Gå til innhold

Internasjonalt sim kort


Anbefalte innlegg

8 hours ago, PoseJaTakk said:

Har faktisk id tyveri forsikring både gjennom jobb og kredittkort, men har aldri blitt svindlet og jeg har vært en del shitty places.

Tviler på at det hjelper mye fra eller til. Ble svindlet for noen tusenlapper nå i sommer, men hadde tingene tilstrekkelig på stell til at banken måtte dekke tapet, så det gikk bra den gangen, for min del. Man kan nok ikke forebygge helt, men man kan redusere risiko i den grad det er praktisk mulig. 

Kjøp av sim-kort i billig liten sjappe som tar foto av passet, det er nok blant de aktivitetene som jeg ikke deltar i. Uansett så er det først og fremst en selv som står i situasjonen, når tingene skjer.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du hatt pass detaljene mine hvordan ser du for deg at du potensielt kan svindle meg?

Og hvorfor er det mer sannsynlig at et telekomselskap vil misbruke passinformasjonen min enn et vandrerhjem høl i mombasa eller en autoritær stat?

Jeg har aldri fått stjålet identiteten min, men ser for meg at det er mest et byråkratisk styr. Kredittsperre+ å disputere evnt. fakturaer som kommer. Ved evnt. konflikt er ID forsikringen klar til å ta kampen.

Men igjen konkret, du har personnummeret mitt og fullt navn. Skal du bestille Sim kort? Kredittkort? Det kommer isåfall til min låste folkeregistrerte postkasse. Eller har du noen konkrete firmaer som lar deg kjøpe noe med navn og personnummer og så sende det et annet sted på kreditt? Nå ble jeg nysgjerrig 🙂

Lenke til kommentar
PoseJaTakk skrev (4 timer siden):

Hadde du hatt pass detaljene mine hvordan ser du for deg at du potensielt kan svindle meg?

Og hvorfor er det mer sannsynlig at et telekomselskap vil misbruke passinformasjonen min enn et vandrerhjem høl i mombasa eller en autoritær stat?

Jeg har aldri fått stjålet identiteten min, men ser for meg at det er mest et byråkratisk styr. Kredittsperre+ å disputere evnt. fakturaer som kommer. Ved evnt. konflikt er ID forsikringen klar til å ta kampen.

Men igjen konkret, du har personnummeret mitt og fullt navn. Skal du bestille Sim kort? Kredittkort? Det kommer isåfall til min låste folkeregistrerte postkasse. Eller har du noen konkrete firmaer som lar deg kjøpe noe med navn og personnummer og så sende det et annet sted på kreditt? Nå ble jeg nysgjerrig 🙂

Det er ca 80.000 nordmenn som hvert år opplever ID-tyveri, tallet er økende og det er stadig nye knep og metoder. Å tro at man ikke kan rammes er urolig naivt. Man kan redusere risikoen ved å redusere spredning av ens personalia, ha hemmelig mobilnummer, ha kredittsperre og låst postkasse, men risiko blir aldri null. Og vennligst ikke be folk poste guider til hvordan man gjennomfører id-tyveri. 

Lenke til kommentar

Esim kan kansje vere en løsning med noe som dette?   https://esim.me for 250kr får du et av deres sim som er låst til din telefon  men som du kan bruke som om mobilen din har native esim støtte.  da kan du fort få mange flere alternativer  da mye av di utenlandske opratørene er så mye bedre på esim. 

 

Vet ikke hvor du skal reise men er en god del firma som har billige datapakker mangeplasser i verden nevnt i denne tråden kan nevne en annen som er https://www.getnomad.app/

 

Kan jo og nevne at om du vill beholde ditt norske nummer  er happybytes.no veldig bra på priser utelands speselt datapriser. men kan kansje fort bli biligere i lengdene og gå for et lokalt simkort / esim fra levrandører utenfor norge, om man bere trenger data

Endret av EmLeX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (6 timer siden):

Det er ca 80.000 nordmenn som hvert år opplever ID-tyveri, tallet er økende og det er stadig nye knep og metoder. Å tro at man ikke kan rammes er urolig naivt. Man kan redusere risikoen ved å redusere spredning av ens personalia, ha hemmelig mobilnummer, ha kredittsperre og låst postkasse, men risiko blir aldri null. Og vennligst ikke be folk poste guider til hvordan man gjennomfører id-tyveri. 

Å tro at man ikke kan rammes? Hvor har jeg skrevet det? Naiv kan du være selv. Er det meningen din å fremstå så dogmatisk? Skal man beskytte seg mot ID tyveri må man vite hvordan man kan bli misbrukt. Jeg tar ikke ditt ord for det. Med din logikk vil du forby alle selvforsvar kurs fordi det kan bli brukt til vold? Forby alle videoer som viser hvordan låser fungerer fordi det kan bli brukt til innbrudd? Det fungerer dårlig skal jeg si deg.

