Gå til innhold

Hvis hele det norske samfunnet hadde blitt mobilisert til krig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trymmmm skrev (2 minutter siden):

Som 30-ish gammel mann innlemmet som befal i HV hadde jeg stukket av før man hadde rukket å si Slava Norgiii
For ti år siden ville jeg kanskje tatt opp kampen, men det er for mye som har skjedd som har gjort at jeg har mistet troen på det norske samfunnet.

Alternativet til det norske samfunnet er et brutalt diktatur som henretter deg hvis du ikke underkaster deg fullstendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Russland hadde under invasjonen av Krim halvøya 60 tusen soldater til rådighet under kontrakt. Ved invasjonen i 2022 hadde de 90 tusen. Hadde Russland valgt å gå til krig mot Norge hadde de hatt to valg. Enten gå igjennom Finnmark, langs en strekning/vei (slik de gjorde mot Kyiv). Dette hadde feilet totalt av åpenbare årsaker. Det andre alternativet ved en invasjon av Norge ville vært en lignende operasjon som Tyskland igangsatte under 2vk, med flere landganger samtidig og koordinert ved flere punkter langs kysten - og holde på disse for å sikre forsyningslinjene.

Med tanke på at operasjon Weserübungs suksess ene og alene havnet i Tyskernes favør takket være en god del flaks og et militære den gang Norge hadde, som var enda dårligere stilt en det er i dag, er det tvilsomt hvor bra det hadde gått for Russland. Hvis vi sammenligner hvor godt koordinert den Tyske militærmakten var i 1940 kontra hva Russland er i dag. I tillegg ville ikke Russland hatt luftherredømme (slik Tyskland hadde). Det hadde utviklet seg til en fadese uten militær sidestykke siden Russland seilte Baltikumflåten til Stillehavet i 1904.

Norge kan stille opp 64 tusen soldater til forsvar av landet på veldig kort varsel. På noen måneder kan vi mobilisere en folkehær 3 ganger den størrelsen.

Det er ingen tvil om at Russland hadde fart veldig dårlig med et slikt forsøk. Norge er geografisk, kanskje med unntak av Sveits det landet som er enklest å forsvare i Europa.

Enhver som tror noe annet snakker mot bedre vitende.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Og jeg vil bare minne om for historisk referanse, at Norge var foruten Sovjetunionen det landet i Europa som holdt ut lengst i kampen mot Tyskerne før de klarte å besette landet helt. Dette til tross for et militære som I 1940 framsto som en av Europas minst moderne, svakest utrustede og dårligst øvede.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...