Gå til innhold

Test av ChatGPT


Anbefalte innlegg

Til den som er imponert av ChatGPT.

Jeg spør: Min mor blir 80 år 3 september i år. Jeg har min 60-ende fødselsdag i dag 31 juli. Hvor gammel var min mor da hun fødte meg?

Da får jeg til svar:

Morens nåværende alder: 80 år Din nåværende alder: 60 år

For å finne ut hvor gammel moren din var da hun fødte deg, må vi finne differansen mellom din alder og morens alder i dag:

Morens alder da du ble født: Din nåværende alder - (Morens nåværende alder - Din fødselsdag i år)

Din fødselsdag er 31. juli, og morens bursdag er 3. september, så det er en måneds forskjell.

Alderen moren din var da hun fødte deg: 60 år - (80 år - 1 år) = 60 år - 79 år = -19 år

Vennligst merk at resultatet er negativt, og det er en feil i beregningen. Det er umulig for moren å ha født deg når hun var -19 år gammel. Det kan være en feil i datoen eller informasjonen du ga meg. Vennligst dobbeltsjekk alderen din og morens alder, så kan jeg hjelpe deg med å beregne riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I balladen om herr Fredrik Åkare og søta frøken Cecilia Lind sier Celilia til slutt at hun snart fyller 17 år.

Jeg spør ChatGPT: 

Hvor gammel var Cecilia Lind i sangen om søta frøken Cecilia Lind?

Slik svarer ChatGPT:

"For å finne ut hvor gammel Cecilia Lind var i sangen, trenger vi å vite utgivelsesåret på sangen. Ut fra min kunnskap, som ble avsluttet i september 2021, kan jeg ikke gi deg nøyaktig informasjon om alderen til Cecilia Lind på det tidspunktet.

Hvis sangen ble utgitt etter 2021, vil jeg ikke ha informasjon om det. Du kan sjekke pålitelige musikkdatabaser eller internett for å finne den nøyaktige utgivelsesdatoen og deretter regne ut alderen til Cecilia Lind på det tidspunktet."

 

Imponert?

Lenke til kommentar

GPT har sine styrker og svakheter, og GPT4 er langt bedre enn ChatGPT som du har brukt her.

GPT er vel først og fremst en tekstgenerator, og ikke en logikkmaskin. Hvis den ikke er trent på denne sangen du spør om, så vil den så klart heller ikke kunne svare på spørsmålet ditt.

I bunn og grunn er jeg mindre imponert over spørsmålene dine og hva du får utav GPT, enn selve GPT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, afterall said:

GPT har sine styrker og svakheter, og GPT4 er langt bedre enn ChatGPT som du har brukt her.

GPT er vel først og fremst en tekstgenerator, og ikke en logikkmaskin. Hvis den ikke er trent på denne sangen du spør om, så vil den så klart heller ikke kunne svare på spørsmålet ditt.

I bunn og grunn er jeg mindre imponert over spørsmålene dine og hva du får utav GPT, enn selve GPT.

Regner med at GPTx er den egentlige AI-maskinen, mens ChatGPT er en frontend til GPTx som kan chatte. Er det ikke slik?

Ellers er det jo ikke så fryktelig rart at den svare noe som "det er så mye vi ikke forstår" - tross alt går dette vel frem av datagrunnlaget GPTx bruker.

Lenke til kommentar
1 minute ago, trikola said:

Regner med at GPTx er den egentlige AI-maskinen, mens ChatGPT er en frontend til GPTx som kan chatte. Er det ikke slik?

Ellers er det jo ikke så fryktelig rart at den svare noe som "det er så mye vi ikke forstår" - tross alt går dette vel frem av datagrunnlaget GPTx bruker.

Kan du prøve mine dumme spørsmål (ovenfor) på GPT4 og vise oss responsen?

Lenke til kommentar

GPT4 svarer riktig på begge spørsmålene hos meg.

GPT4:
 

Quote

Hvis du fyller 60 år den 31. juli 2023, og din mor fyller 80 år den 3. september 2023, vil hun være 19 år eldre enn deg frem til hennes fødselsdag i september. Så din mor var 19 år gammel da hun fødte deg.

 

Quote

Beklager for forvirringen. I sangen "Söta Fröken Cecilia Lind" av Cornelis Vreeswijk, blir det faktisk nevnt at Cecilia Lind er 16 år gammel. Her er den relevante linjen fra sangen: "Hör du söta fröken Cecilia Lind, hon är inte mer än sexton vårar." Oversatt til norsk blir det noe som: "Hører du søte frøken Cecilia Lind, hun er ikke mer enn seksten vår." Så ifølge sangen er Cecilia Lind 16 år gammel.

I sang-tilfellet, så ville den ikke svare riktig før jeg nevnet at alderen faktisk nevnes i sangen.

Skjermbilde 2023-07-31 095347.jpg

Endret av lommetørklet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...