Gå til innhold

Måle WIFI signalstyrke på Iphone?


Anbefalte innlegg

Kan dette i det hele tatt gjøres? Har nå prøvd noen apper lastet ned fra appstore som påsto at dem skulle det. Det appene gjør er å teste hastighet/båndbredde til en testserver. Ingen informasjon om signalstyrken. Prøver å finne ut hvor på området det er dårlig wifi signal, og vil ikke ha andre variabler med i testen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 9/5/2023 at 8:16 PM, RaymondK said:

Er det denne? Den får jeg isåfall ikke mye ut av, bortsett fra den grønne lampa ;)

 

IMG_0373.thumb.PNG.b05758eecc111d3c40426bbd7e1337b7.PNG

 

Etter du har installert Airtport Utility må du gå inn i innstillinger.   Skroll deg ned til du finner Airport app-en og velg denne.  Her må du aktivere Wifi-Søk.

Deretter starter du Airport Utility på nytt, og du skal få et valg som heter "Wifi-Søk" opp i høyre hjørne i appen.  Velg dette og telefonen vil starte å søke etter nettverk.   Du vil se SSID, kanal som er benyttes og RSSI signalstyrke (vist i dBm).

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Apple blokkering i IOS etter det jeg har lest også.

Android null problem med f.eks. WiFi Analyzer appen.

Apple vs Fornuft:  1 - 0

Like smart som når Apple hevder at IOS er blitt mer intelligent samtidig som ny versjon ikke klarer å kjøre (selv i en eller annen emuleringsmodus) eldre apper.  Kjøpte iPad på IOS7 nivå for en spesifikk app.  Appen er feilfri men ikke snakk om at senere IOS versjoner tillater at den kjøres fordi studenten som lagde den ikke oppdaterer den.  "Abandonware" pga de hyppige IOS oppdateringene er et reelt problem.

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (37 minutter siden):

Etter det jeg har lest en eller annen gang så slipper ikke IOS gjennom informasjon om signalstyrke...

Stemmer. Jeg så på dette selv for noen år siden, da jeg hadde behov for å gjennomføre dekningskontroll av trådløse nettverk. iOS/iPadOS har aldri åpnet for dette, så jeg bruker en Androidenhet eller Windows-laptop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Merkelig at ikke folk får Airport-appen til å fungere på iPhone, fungerer fint på min iPhone 15 Pro Max med nyeste iOs-versjon. Det samme på iPad'en. Legger ved skjermbilde hvordan det ser ut når den søker etter nett pluss valgene som ligger under "Innstillinger" for appen. SSID'ene som viser arbeidsgiveren min er sensurert.

IMG_5141.thumb.PNG.6b6da5462458512f136b4caa5e477651.PNG

IMG_5140.thumb.PNG.587d7c277908242959cb5c3d25c8603f.PNG

 

Lenke til kommentar

@Hedonism Du har rett.  Lastet ned appen til min iPad og aktiverte WiFi Søker  men ble først bare sittende å se på en skjerm som bare søker...

Så etterhvert la jeg merke til at ganske anonymt oppe i høyre hjørne er det Wi-Fi-søk i blå tekst på sort bakgrunn... klikker jeg denne får jeg opp liste over nettverk som vist hos deg.  Men er jo veldig basic da... ingen grafer av signalstyrke vs kanal osv og med attpåtill grå tekst på hvit bakgrunn så forklarer det den lave score'n

Men ok, da er det en (veldig basic) mulighet.   Hadde jo vært greiere om Apple tillot dette generelt for apper da... ikke diskriminere og bare gi sin egen app mulighet til å vise dette.

Lenke til kommentar
5 hours ago, RaymondK said:

Den er faktisk ikke på listen under instillinger. Heller ingenting om jeg søker i instillinger. Kanskje nyere IOS versjoner ikke har støtte?

Har IOS 17.02 på min telefon og her ser du skjermdump fra telefonen.

 

Som du ser så er appen "AIRPORT" veldig synlig under innstillinger og når en går inn i innstilling for app så er opsjon for aktivering av "WIFI-SØK" nederst. 

 

 

IMG_1123.PNG

 

IMG_1124.PNG

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (42 minutter siden):

@Hedonism Du har rett.  Lastet ned appen til min iPad og aktiverte WiFi Søker  men ble først bare sittende å se på en skjerm som bare søker...

Så etterhvert la jeg merke til at ganske anonymt oppe i høyre hjørne er det Wi-Fi-søk i blå tekst på sort bakgrunn... klikker jeg denne får jeg opp liste over nettverk som vist hos deg.  Men er jo veldig basic da... ingen grafer av signalstyrke vs kanal osv og med attpåtill grå tekst på hvit bakgrunn så forklarer det den lave score'n

Men ok, da er det en (veldig basic) mulighet.   Hadde jo vært greiere om Apple tillot dette generelt for apper da... ikke diskriminere og bare gi sin egen app mulighet til å vise dette.

Jeg syntes appen er ganske basic ja, men den er nyttig for de gangene jeg kun har mobilen på meg til å få et kjapt overblikk over nettverk i nærheten.

Når jeg har satt opp mesh i boligene våre så benytter jeg laptop for å finne best mulig plassering av aksesspunktene, og ikke minst for å se hvilke kanaler nettverk i nærheten benytter seg av, styrken fra dem osv. 

 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (10 timer siden):

Merkelig at ikke folk får Airport-appen til å fungere på iPhone, fungerer fint på min iPhone 15 Pro Max med nyeste iOs-versjon. Det samme på iPad'en.

Takk!! Hadde ikke fått med meg det nederste valget (WiFi-søker) i innstillinger. Funker nå.

Kan det være at Apple ikke har åpnet tilgangen til dette for 3. parts apper? På Android har jeg flere jeg bruker, men ingen er fra Google.

Lenke til kommentar
zanta skrev (18 minutter siden):

Takk!! Hadde ikke fått med meg det nederste valget (WiFi-søker) i innstillinger. Funker nå.

Kan det være at Apple ikke har åpnet tilgangen til dette for 3. parts apper? På Android har jeg flere jeg bruker, men ingen er fra Google.

Stemmer det, Apple har ikke gitt tilgang til dette for 3.parts-apper. Så eneste appen som har denne funksjonaliteten er Airport, er vel bedre enn ingenting 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...