Gå til innhold

– Ein trend som har overraska alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er så dritlei høye priser på GPU og hva det koster å game i 4k at dette toget har jeg hoppet av nå. Rett og slett ikke verd det så lenge man ikke sitter 24/7 for min del i alle fall. Da er det like greit å prøve være fornøyd med en konsoll som varer noen år uten å måtte tenke på bytte hardware eller tømme lommeboka. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vinklingen på problemet i artiklen "Mange som ikke har råd", jeg tror det er vell så mange som har råd (som meg) men vurderer det alivkell til at det er ikke så gøy med skjermort at man betaler 20 000 + å vet fint lite om hvor lenge denne sykt høye prisingen varer, en god stund virker det som.

Kjøpte alltid Highend kort tidligere & det var en artig hobby så lenge det varte, men ikke så gøy at jeg betaler prisene satt i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som en ivrig PC bygger så har jeg fullstending falt av. Jeg synes prisene på de nye kortene er så useriøse at jeg får vondt i magen. Vi snakker altså om en dobling i pris på de mer premium gpuene. Jeg kjøpte min 1080ti splitter flunka ny fra komplett til 8490 kroner når kortet var helt nytt. Nå koster tilsvarende kort fra samme merke 17 190. Helt latterlig, og jeg har bestemt meg for å drite i PC gaming når 1080ti min dør. 

Kommer ikke på tale å bruke to hele månedsleier på et grafikkort, da funker PS5 min fint. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette vil naturlig nok forplante seg inn i hva utviklere tar sikte på. Hvis veldig få har high-end kort gir det tilsvarende lite mening å investere i grafikk og assets som bare high-end kort kan utnytte.

Titler som kommer ut i dag ble planlagt før priseksplosjonen, men i de kommende årene skal vi regne med at det også blir mindre behov for high-end korttene.

Lenke til kommentar

Dette er jo en reaksjon på at folk (unnskyld hvis du nå føler deg truffet) var noen komplett idioter å kjøpte skjermkort til en sinnsyk pris. Kjenner en som blant annet kjøpte et 3080 10GB til sum 19500,- på finn.... yepp jeg kalte ham en forbanna idiot...

Selvfølgelig følger alle de store med (Nvidia, AMD, Intel, Asus, MSI, etc etc) med i timen. De ser jo at folk er idioter og er villige til å kaste penger etter de. Ergo så sitter investorer og sier "hey... money" og da sier jo selvsagt Nvidia at da skal ha kaffe, fløten og hele koppen. De kan skylde på at det er dyrere ditt og dyrere datt... pisspreik. Jada hadde det stemt så hadde prisen da gått opp med 1500 - 2000,- for high end segmentet. At det går opp som det gjorde nå med 4xxx serien er rein grådighet. En grådighet bestilt av oss forbanna forbrukerene som sa "jada jeg betaler samme f*** hva det måtte koste for å mine noen forbanna coins"

Nå har endelig det faenskapet krasjet og er relativt stille (takk gud) men selvsagt sier store selskap "money money"

Det som er synd for oss som synes det er gøy med data og liker å bygge etc... Er at det er ikke gøy når GPU koster 16000 - 20000 og da har du jaggu ikke topp kortet engang.... Også ikke glem CPU prisene. De har jo også flydd i taket for high end modellene... Hovedkort.... De prisene er jo like idiotiske som GPU. Alltid vært fornøyd og fan av ROG serien til ASUS. Holdt med primært til Hero. Ikke lenge siden så kostet hero kortet mellom 3000 og 4000 kroner... Nå koster det jaggu nesten 8000!!!

Jeg og flere andre jeg kjenner har snakket om denne trenden og vi er vel jevnt over enige. Fortsetter denne negative trenden noe vi er rimelig sikre på at det vil gjøre så er den dataen vi sitter på idag den siste vi har bygd... Og egentlig så er det trist spør du meg. Dette er en hobby som har gitt meg og mange andre MANGE timer med gleder (og frustrasjoner)

Jada jeg kan sikkert bygge en ny med et 4060 kort etc. Men det skjer bare ikke da jeg vil ha i minimum xx70 serien. Helst xx80 eller xx90 serien. Men det skjer bare ikke.

Var meget heldig å fikk tak i helt nytt 3080 12GB til 8999,-

Det er en pris jeg er villig til å betale for high end serien. Greit at xx90 er galskap dyrt men hey... Skal du ha det helt beste så får man også regne med å betale litt for det.