 

Og si meg hvor mange steder i verden har tatt kopi av passet ditt eller skrevet ned passinfoen din når du sjekker inn et sted?

 

Nimrad skrev (6 timer siden):

Selge passinfoen f.eks. Utrolig hva du kan få gjort hvis du har personnummer og passkopi.

Ja, men det svarer ikke på spørsmålet mitt. Hvordan kan konkret passinfoen min bli misbrukt? Jeg begynner å tenke at dere ikke vet.

Lenke til kommentar
PoseJaTakk skrev (1 time siden):

Ja, men det svarer ikke på spørsmålet mitt. Hvordan kan konkret passinfoen min bli misbrukt? Jeg begynner å tenke at dere ikke vet.

Nei, jeg driver ikke så mye med ID-svindel, så en uttømmende liste kan du ikke få. Men jeg har sett flere eksempler på f.eks. Åsted Norge. Der har folk fått bestilt ting i eget navn, tatt opp lån i eget navn og slike ting. Var ikke en av de mistenkte i Hagen-saken (Lørenskog-saken) også utsatt for kryptokjøp i hans navn pga ID-tyveri? Det var også en stor sak om en som kjøpte eller solgte biler. Han forklarte seg direkte på TV hvordan han gjorde det, men husker ikke noe detaljer i farten.

PoseJaTakk skrev (1 time siden):

Skal man beskytte seg mot ID tyveri må man vite hvordan man kan bli misbrukt.

Nei, det må man ikke. Man må vite hvordan man kan beskytte seg mot det, ikke nødvendigvis hvordan det blir misbrukt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
PoseJaTakk skrev (1 minutt siden):

Så oppsummert:

1.Det er ikke farligere å gi passet til en elkom butikk enn det er å gi et hotel.

2.ingen vet hvordan slik passinfo kunne konkret blitt misbrukt

Du kan ikke konkludere med det på bakgrunn av hva jeg klarer å gi deg av eksempler. Det er en veldig naiv innstilling du har til dette.

Lenke til kommentar
On 8/22/2023 at 2:20 AM, PoseJaTakk said:

Hadde du hatt pass detaljene mine hvordan ser du for deg at du potensielt kan svindle meg?

Og hvorfor er det mer sannsynlig at et telekomselskap vil misbruke passinformasjonen min enn et vandrerhjem høl i mombasa eller en autoritær stat?

Jeg har aldri fått stjålet identiteten min, men ser for meg at det er mest et byråkratisk styr. Kredittsperre+ å disputere evnt. fakturaer som kommer. Ved evnt. konflikt er ID forsikringen klar til å ta kampen.

Men igjen konkret, du har personnummeret mitt og fullt navn. Skal du bestille Sim kort? Kredittkort? Det kommer isåfall til min låste folkeregistrerte postkasse. Eller har du noen konkrete firmaer som lar deg kjøpe noe med navn og personnummer og så sende det et annet sted på kreditt? Nå ble jeg nysgjerrig 🙂

Nå tror jeg vel ikke at datatisynet eller andre er så ivrige etter å gi deg oppskriften på hvordan man rent praktisk gjennomfører  ID-tyveri. De som driver svart i bransjen vil jo ha en nokså stor interesse av at du fortsetter å tro det du tror, og de som jobber forebyggende vel vel heller ikke ønske å legge ut de detaljerte oppskriftene på ID tyveri eller annen nettkriminalitet. 

Her er i alle fall oppskriften fra datatilsynet på hvordan man forebygger:

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/id-tyveri/oppdage-forebygge/

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/id-tyveri/identitetstyveri--hva-trenger-id-tyven-og-hvordan-beskytter-du-deg---/

Helt genrelt så er det val alltid risiko forbundet med å gi ut kopi av pass, men sjansen for at et stort hotell har et renome å ta vare på, og at de er avhengig av tillitt i markdet, er vel kanskje litt større enn at det samme gjelder for en liten ukjent sim-kort sjappe. Alle kopier er forbundet med risiko, i varierende grad, og jo flere kopier av pass og jo flere steder desto større risiko. Det er vel sånn omtrent som med bilkjøring. Eksponerer man seg regelmessig for en høy risiko, så kan det gå bra lenge, men så smeller det.

En lav riskoprofil gir ingen garanti, men det gir relativt sett en lavere sannsynlighet for at du blir det neste offeret.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
On 8/22/2023 at 2:20 AM, PoseJaTakk said:

Det kommer isåfall til min låste folkeregistrerte postkasse.

