Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Takfornying?


Anbefalte innlegg

Jeg har et hus som er 6 år gammelt. Taket er altså ikke spesielt gammelt.
Men i vinter fikk en takstein frostspreng(se vedlagt bilde).

Jeg antar derfor at taksteinen må byttes. Da må uansett noen opp på taket.


Taket har heller ikke blitt rengjort siden det var nytt(6 år). Det er dannet noen synlige moseflekker på ende-kanten av hver takstein, men selve flatene på taksteinene ser rene ut(se vedlagte bilde).

Når jeg uansett skal betale noen for å klatre opp på taket og bytte taksteinen, bør jeg kanksje like gjerne også betale for å rengjøre taket og takrenner for mose?

Og når det først er gjort, så kan jeg kanskje også ta med impregering for å utsette nye moseangrep og forhåpentligvis også forstspreng?

Fikk pris på 25.000kr for inspeksjon, bytte av taksteinen, vask og impregnering.

Verdt det?
Eller bare leve med ødelagt takstein? Eller bare betale for bytte av taksteinen og ikke noe vask?

371751673_6584955031586732_4230041970593365649_n.jpg

tak2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drogin skrev (På 31.8.2023 den 11.43):

Fikk pris på 25.000kr for inspeksjon, bytte av taksteinen, vask og impregnering.

Hørtes mye ut men kjenner ikke den type stein; ofte må man ta opp et større antall stein i høyden/bredden for å komme til så det kan være del av kostnadsbildet (i tillegg til sikringstiltak som stillas etc.).

Har du sjekket hva slags garanti produsenten gir? Hva sier nevnte produsent om vedlikehold av steinen?

Ville uansett ha innhentet tilbud fra flere 😊

Lenke til kommentar
Drogin skrev (På 2.9.2023 den 7.02):

Betongtakstein ja. Flat betongtakstein. Ser mer moderne ut, men er mer utsatt enn de med bølger/svai.

Men hva er det som er vanlig å bruke på hus i dag da?

Decra og alle kopivarianter powertekk/aerodek/blikk osv... raskt å legge med lav vekt. Ser pent ut også. Stein/betong er jo grisetungt. Vil tro ofte hus må dimmensjoneres ekstra for dette. Som igjen gjør det dyrere totalt.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...