Gå til innhold

Hvordan vil denne suben bli?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Så var d den tiden igjen..... til å bygge en til sub! :thumbup:

Jeg har liggende 2 stk dynabel 12" 500,- fra et annet prosjekt... disse tenkte jeg jeg skulle bruke i en sub.

Dette var tanken:

 

Bassreflekskasse på 120 L

Bassport tunet til 24 Hz

2 stk 12" i Push/pull (1 par)

 

Dette gir en meget fin kurve i WinISD ;) , specs på dynabeln:

Qms = 5,32

Qts = 0,60

Qes = 0,68

Fs = 28,8 Hz

Vas = 104,1 liter

 

Jeg blir å drive denne med an gammel stereoforsterker sak, og suben skal vel brukes mest til film.

Er d noen som har synspunkter til dette? :cool:

Endret av ThoooR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Litt usikker på hva du mener med push-pull konfigurasjon. Mener du at elementene skal spille mot hverandre? Jeg ser ikke helt for meg hvordan du skal unngå å få en akustisk kortslutning?

 

bfisk

Det er noen elementer som klarer dette. Men da er det gjerne kevlar elementer som kan "puste". Kjører man kjipern elementer så vil nok luftforvrengningen bli hørbar.

Lenke til kommentar

Push pull oxo kalt isobaric, elementene står montert mot hverandre i kassen, kon mot kon, men d ene elementet er fasevendt i forhold til d andre, d gjør at de spiller "samme vei" så akustisk kortslutning blir d nok ikke ;)

 

Grunnen til at jeg vil kjøre isobaric er fordi at når man har et slikt oppsett kan man halvere kassevolumet og enda få samme fine frekvensgangen som jeg ville ha :yes:

Lenke til kommentar
Push pull oxo kalt isobaric, elementene står montert mot hverandre i kassen, kon mot kon, men d ene elementet er fasevendt i forhold til d andre, d gjør at de spiller "samme vei" så akustisk kortslutning blir d nok ikke ;)

 

Grunnen til at jeg vil kjøre isobaric er fordi at når man har et slikt oppsett kan man halvere kassevolumet og enda få samme fine frekvensgangen som jeg ville ha :yes:

Ja, jeg tenkte meg det. Hvis elementene spiller samme vei, vil det jo bli en akustisk kortslutning? De vil jo da bare kaste luft mellom seg. Er det jeg som fremdeles ikke tar det?

 

Altså; de står kon mot kon i en kasse, og beveger seg i samme retning, sett fra siden. Altså, når det ene beveger seg innover, beveger det andre seg utover?

 

bfisk

Lenke til kommentar
Altså, når det ene beveger seg innover, beveger det andre seg utover?

 

Øhm ja "sett" fra høyttaleren sin side, men som vi ser d beveger begge elementene seg _samme_ vei, de fungerer som "en" høyttaler! :yes:

 

First of all, let's explore the theory behind all this Isobarik gibberish.  Essentially, when you load two identical drivers Isobarikally, in effect what you're doing is making one "monster" driver by combining the two.  What I mean by this is that since the two drivers are always "helping" each other (they are physically "coupled" in an airtight chamber and are wired in parallel so that they always move in unison to the electrical signal applied to them) as they work, then the math says that the two drivers can be (and are) considered as ONE driver acting alone, only with half the Vas rating

 

Derfor kan jeg halvere kassevolumet oxo :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm. Fatter prinsippet, men ser vanskelig for meg at det kan bli noe bra, når det er hjemmebygget. Generelt sett er båndpasskasser svært ømfintlige overfor endriger i kassevolumet.

 

Vas

Vas kallas också ekvivalent volym. Detta är ett värde som anger hur stor lådvolym högtalaren motsvarar eller kan liknas vid. Det är upphängningens hårdhet i förhållande till elementets storlek som styr VAS. Om man håller elementet i fria luften och trycker på membranet går det åt en viss kraft för att flytta den en viss sträcka - sätt elementet i en tät låda med elementets VAS - värde och det behövs dubbla kraften, trögheten hos upphängningen motsvarar en viss volym luft helt enkelt. Är elementet mjukt upphängt blir VAS stort, är elementet hårt upphängt blir VAS lågt. Men VAS är inte någon slags rekommenderad lådvolym utan bara en parameter bland de andra.

 

Men det med kassevolumet ville jeg undersøkt litt nærmere.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg har testet push pull prinsippet endel. Lyden blir ikke forvrengt. Men erfaringen min er at lyden blir litt lav. Slike kasser får dårlig følsomhet. Men dyp bassen blir veldig bra i forhold til volumet. Testet med to 12 tommere i et bassreflex oppsett i en golf 1.

 

Har også to 8 tommere i pushpull- båndpass oppsett i en stue. Igjen. Dårlig følsomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...