Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte ut kjøkken - Rørlegger


Anbefalte innlegg

Skal bytte ut det gamle kjøkkenet, og henter nå inn priser på rørlegger. Oppvaskmaskin, varmtvannsbereder og vask står der det er i dagHar kun fått en pris på 29 000 inkl mva foreløpig som inkluderer:

- Utkobling før demontering.

- Ny varmtvannsbereder 120 L og legging av nytt pex rør til vask. Dette er ca 1 meter. 

- Montere ny kjøkkenkran som er kjøpt av meg.

- Koble på stengekraner.

- Koble vann og avløp til oppvaskmaskinen. 

- Ny lekkasjestopper / Aquasafe med sensor

- Montere ny vannlås og koble på avløpet.

Inkluderer også alt av materialer.. Står ikke spesifikt hva, og vet ikke om det er så mye mer materialer?.

 

Jeg synes dette virker fryktelig dyrt? En 120 L varmtvannsbereder koster 5-6000 på Megaflis. Står ikke spesifisert hvilken Aquastop det er. Ser de varierer i pris mellom 2500 og 8000, men har ikke bedt om den dyre hvor man kan stoppe den med et tastetrykk fra utgangsdøra.

Hvor mange timer vil en slik jobb ta, og hva tenker dere om prisen?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, vidor said:

Er nok varmtvannsberederen som drar opp prisen. Det er normalt mye mer jobb å bytte enn folk tror.

Spesielt om den gamle er av en eldre modell, rørleggeren holdt på en hel dag hos meg fordi rørene og tanken var fulle av kobberslam.

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
WiiBoy skrev (20 minutter siden):

Du glemte to vesentlig punkt; 

  • garanti
  • reklamasjon

Ansvar for vannskader ved feil koster.

En god håndtverker slippet å ta dette med i sine beregninger.

Min erfaring er at aller fleste garanti og reklamasjonssaker går på produsent av materialet, ikke dårlig utfør arbeid av håndtverkere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
danne87 skrev (1 time siden):

Skal bytte ut det gamle kjøkkenet, og henter nå inn priser på rørlegger. Oppvaskmaskin, varmtvannsbereder og vask står der det er i dagHar kun fått en pris på 29 000 inkl mva foreløpig som inkluderer:

- Utkobling før demontering.

- Ny varmtvannsbereder 120 L og legging av nytt pex rør til vask. Dette er ca 1 meter. 

- Montere ny kjøkkenkran som er kjøpt av meg.

- Koble på stengekraner.

- Koble vann og avløp til oppvaskmaskinen. 

- Ny lekkasjestopper / Aquasafe med sensor

- Montere ny vannlås og koble på avløpet.

Inkluderer også alt av materialer.. Står ikke spesifikt hva, og vet ikke om det er så mye mer materialer?.

 

Jeg synes dette virker fryktelig dyrt? En 120 L varmtvannsbereder koster 5-6000 på Megaflis. Står ikke spesifisert hvilken Aquastop det er. Ser de varierer i pris mellom 2500 og 8000, men har ikke bedt om den dyre hvor man kan stoppe den med et tastetrykk fra utgangsdøra.

Hvor mange timer vil en slik jobb ta, og hva tenker dere om prisen?

 

 

 

Jeg synes ikke dette var et dårlig tilbud.

I tilbudet har de lagt i grunn befaring: kjøring til og fra din bolig, timepris for befaring, organisering av utførende håndverker og innhenting av priser for materialer, bl.a. og risikoen for dette står på de.

Så utførende: Personalkostnader (gjelder for øvrig overstående også), timepris/arbeid og kjøring.

Påslag: 10-20%,  samt ekstra fordi de gir fastpris.

Om du ikke har det for travelt, hent inn pris fra en konkurrerende leverandør.

Det du i tillegg må ha i mente ved valg av leverandør er at de bør være langsiktige, slik at du er sikker på at de ikke går konkurs før garanti og reklamasjon.

Personlig ville jeg heller betalt 10% mer hos en stabil leverandør.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Bugle said:

En god håndtverker slippet å ta dette med i sine beregninger.

Min erfaring er at aller fleste garanti og reklamasjonssaker går på produsent av materialet, ikke dårlig utfør arbeid av håndtverkere.

Dersom det er noe galt med en del, så dekkes delen. Jeg tror ikke arbeidet dekkes. Rørleggeren kommer under B2B juss, og er ikke en forbruker som du ville vært.

Vannskader pga feil på arbeidet, går direkte på rørleggeren.

Ps. Folk som er sååååååå flinke at de ALDRI gjør feil, hadde jeg styrt unna. Alle kan gjøre feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
WiiBoy skrev (27 minutter siden):

Dersom det er noe galt med en del, så dekkes delen. Jeg tror ikke arbeidet dekkes. Rørleggeren kommer under B2B juss, og er ikke en forbruker som du ville vært.

Vannskader pga feil på arbeidet, går direkte på rørleggeren.

Ps. Folk som er sååååååå flinke at de ALDRI gjør feil, hadde jeg styrt unna. Alle kan gjøre feil

Seriøse bedrifter regner ikke inn eventuelle garantier eller reklamasjon i sine tilbud.

Følgeskader av en defekt del dekkes av forsikringsselskap til en av partene.

Edit: Å forsikre seg mot dette har en ubetydelig kostnad for forbrukere

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
WiiBoy skrev (38 minutter siden):

Ps. Folk som er sååååååå flinke at de ALDRI gjør feil, hadde jeg styrt unna. Alle kan gjøre feil

Nå overdriver du.

I de aller fleste tilfeller gjør fagfolk akkurat slik de skal.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...