Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Støpe nytt garasjegulv med fall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (14 minutter siden):

Så lenge det ikke blir for høyt kan du støpe oppå flis

Riktig, så fremt de sitter godt nok fra før så er det ikke noe problem.

Hvis de er glasserte så kan det være lurt å få pusset de slik at ny støp fester seg bedre til flisene. Men regner med de ikke er det hvis det er gulv i en garasje.

Lenke til kommentar
Marianne skrev (1 time siden):

Hvor tykk må påstøpen minimum være? 

Ikke glasserte fliser, satser på god rengjøring i forkant.

Har gjort noe lignende i en carport, men da oppå betong. Mot døren ble påstøp tynn for å få fall. Denne er sprukket i fremre del enten av vekt av kjøretøy eller frost sprenging. Evnt en kombinasjon :p Her kjører jeg jevnlig inn/ut 4tonn kjøretøy med kjetting så den får litt hardere belastning enn i en garasje, men angrer på at jeg ikke gjorde det litt mer nøye nå. 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 4.8.2023 den 10.37):

Riktig, så fremt de sitter godt nok fra før så er det ikke noe problem.

Hvis de er glasserte så kan det være lurt å få pusset de slik at ny støp fester seg bedre til flisene. Men regner med de ikke er det hvis det er gulv i en garasje.

Etter alt jeg har sett og hørt på dette forumet skal man ikke ta noe som helst for gitt 😂

Personlig hadde jeg nok revet bort eksisterende flis å tømt utover siden det alikevel skal dekkes over for å være sikker på at det hefter godt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (På 4.8.2023 den 17.50):

Har gjort noe lignende i en carport, men da oppå betong. Mot døren ble påstøp tynn for å få fall. Denne er sprukket i fremre del enten av vekt av kjøretøy eller frost sprenging. Evnt en kombinasjon :p Her kjører jeg jevnlig inn/ut 4tonn kjøretøy med kjetting så den får litt hardere belastning enn i en garasje, men angrer på at jeg ikke gjorde det litt mer nøye nå. 

her skal det max inn en varebil med litt rørverktøy og en stasjonsvogn, men ser at jeg antagelig bør pigge opp for å komme lavere ut mot port

Lenke til kommentar
Marianne skrev (10 timer siden):

her skal det max inn en varebil med litt rørverktøy og en stasjonsvogn, men ser at jeg antagelig bør pigge opp for å komme lavere ut mot port

Jeg er ingen murer så vet ikke hva minste tykkelse bør være på sånt, men ingen tvil om at mitt sprakk i praksis :p 

I garasjen har jeg løst fall med en drens rist i gulvet langs midten under bilen sånn at det kun er fall fra vegger mot midten. Før hadde jeg der tilfeldig fall og vann endte alltid med å fryse i gummilisten i bunn av porten sånn at den ikke gikk opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marianne skrev (På 3.8.2023 den 18.45):

Har flislagt garasjegulv, men skal legge nytt med fall mot port. Må jeg ta av eksisterende fliser eller kan jeg støpe oppå de? 

Det høres ut som du uansett må pigge vekk nærmest utgangen. Da vil du nok finne ut om flisene er hel ved eller ikke. Virker de dårlig ville i hvert fall jeg pigget vekk alle. Er de gode må du sikre god heft mellom fliser og påstøp. Dette skjer normalt enten ved å gjøre overflaten ru eller kanskje også ved hjelp av en primer. 

Når det gjelder tykkelsen på påstøp så avhenger den helt av type.  Du kan bruke f.eks. 80mm vanlig betong med armering eller en form for fiberarmert flytbetong. Uansett hva som velges må du basere tykkelse på det som leverandør/produsent anbefaler for det produktet du velger.

Den siste halve meteren ut mot porten ville jeg lagt med fall 1:50, resten kunne ha et fall på 1:100.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...