Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Octavia i nødmodus, diesel-innsprøytning problem?


Vst

Anbefalte innlegg

Jeg fikk problemer med min Skoda Octavia, diesel 2011 modell, for et par dager siden. Hadde kjørt nesten en time så begynte glødelampen å blinke og bilen gikk i nødmodus. Kunne bare kjøre 20-40 km og maks 2000 rpm. Ingen nytte i å restarte bilen heller. Fungerte heller ikke å koble fra/til batteriet i forsøk på å nullstille.

Måtte derfor fraktes til verksted for feilsøk. Fikk tlf i går fra verkstedet og de var ikke helt sikre enda, men foreløpig så det ut til å være problemer med diesel-innsprøytningen såvidt jeg forstod. Kostet visst 12 000 kr for ny del...

Har i etterkant tenkt litt og har såvidt merket at det er ørlite ujevn tomgang på bilen, men det kommer og går. Det er ofte også fin og jevn tomgang. Har vel vært slik noen måneder nå. 

Så har jeg bladd litt i serviceheftet og på hver service er det krysset "nei" på bytte av drivstoffilter. Bilen har nå gått 122 000 km. (Brukes bare sporadisk så lite for alderen). Er ikke det rart at det aldri er krysset ja for bytte? Bør ikke et dieselfilter byttes ganske jevnlig? Kan dette ha sammenheng med feilmeldingen på diesel innsprøytningen?

Vil også nevne at på kjøreturen jeg hadde før turen det stoppet opp fikk jeg en liten fornemmelse av svak lugging når jeg gasset, men veldig kortvarig, kanskje 1-2 sekunder og skjedde bare en gang. Utover dette har bilen føltes helt normal å kjøre frem til det stoppet.

Føles litt hjelpesløs når jeg ikke har særlig peiling på bil og er prisgitt det verkstedet sier, så hadde vært supert med noen innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok gåen diesel injektor common rail. Disse koster ca 15 tusen per stykk etter hva jeg har hørt. Jeg tipper bilen din gikk bare på 3 sylindre, altså svært røft og lite/ingen kraft i motoren. Ganske kjent feil på disse EU5 dieselmotor, det er jo disse som var del av dieselgate skandalen og ble "fikset" med software.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 22.7.2023 den 14.39):

Er nok gåen diesel injektor common rail. Disse koster ca 15 tusen per stykk etter hva jeg har hørt. Jeg tipper bilen din gikk bare på 3 sylindre, altså svært røft og lite/ingen kraft i motoren. Ganske kjent feil på disse EU5 dieselmotor, det er jo disse som var del av dieselgate skandalen og ble "fikset" med software.

Ok så lite sannsynlig at det har noe med manglende bytte av diesel-filter? Motorkaften føltes egentlig helt normal inntil den slo seg over i nødmodus.

Lenke til kommentar

Dette kan oppstå når som helst. Det anses nærmest som en slitedel. Er det veldig lenge siden filter er skiftet? Vanlig intervall er vel rundt 2-3 år eller 30-40 tusen km. Jeg ser bildeler.no selger injektor for ca 4 tusen per stykk. Så kommer det vel noen skiver, pakninger etc i tillegg og trolig 2-3 verkstedtimer, blir fort 10 tusen da vil jeg tro. På et ikke originalt verksted.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Dette kan oppstå når som helst. Det anses nærmest som en slitedel. Er det veldig lenge siden filter er skiftet? Vanlig intervall er vel rundt 2-3 år eller 30-40 tusen km. Jeg ser bildeler.no selger injektor for ca 4 tusen per stykk. Så kommer det vel noen skiver, pakninger etc i tillegg og trolig 2-3 verkstedtimer, blir fort 10 tusen da vil jeg tro. På et ikke originalt verksted.

Det er krysset nei på skifte av diesel filter på alle servicer som har vært, siste service på 108 000 km, og har nå gått 122 000 km. Syntes bare det høres veldig lenge ut. Ser egentlig veldig enkelt ut å bytte det filteret også.

Han på verkstedet trodde hvertfall det hadde noe med innsprøytningen å gjøre, men han snakket svensk (skjedde i Sverige), så mulig jeg ikke gjengir eksakt, eller det er begreper de bruker annerledes. Arbeidet trodde han ble på rundt 1-2 timer.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (24 minutter siden):

Merkelig, dersom det dreier seg om merkeverksted er det kanskje krysset feil.

Hvilken motor dreier det seg om? 1,6TDI?

Ja 1,6 TDI. 

Litt rart med det drivstoffilteret. Må prøve å se om jeg klarer å finne papirene fra forrige service, kanskje det står noe mer der..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...