Synd er det også at det ser ut som alle store selskap der ute mildt sagt gir faen i at de på denne måten "dreper" en stor del av en industri på jakt etter kjappe penger... Men jeg stemmer med lommeboka.

Jeg mener at en komplett high end PC ikke bør koste mer en 25 000 - 30 000 kroner. Dette er MER en nok i mine øyne. Nå for du jo knapt nok GPU, CPU og HK for den summen... også må du ha alt det andre også...

Lenke til kommentar

På 70 Tallet var heller ikke PC "allemans" eie (ganske langt fra også), det startet vell med Vic 20 - Spektrum 48k - commodore 64/128 - Amiga - Playstation 1 & først her begynte Pc komponenter å bli så billige å skjermkort/lydkort design startet å bli rettet mot "ungdom" forbrukere å vi stod i kø på butikken som lå i Sandefjord :), happy times.

Men ja dette er vell tilbake til 70 tallet da det ender med at dette er for spesielt intresserte. Så blir det sikkert etter hvert som nevnte her ikke noe marked for High End Pc spilling lenger så dreper de seg selv eller skyter seg selv i foten som det heter.

Jeg har også alltid kjøpt High-End så skal jeg gidde på det helst være 4090 men pga prisen så stoppet det for meg på 2080 som jeg sitter på enda ... Jeg kommer tilbake om High End pris på skjermkort er fra 6 til 8 tusen, om det fortsatt lages spill som trenger det.

ps5 antar jeg ca har lik ytelse med min PC Rig med 2080 (?) om prisene fortsetter blir det trolig kjøp av konsoll på PS6

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man må ha så dyre kort for å nyte spilling og de siste spillene som kommer ut.

Det siste kortet jeg kjøpte var gtx1070ti for den nette sum av 4000,- dette synes jeg var smertegrensen.

Det durer å går enda, og jeg kan fremdeles spille alle spill jeg ønsker. 1080p - perfekt, 1440p - veldig god opplevelse. 4k - det går. Oppgraderte pcen min for en stund siden, og valgte da å prøve ut AMD 5600x. Skjermkortet tok jeg ut av gamle pcen og puttet inn i den nye. Mer fps - all good. 

 

Vil man ha det beste, som jeg merker er en trend, så må man betale. Slik har det alltid vært! Men skjønner i grunnen frustrasjonen til folk. Men start med å skru ned egne forventninger, så følger nok skjermkortprodusentene etter om ingen kjøper det beste av det beste.

 

"Man kan fremdeles nyte en rask bil selv om det ikke er en Lamborghini eller Ferrari"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev:

På 70 Tallet var heller ikke PC "allemans" eie (ganske langt fra også), det startet vell med Vic 20 - Spektrum 48k - commodore 64/128 - Amiga - Playstation 1 & først her begynte Pc komponenter å bli så billige å skjermkort/lydkort design startet å bli rettet mot "ungdom" forbrukere å vi stod i kø på butikken som lå i Sandefjord :), happy times.

Men ja dette er vell tilbake til 70 tallet da det ender med at dette er for spesielt intresserte. Så blir det sikkert etter hvert som nevnte her ikke noe marked for High End Pc spilling lenger så dreper de seg selv eller skyter seg selv i foten som det heter.

Jeg har også alltid kjøpt High-End så skal jeg gidde på det helst være 4090 men pga prisen så stoppet det for meg på 2080 som jeg sitter på enda ... Jeg kommer tilbake om High End pris på skjermkort er fra 6 til 8 tusen, om det fortsatt lages spill som trenger det.

ps5 antar jeg ca har lik ytelse med min PC Rig med 2080 (?) om prisene fortsetter blir det trolig kjøp av konsoll på PS6

Forskjellen på før og nå er at man nå må betale 20.000 for eneste forskjellen er " realistiske skygger og lys " , grafikken er ikke blitt penere fra forrige generasjon. Ja industrien har malt seg inn i et hjørne .
Lenke til kommentar
1 hour ago, TwoFace said:

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man må ha så dyre kort for å nyte spilling og de siste spillene som kommer ut.

For min del er det bare noe som henger igjen. Har alltid kjøpt high-end gaming pc, før la man merke til stor forskjell på det også. 

Ser at 3080 kortet mitt var veldig overkill med det jeg spiller til vanlig. Hadde nok vært bedre å holdt seg til xx60 serien også jevnlig oppdatere, istede for at jeg nå sikkert venter til 5080/6080/7080 (kommer an på vr). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...