Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pålegg om utbedring av avløpsanlegg - Manglende dykker


Anbefalte innlegg

Kommunen har gitt meg beskjed om at avløpskummen må utbedres. Jeg har fått tak på de nødvendige delene (se bilde), men aner ikke hvordan de skal settes sammen eller hvordan de skal fungere.

Dette skriver kommunen:
Din tank manglet dykker. Dykkeren gjør at vannet som går til infiltrasjon ikke tas fra topplaget. Det er krav om å ha fungerende dykker i anlegget.
Fra Miljøblad 48:
Utløpet fra slamavskilleren skal ha en flyteslamskjerm eller dykker som holder tilbake flytestoffer. Tverrsnittet på utløpssonen skal være så stort at man oppnår en lav vertikal utstrømningshastighet.
Dykkere eller flyteslamskjermer skal være godt synlige og sikret slik at de tåler at tømmeslangen kommer borti dem.

Kan noen hjelpe meg?

IMG_1457.jpeg

IMG_1458.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kun arbeidet med overvann, så jeg tør ikke uttale meg om svartvann. Dykkeren på bildet mitt er ment for sandfangskummer, men prinsippet er nok det samme.

Poenget med en dykker er at vannet ikke blir tatt fra overflaten, ja. Tyngre partikler synker til bunn, lette partikler flyter på overflaten og en dykker sørger for at det er det "rene" vannet rett under overflaten som renner ut.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Du må vri t-koplinga 90 grader mot klokka. 

Du skal ha ein røyrbit som stikk vertikalt ned i vatnet slik at vatnet som renn ut blir henta under overflata. Så må du ha ein røyrbit som stikk vertikalt rett opp, denne fungerer som snorkel slik at det ikkje blir fanga luft i dykkeren som hindrar vatnet i å "renne oppover". Snorkelen må stikke så høgt opp at det ikkje er fare for at overflatevatn kan renne ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...