Her er litt mer info om hvordan man kan forholde seg når man blir utsatt for ID tyveri som følge av at man har gitt fra seg "uheldige kopier" av passet. Man bør kanskje legge spesielt merke til det som har med postadresse å gjøre. 

https://nettvett.no/jeg-har-blitt-utsatt-for-id-tyveri/

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 25.8.2023 den 21.01):

Nå tror jeg vel ikke at datatisynet eller andre er så ivrige etter å gi deg oppskriften på hvordan man rent praktisk gjennomfører  ID-tyveri. De som driver svart i bransjen vil jo ha en nokså stor interesse av at du fortsetter å tro det du tror, og de som jobber forebyggende vel vel heller ikke ønske å legge ut de detaljerte oppskriftene på ID tyveri eller annen nettkriminalitet. 

Her er i alle fall oppskriften fra datatilsynet på hvordan man forebygger:

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/id-tyveri/oppdage-forebygge/

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/id-tyveri/identitetstyveri--hva-trenger-id-tyven-og-hvordan-beskytter-du-deg---/

Helt genrelt så er det val alltid risiko forbundet med å gi ut kopi av pass, men sjansen for at et stort hotell har et renome å ta vare på, og at de er avhengig av tillitt i markdet, er vel kanskje litt større enn at det samme gjelder for en liten ukjent sim-kort sjappe. Alle kopier er forbundet med risiko, i varierende grad, og jo flere kopier av pass og jo flere steder desto større risiko. Det er vel sånn omtrent som med bilkjøring. Eksponerer man seg regelmessig for en høy risiko, så kan det gå bra lenge, men så smeller det.

En lav riskoprofil gir ingen garanti, men det gir relativt sett en lavere sannsynlighet for at du blir det neste offeret.

 

 

Hoteller er ofte små familiedrevne bedrifter. Det er en sektor med lav lønnsomhet og lave lønninger. Og du tror det er lavere risiko å legge igjen passinfo hos en slik bedrift enn hos store telekomselskaper av typen Telenor eller Orange?

Hvis det er høy risiko å legge igjen passinfo hos telekomutsalg burde jo forsikringsselskapene gå ut og slå alarm. De hadde iallefall fått det inn i forsikringsvilkårene at man ikke kan forvente hjelp fra dem hvis man er så uaktsom og gir ut passinfoen sin til telekomselskaper kontra hotel. Nei fy og fy.

Grunnen til at dette ikke skjer er fordi det ikke er høyere risiko å gi ut passinfo til telekomutsalg enn til et hotel.

 

Så med fare for å gjenta meg selv, here we go again:

1.Det er ikke farligere å gi passet til en elkom butikk enn det er å gi et hotel.

2.ingen her vet hvordan slik passinfo kunne konkret blitt misbrukt

 

Forøvrig det er risiko med alt. Livet er faktisk livsfarlig. Ingen overlever. Det er en allmenn sannhet det også.

 

EDIT: Klarte ikke dy meg

https://br.ifunny.co/picture/i-identity-theft-is-not-a-joke-jim-i-millions-9FnwHke09

 

Endret av PoseJaTakk
Lenke til kommentar
PoseJaTakk skrev (9 timer siden):

 Og du tror det er lavere risiko å legge igjen passinfo hos en slik bedrift enn hos store telekomselskaper av typen Telenor eller Orange?

Her var det mye rart. Det er kanskje mobilnettet til store kjente mobiloperatører du vil bruke, men det er langt mindre kjente virtuelle operatører du som oftest vil få simkort fra om du kjøper det i andre land. Dette er små selskaper med få ansatte og de skifter ofte navn og eierskap. De bruker kanskje logo og navn på nettverket du vil få aksess hos, men om du sjekker papirene så er det ikke der hvor du er kunde. I tillegg trenger det ikke være dette seskapet som driver den lille boden hvor du faktisk kjøper kortet og viser dine papirer, det er gjerne selvstendig næringsdrivende som du aldri vil se navn eller kontaktinfo for.

Og du ser fortsatt ut til å tro at ID-tyveri er umulig. 80.000 nordmenn i året vil kunne fortelle en annen historie. Jeg synes du burde ta kontakt med Datatilsynet og Politiet og fortelle dem at ID-tyveri er umulig så lenge de ikke gir deg en guide til hvordan det gjennomføres.

 

Lenke til kommentar

Akkurat som i hotel markedet har du noen mobilkiosker som eies av en større kjede, selvstendige næringsdrivende og sikkert franchise også. Hvordan beviser det at man er mer utsatt for ID tyveri fra et simkort utsalg enn et Hotel?

Hver gang det kommer et varsel om innlegg blir jeg så optimistisk at noen skal komme med noen skikkelige argumenter mot punkt 1 og 2. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke å bli svindlet så hvis du sitter på noe relevant OG saklig info så kom gjerne med det. Bedre sent enn aldri. Problemet ditt er at du setter likhetstegn mellom id tyveri og pass info. Hadde du gitt meg full tilgang til bankiden din hadde det vært lett og praktisk mulig å tjene på id tyveri. Så folk som gir fra seg dette blir selvfølgelig utsatt for ID tyveri. Det vi snakker om her er, hvis du ikke har fått det med deg, utelukkende passinfo.

