkert

Ja stemmer at ene er overside og andre er underside :) fikk ikke byttet tannhjulet, men fikk festet spjeldet slik at luften kommer opp i frontruta så får det bare vær sånn nå. Tusen takk for all hjelpen! :) 

Lenke til kommentar

Når du får montert friske deler igjen så kan det være at fremgangsmåten for enkel test/diagnose av systemet fra denne linken kan brukes. https://www.rav4world.com/threads/automatic-climate-control-limited-diagnostic-test.296661/

Den midlertidige løsningen - du har sikkert tenkt på det men det er ikke noen sjanse for at kontrollenheten for styring av spjeldene etc. ‘plutselig’ aktiverer noe (mekanisk) som gjør vondt verre pga. den midlertidige løsningen? Tenker om noe brekker pga. at du festet det i statisk posisjon 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...