Jeg gjentar meg selv skamløst igjen for å oppmuntre til større relevans i eventuelle fremtidige svar mot mine 2 påstander.

Så oppsummert:

1.Det er ikke farligere å gi passet til en elkom butikk enn det er å gi et hotel.

2.ingen vet hvordan slik passinfo kunne konkret blitt misbrukt

 

Lenke til kommentar
On 8/28/2023 at 11:30 PM, PoseJaTakk said:

Så oppsummert:

1.Det er ikke farligere å gi passet til en elkom butikk enn det er å gi et hotel.

2.ingen vet hvordan slik passinfo kunne konkret blitt misbrukt

Alternativ oppsummering:

PoseJaTakk forsøker å fiske ut info om hvordan dette kan gjennomføres:

https://norsis.no/150-000-nordmenn-har-opplevd-id-tyveri/

Det er nok flere grupper som kjenner til svarene, for eksempel. 1 De som utfører denne typen kriminalitet. 2. De som er offer for denne kriminaliteten. 3. De som jobber med forebyggelse av denne type kriminalitet.

Alle de som på,en eller annen måte jobber med disse problemstillingene kjenner jo til svarene. 

Men når det er nevnt så kan det selvfølgelig også medføre risiko å legge fra seg kopi av pass på et hotel.  

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (8 timer siden):

Alternativ oppsummering:

PoseJaTakk forsøker å fiske ut info om hvordan dette kan gjennomføres:

https://norsis.no/150-000-nordmenn-har-opplevd-id-tyveri/

Det er nok flere grupper som kjenner til svarene, for eksempel. 1 De som utfører denne typen kriminalitet. 2. De som er offer for denne kriminaliteten. 3. De som jobber med forebyggelse av denne type kriminalitet.

Alle de som på,en eller annen måte jobber med disse problemstillingene kjenner jo til svarene. 

Men når det er nevnt så kan det selvfølgelig også medføre risiko å legge fra seg kopi av pass på et hotel.  

Der kom det. Det er altså like stor risiko å legge fra seg passinfo på Hotel og det er noe alle som reiser på Hotel i utlandet gjør. Da var det visst ikke verdens undergang å kjøpe et fysisk Sim kort likevel.

Når ingen her vet hvordan passinfo konkret misbrukes og heller ikke Google vet så er det bare bullshit. De aller fleste som har et pass legger igjen den infoen på et Hotel når de bruker passet sitt på reise. Så jeg er i samme båt som nesten alle andre i verden med et pass. Snakk om en oppkonstruert problemstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/30/2023 at 8:46 AM, PoseJaTakk said:

Der kom det. Det er altså like stor risiko å legge fra seg passinfo på Hotel og det er noe alle som reiser på Hotel i utlandet gjør. Da var det visst ikke verdens undergang å kjøpe et fysisk Sim kort likevel.

Man må nok vurdere risiko i hvert enkelt tilfelle. Jeg kjøper aldri simkort 7-11 butikk eller tilsvarende, og jeg legger heller ikke igjen kopi av pass i "litt tvilsomme hoteller". Hvordan man går fram for å gjennomføre ID tyveri med utgangspunkt i kopien av et pass, det kan man jo finne ut ved å gå gjennom noen av de tusenvis av ID tyverier som allerede har skjedd. Det er nok noen som har gjort og det er nok ganske sannsynlig at det også vil komme flere ID tyverier nå og videre framover og i framtiden. Det blir jo opp til enhver å bestemme den graden av risikoeksponering man ønsker å usette seg for. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
On 9/1/2023 at 2:47 PM, arne22 said:

Hvordan man går fram for å gjennomføre ID tyveri med utgangspunkt i kopien av et pass, det kan man jo finne ut ved å gå gjennom noen av de tusenvis av ID tyverier som allerede har skjedd.

Kan ikkje du fortelle oss? Kva situasjoner er kopi av pass nok til å foreta seg ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 3.9.2023 at 4:16 PM, barfoo said:

Kan ikkje du fortelle oss? Kva situasjoner er kopi av pass nok til å foreta seg ting?

Man kan for eksempel se inn på saker fra virkeligheten det kopi av pass har vært en del av problemstillingen. Her er ett eksempel.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O8OAgq/den-ukjente-kryptojakten

Dette er jo en problemstilling som ligger dels over i IT og dels over i Juss. Hvis man har tilgang til info om de sakene som går for domstolene og de som allerede er avgjort, så finner man nok en del eksempler på bruk av kopier av pass og påfølgende ID tyverier, for gjennomføring av ulike typer kriminalitet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...